اگر قرار بود نامه بنویسد

 

یکی از اموری که باید شیعه در دوران غیبت برای خود اصل در زندگی قرار دهد  ، ارتباط قلبی و فکری و یاد ذکری با حضرت صاحب الزمان است  .

غوغا و تحولات زندگی مادی و عرضه محصولات تکنولوژیکی گاهی اوقات چنان سر در گمی ایجاد کرده و می کند که شیعیان فراموش می کنند که بالاخره در این عالم امامی دارند که ناظر به احوال و کردار و مشکلات آنان است . همان گونه امامان پیشین از احوال شیعیه خود بی خبر نبودند.

حالا فرض کنید اگر قرار باشد امام زمان در ضمن نامه ای خدمات هر یک از ما را  تمجید کرده و دعاگویمان باشند ؛ به کدام خدمت ما اشاره خواهند کرد؟!!

بزرگواری از شیعیان حضرت جواد الائمه بنام علی بن مهزیار اهوازی -که در دوره زندگی او مسیحی بودن هم گزارش شده –  نامه ای حضرت جواد برای او به خط مبارکشان ارسال کرده اند . راوی این گونه آورده است :

و از جمله شخصیت‌های پسندیده زمان آن جناب، علی بن مهزیار اهوازی است. عده ای با چند واسطه از حسن بن شمون نقل کردند که گفت: این نامه را به خط حضرت جواد علیه السّلام در باره علی بن مهزیار پیش او دیدم. چنین نوشته بود:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم. علی! خدا بهترین جزا را به تو بدهد و بهشت برین را جایگاهت قرار دهد و تو را خوار دنیا و آخرت نکند و با ما محشور گرداند. یا علی! ترا آزمودم و در مورد خیر خواهی و فرمانبرداری و احترام و انجام وظائف لازم آزمایش کردم. اگر بگویم مانند تو را ندیده ام، امیدوارم در این سخن راست گفته باشم. خداوند بهشت برین را منزل تو قرار دهد. در سرما و گرما و در شب و روز خدمت و موقعیت تو بر ما مخفی نیست. از خداوند درخواست می‌کنم در روز رستاخیز تو را چنان مشمول رحمت خود قرار دهد که موجب غبطه دیگران شوی. خدا دعا را شنونده است.

أَخْبَرَنِی جَمَاعَةٌ عَنِ التَّلَّعُکْبَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الرَّازِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْبَلْخِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مَابُنْدَارَ الْإِسْکَافِیِّ عَنِ الْعَلَاءِ الْمَذَارِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ قَالَ: قَرَأْتُ هَذِهِ الرِّسَالَةَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی بِخَطِّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یَا عَلِیُّ أَحْسَنَ اللَّهُ جَزَاکَ وَ أَسْکَنَکَ جَنَّتَهُ وَ مَنَعَکَ مِنَ الْخِزْیِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ حَشَرَکَ اللَّهُ مَعَنَا یَا عَلِیُّ قَدْ بَلَوْتُکَ وَ خَیَّرْتُکَ فِی النَّصِیحَةِ وَ الطَّاعَةِ وَ الْخِدْمَةِ وَ التَّوْقِیرِ وَ الْقِیَامِ بِمَا یَجِبُ عَلَیْکَ فَلَوْ قُلْتَ إِنِّی لَمْ أَرَ مِثْلَکَ لَرَجَوْتُ أَنْ أَکُونَ صَادِقاً فَجَزَاکَ اللَّهُ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا فَمَا خَفِیَ عَلَیَّ مَقَامُکَ وَ لَا خِدْمَتُکَ فِی الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ فِی اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فَأَسْأَلُ اللَّهَ إِذَا جَمَعَ الْخَلَائِقَ لِلْقِیَامَةِ أَنْ یُحِبُّوکَ بِرَحْمَةٍ تَغْتَبِطُ بِهَا إِنَّهُ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام – باب ۵ فضائله و مکارم أخلاقه و جوامع أحواله ع و أحوال خلفاء الجور فی زمانه و أصحابه و ما جری بینه و بینهم – مجلد ۵۰، صفحه ۱۰۵]

در این نامه ی بس شریف حضرت به ۵ ویژگی که علی بن مهزیار را امتحان کرده اند اشاره فرموده و مورد تمجید قرار می دهند:

  • خیر خواهی
  • فرمانبرداری
  • خدمت
  • احترام
  • انجام وظائف لازم

و چنان در انجام این ۵ ویژگی در سرما و گرما و شب و روز خدمت گزاری کرده که به درجه ای رسیده که حضرت فرمودند ” مانند تو را ندیده ام ” .

واین ۵ ویژگی را اگر متد رفتاری در زندگی قرار دهیم ، دور از انتظار نخواهد بود که حضرت صاحب الزمان دعایی مانند دعای حضرت جواد بفرمایند که :

” از خداوند درخواست می‌کنم در روز رستاخیز تو را چنان مشمول رحمت خود قرار دهد که موجب غبطه دیگران شوی. خدا دعا را شنونده است “