تأکيد و اهتمام دعا براي امام منتظَر عليه السلام در شب جمعه از چند مطلب استفاده مي‏ شود:
يکم: اختصاص روز جمعه به آن حضرت از چند جهت که ان شاء اللَّه تعالي به آن‏ها اشاره خواهيم کرد، بنابراين شايسته است که در شب آن، براي آن جناب دعا شود.
دوم: شب جمعه، شبِ عرضه شدن اعمال مي ‏باشد، بنا به روايتي که مؤلّف کتاب «لطائف المعارف» آورده است.
سوم: در بعضي از کتاب‏هاي معتبر شيعه اماميه روايت آمده که از جمله اعمال شب جمعه آن است که صد بار گفته شود: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهْمْ وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الجِنِّ وَ الإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِينَ وَ الآخِرِين» [۱] و شيخ ابوجعفر طوسي‏رحمه الله در کتاب «مختصر المصباح» هنگام يادآوري وظايف شب جمعه گويد: و بر پيغمبر صلي الله عليه و آله چنين درود مي‏فرستي: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهْمْ وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الجِنِّ وَ الإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِينَ وَ الآخِرِين» صد بار يا آن‏قدر که امکان داشته باشد.
چهارم: آنچه حاجي نوري در کتاب «النجم الثاقب» نقل کرده که خواندن دعاي ندبه در شب جمعه – همچون صبح جمعه – مستحبّ است.
پنجم: اخباري که سفارش و تأکيد و ترغيب دارند که شب جمعه دعا شود، به ضميمه آنچه در استحباب مقدم داشتن مؤمن مولايش را در دعا دلالت دارند.
ششم: فحواي رواياتي که در مورد امر کردن به دعا براي مؤمنين و مؤمنات در آن شب رسيده اين است که آن حضرت ‏عليه السلام از همه مؤمنين سزاوارتر است که در باره ‏اش دعا کنند.

(رک: مکیال المکارم ؛ محمد تقی موسوی اصفهانی؛ ج۲)
———————————————————————————————————————
[۱] بحارالانوار، ۲۸۹:۸۹.