برای شناخت کامل انتظار روزگار برین، باید دید اسلام درباره‌ی آن زمانه چه نویدی داده و ظهور را چگونه شناسانده است؟ به تعبییر روشن‌تر، باید بدانیم شیعه ، چشم به راه چه کسی است؟ با کدام نشانی‌ها و ویژگی ها؟ او از کجا بر می خیزد؟ زمان زمان ظهورش چه وقت است؟ کدامین روش و آیین را پیش می گیرد و چه برنامه و کارنامه ای را ارائه می دهد؟

سیری سریع و گذرا در دریای ژرف و دورکران متون اصیل تشیّع به ما چنین پاسخ می دهد:

او امام مهدی، قائم آل محمّد، بقیه الله المنتظر و الحجته الله المنتقیم، آخرین جانشین رسول اکرم(ص) ودوازدهمین پیشوای معصومین شیعیان است. پدرش گنج دانش ایزدی، امام حسن عسکری(ع) است و مادرش گوهری درخشان بر پیشانی کنیزان جهان، نرجس خاتون .

درسپیده دم پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ هـ‌. ق در شهر سامرّا پایتخت خلافت عبّاسیان به دنیا آمد. نامش نام پیامبر (محمّد) و کنیه‌ی پیامبر (ابوالقاسم)است.ولادتش از دشمنان پنهان ماند ونام ونشانش از بدخواهان در نهان؛ چراکه حکومت خون آشام وقت،با گماردن جاسوس‌ها به ویژه قابله ها سخت در پی او بود و مشتاق یافتن و نابود ساختن. با شهادت پدر ارزشمندش در هشتم شوّال ۲۶۰ه. ق بار دشوار وتوان فرسای امامت بر دوش او نهاده شد و به فرمان حکمت آمیز پروردگار، از مردم غیبت اختیار فرمود. دوران غیبت اودر دو بخش متمایز دارد:

۱_غیبت قصیره یا کوتاه‌ مدّت (۲۵۵یا۲۶۰تا ۳۲۹ه.ق) که در آن شیعیان از راه تماس با نایاب یا وکیل آن حضرت با ایشان ارتباط می‌‌گرفتند .

۲_غیبت تامّه و دراز مدت که تا امروز ادامه یافته و درآن راه تماس رسمی و آشکاری برای مردم معیّن نشده است و شیعیان باید از نوّاب عامّ امام یعنی فقیهان پارسا و خویشتن‌دار پیروی کنند.

نهان زیستی امام مهدی(ع) بدین معناست که دور از چشم مردمان و بر‌کنار از جنجال روزگار، امّا زیر همین آسمان به سر می‌برد. اگر دیدار و برخوردی هم برایش پیش آید، اغلب ناشناخته می ماند و دیدار هایش با شیعیان، تنها به اذن خداست و بس. در بخش پنجم کتاب، درباره‌ی غیبت او بیش تر گفت‌و‌گو داریم.

تاکنون، نزدیک به هزارو صد و چهل و چهار سال قمری ( تا سال تالیف کتاب ) از عمر شریفش می گذرد و بنا به اراده‌ی شکست ناپذیر الاهی، هنوز شاداب و نیرومند است و این حالت کهن سالی ونافرسودگی او بهترین محک برای رسوایی و سیه رویی دروغ پردازان مهدی نماست.

 

منبع : غلامحسین  ، دکتر تاجری نسب   ؛  انتظار مهدی، بذر انقلاب جهانی ؛ تهران : نشر آفاق