دعا کننده براي اين فرج امام زمان علیه السلام در شمار بهترين مردم قرار خواهد گرفت، زيرا که از کساني خواهد بود که امر امامان ‏عليهم السلام را مذاکره مي ‏کند. چون منظور از مذاکره امر ايشان، يادآوري آنان و ذکر آنچه متعلق به ايشان و دعوتشان مي‏ باشد، به جهت جاويد ماندن نام و آثار آن‏ها که بدون ترديد بقاي دين جز به اين امر نيست، و از اين معني به دست مي‏آيد که اين عمل از ساير اعمال مستحبّي بهتر است، مخصوصاً در زمان غيبت.

و دليل بر اين مکرمت روايتي است که در بحار مسنداً از حضرت ابي عبد اللَّه صادق‏ عليه السلام آمده که به داوود بن سرحان فرمود: اي داوود! سلام مرا به دوستان و پيروانم برسان و اين‏که مي‏گويم: خداوند رحمت کند بنده ‏اي را که با ديگري جمع بشود پس امر ما را مذاکره نمايند که سومي آنان فرشته‏اي خواهد بود که براي آن دو طلب مغفرت کند، و هيچ‏گاه دو نفري بر ياد ما جمع نشوند مگر اين‏که: خداي تعالي به جهت [اجتماع] آنان به فرشتگانش مباهات مي‏ نمايد. پس هرگاه اجتماع کرديد به يادآوري و گفت و شنود امر ما بپردازيد، که در جمع شدن و مذاکره شما احياي امر ماست و بهترين مردم بعد از ما کسي است که امر ما را مذاکره کند و به ياد ما دعوت نمايد. [۱]
و ناگفته نماند که: از بارزترين و بهترين انواع ذکر امامان‏ عليهم السلام، يادآوري صفات و ويژگي‏ هاي مولاي غايب ما عليه السلام و بيان علائم و آثار آن حضرت است که مايه بينش اهل نظر مي‏ باشد.
و بدان که اين مکرمت، در صورتي براي مؤمن حاصل مي‏شود که در مجمع مؤمنين باشد که در اجتماع و گرد هم‏آيي آنان خصوصياتي است که جز به آن حاصل نمي ‏گردد. از جمله آن خصوصيات احيای امر و اعلای کلمه امامان بر حقّ‏ عليهم السلام و نشر حقايق و معارف ايشان و همبستگي مؤمنين در جهت ياري آنان، و دعا براي تعجيل فرج آنان‏ عليهم السلام مي ‏باشد.

(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
————————————————–
[۱] بحار الانوار ۲۰۰:۱.