عصمت
در مكتب اهل البيت ‏عليهم السلام، رهبرىِ حكومت واحد جهانى بر عهده‏ى بنده صالح خدا، حضرت حجّت بن حسن‏عليه السلام است و او يگانه انسانى است كه امروز خداى بزرگ، عصمت كامل او را امضا فرموده و اوست كه از هر پستى و آلودگى، اشتباه كارى و خطا بر كنار است و هيچ پليدى و ناپاكى در او يافت نمى‏شود. خداى متعال در باره‏ى او و پدران گرامى‏اش و صدّيقه‏ى كبرا، فاطمه‏ى زهراعليهم السلام فرموده است:
«إنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»[۱] «همانا خدا چنين خواسته است كه تمامى ناپاكى‏ها را از شما اهل بيت بزدايد و شما را از هر گونه پليدى پاك دارد.»

حضرت رضاعليه السلام – در بخش‏هايى از دعايى كه باره‏ى حضرت مهدى‏عليه السلام است و آن را به يونس بن عبد الرحمان آموختند – مى‏خوانند:
«خدايا! همانا او (مهدى موعود) بنده‏ى توست كه او را براى خودت خالص فرموده‏اى و بر غيب و پنهانى خويش برگزيده‏اى و از هر گناه دور داشته‏اى و از هر عيب و نقصى در امان قرار داده‏اى و از هر پليدى پاك فرموده‏اى و از هر آلودگى سالم داشته‏اى. خدايا! ما در روز قيامت، همان روز حادثه‏ى شگفت، شهادت مى‏دهيم كه همانا او (حجت بن حسن) هيچ گناهى مرتكب نشده و خطايى را به جا نياورده و هيچ طاعت و فرمان‏بردارى را ضايع و نابود نكرده و هيچ حرامى را مرتكب نشده و هيچ واجبى را باژگون و هيچ آيين و شريعتى را دگرگون نكرده است.»[۲] 
________________
[۱] قرآن كريم، سوره‏ى احزاب (۳۳): ۳۴.
[۲] سيّد علىّ بن طاووس، جمال الأسبوع، در اعمال روز جمعه، ص ۵۰۷.