انتظار ظهور مهدی موعود از حساس ترین و تاریخ سازترین بخش های عقیدتی اسلامی است که عمری به درازای عمر اسلام دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خاندان پاکش، همواره مردم را به این چشم به راهی می خواندند و در میان آثار فرقه ها و گروه های مسلمان، از این آرمان، نشانه های بسیار به چشم می آید؛ تنها کافی است بدانیم که در این زمینه، پس از یک پژوهش کوتاه، نام بیش از ۵۰۰ کتاب، از دانشوران مسلمان به دست آمده که به یقین، با تحقیقات  عمیق تر، این رقم از ۱۰۰۰ تجاوز خواهد کرد.

مشهورترین حدیث نگاران اسلامی، از شیعه و سنی، به نقل از پیامبر عزیز روایت کرده اند که فرمود:

«اگر از دوام دنیا یک روز بیشتر نمانده باشد، خدای بزرگ آن را چنان درازا دهد تا مردی از دودمان مرا برانگیزاند که زمین را از عدالت و داد پر سازد؛ همانگونه که از ستم و بی داد اکنده باشد.»  در واقع، چنین اعتقادی بیانگر نظر اسلام نسبت به آینده ی بشر است؛ زیرا انسان همواره نسبت به آتیه ی خویش نگران بوده و از این که بـــه سـرنوشت تلخ و ناگواری دچار گردد، اندیشناک زیسته است. مکاتب نیز به نا چار در این زمینه به پاسخگویی پرداخته اند:

دسته ای فرجامِ کار انسان را تاریک و مرگبار دیده و با بدبینی و نومیدی از آن یاد کرده اند، نظیر آرتور شوپنهاور آلمانی و اریک بِلِر (جرج اُروِل) انگلیسی.

گروهی دیگر با خوش بینی به آینده ی بشر نگریسته، نوید پیروزی و نیک بختی داده اند و اسلام از این دسته است. به تعبیر قرآن :

«وان الأرض يرثها عبادي الصالحون.» ۱

«به درستی که زمین را بندگان شایسته و نیک کردار من به ارث خواهند برد.»

جالب تر، تأکید پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی انتظارِ چنین روزی است. به فرموده ی او، برترین کار امت ۲ و والاترین عبادت ۳، چشم داشت ظهور است. در این زمینه از خاندان پیامبر، گفتارهای شوق انگیزتر، بسیار است؛ چنانکه حضرت سجاد علیه السلام  ،  پاداش منتظران حقیقی را برابر پاداش هزار تن از شهدای بدر و احد دانسته ۴ و امام صادق علیه السلام  آنان را همسان یاران جنگاور و مجاهد حضرت قائم علیه السلام  به شمار آورده است. ۵

این ارج گزاری شگفت انگیز، نشانه ی حساسیت شدید و اهمیت عظیم مسأله است. بیهوده نیست که شیعه، پانزدهم شعبان، زادروز امام مهدی را هر ساله به عنوان یادواره ی این انتظار بزرگ جشن میگیرد و به شادی و شادمانی می پردازد.

 

۱.انبیاء (۲۱): ۱۰۶

۲. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل» (کمال الدین ۶۴۴:۲)

  1. أفضل العباده انتظار الفرج» (کمال الدین ۱: ۲۸۷
  2. «من ثبّت على موالاتنا في غيبة قائمنا أعطاه الله عزوجل أجر ألفي شهيد من شهداء بدر وأحد : آن کس که در غیبت قائم ما بر ولایت ما پایدار بماند، خدای بزرگ، پاداش هزار تن از شهدای بدر واحد را به او می بخشد.» (کمال الذین ۳۲۳:۱)

۵. «من مات منکم و هو منتظر لهذا الامر کمن هو مع القائم فی فسطاطه… لابل کمن قارع معه بسیفه  : هرکس از شما که چشم به راه این امراز دنیا می رود، مانند کسی است که در خیمه ی فانم همراه او باشد … نه بلکه مانند کسی است که در کنار او شمشیر زند.» (محاسن ۱ : ۱۷۴ )

 

 

منبع : غلامحسین  ، دکتر تاجری نسب   ؛  انتظار مهدی، بذر انقلاب جهانی ؛ تهران : نشر آفاق