بشارات حضرت عیسی به موعود آخر الزمان:
تاریخچه زندگی:
عیسی مسیح یا عیسی ناصری (۲-۷ ق.م – ۲۶-۳۶ م.) . او در شهر بیت لحم از شهرهای ایالت ناصره منطقه یهودیه به دنیا آمد. وی یکی از شش پیامبر بزرگ الاهی است.
اکثر پژوهشگران متعقدند که عیسی یک یهودی از ناحیه «جلیل» در شمال فلسطین بود که از او به‌عنوان یک معلم و شفابخش یاد می‌شد. محققین اغلب اتفاق نظر دارند که او توسّط حضرت یحیی غسل تعمید یافت و در اورشلیم تحت فرمان پنطیوس پیلاطس و به جرم آشوب‌گری بر علیه امپراتوری روم مورد تعقیب قرار گرفت. به نظر مسیحیان در پی این ماجرا حضرت عیسی دستگیر شد و به صلیب آویخته گشت و سه روز پس از دفن از قبر برخاست و به آسمان رفت. ولی در بیان قرآن کریم این سخنان پندارهای بی مبناست؛ بلکه یکی از اطرافیان حضرت مسیح که برخی گفته اند یهودا اسخریوطی بوده به شکل حضرت عیسی درآمد و اطرافیان پنطیوس پیلاطس او را به صلیب آویختند؛ ولی حضرت عیسی از میان یاران به لطف الاهی به آسمان بالا برده شد و وی از آن تاریخ تا کنون زنده است، ولی در آسمان می زید و در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام به زمین باز می گردد و پشت سر آن حضرت نماز می گزارد و در رکاب آن حضرت خواهد بود.
نگاه مسیحیت به حضرت عیسی بر پایه اعتقاد به الوهیت عیسی از افزوده های پلوس است و در سخنان حضرت عیسی هیچ شاهد معتبری وجود ندارد. قرآن کریم از زبان حضرت مسیح چنین نقل می کند :
وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى‏ ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (مائده :۱۱۶) و [ياد كن‏] هنگامى را كه خدا فرمود: «اى عيسى پسر مريم، آيا تو به مردم گفتى: من و مادرم را همچون دو خدا به جاىِ خداوند بپرستيد؟» گفت: «منزّهى تو، مرا نزيبد كه [در باره خويشتن‏] چيزى را كه حق من نيست بگويم. اگر آن را گفته بودم قطعاً آن را مى‏دانستى. آنچه در نفسِ من است تو مى‏دانى؛ و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم، چرا كه تو خود، داناى رازهاى نهانى.
ولی ارباب کلیسا به دروغ غالباً عیسی را پسر خدا معرفی می کنند (که معمولاً این طور تعبیر می‌شود که او خدای پسر و رکن دوم تثلیث است) و برای رستگاری و آشتی با خدا به روی زمین آمده است. گروه کوچکی از مسیحیان موجودند که دیدگاه‌های غیر تثلیثی راجع به حضرت عیسی دارند.
در آیین اسلام، حضرت عیسی یکی از پیامبران بزرگ الاهی معرّفی می‌شود که انجیل را به همراه خود داشت و برای اثبات نبوّت خویش معجزاتی چون زنده کردن مردگان، خبر دادن از داخل خانه ها، درمان بیماری های صعب العلاج و … با خود داشت. همچنین مسلمانان نیز مانند مسیحیان باور دارند که عیسی از یک دختر باکره و برگزیدهٔ خداوند به نام مریم به دنیا آمده ‌است، گرچه برخی اناجیل موجود تهمت های ناروا و زشتی را به این بانو مقدّس زده اند که روان هر خردمندی از آن تهمت ها آزرده می شود.
عیسی در نقش از موزاییک متعلق به قرن ششم میلادی. (در کلیسایی در شهرروانا در ایتالیا)

جتسیمانی:
جتسیمانی (Gethsemane) نام باغی است که در پایه کوه زیتون در شهر بیت المَقدِس قرار گرفته است. بر باور مسیحیان، باغ جتسیمانی، محلّی است که عیسی مسیح در شبی که یهودا او را به رومی‌ها تسلیم نمود و به وی خیانت کرد، آخرین «غذای زمینی» موسوم به «شام آخر» را به همراه شاگردانش در آن صرف کرد. همچنین مریم مقدس در این باغ مدفون گشته است. این باغ از بناهای با اهمّیت مذهبی بیت المَقدِس و از زیارت‌گاه‌های مهمّ مسیحیان محسوب می‌شود. به باغ جتسیمانی در زبان عبری، باغ «گت شمن» می‌گویند.

کلیسای مهد:

کلیسای مهد (Church Of Nativity) نام یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسیحیان است که در بخش قدیمی شهر بیت‌لحم در کرانه باختری قرار گرفته است. بر باور مسیحیان، این کلیسا، زادگاه دقیق عیسی مسیح بوده است.
تصویری از ساختمان کلیسای مهد.

تصویری از داخل کلیسای مهد و مکانی که بر پایه انجیل، محل تولد عیسی مسیح بوده است

برخى از بشارات انجيل‏ها بر وجود موعود عبارت است از:
۱- انجيل مَتّى‏(۱۰)، باب ۲۴:
۳۴* هر آينه به شما مى‏گويم: تا اين همه واقع نشود، اين طايفه نخواهد گذشت. ۳۵* آسمان و زمين زايل خواهد شد؛ ليكِن سخن من هرگز زايل نخواهد شد. ۳۶* امّا از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد؛ حتّى ملائكه‏ى آسمان؛ جز پدرِ من و بس … ۴۳* ليكِن اين را بدانيد كه اگر صاحب خانه مى‏دانست در چه پاس از شب دزد مى‏آيد، بيدار مى‏ماند و نمى‏گذاشت كه به خانه‏اش نقب زند. ۴۴* لهذا شما نيز حاضر باشيد؛ زيرا در ساعتى كه گمان نبريد، پسر انسان(۱۱) مى‏آيد. ۴۵* پس آن غلام امين و دانا كيست كه آقايش او را بر اهل خانه‏ى خود بگمارد تا ايشان را در وقت معيّن خوراك دهد؟ ۴۶* خوشا به حال آن غلامى كه چون آقايش آيد، او را در چنين كار مشغول يابد! ۴۷* هر آينه به شما مى‏گويم كه او را بر تمام ما يَمْلَك خود خواهد گماشت. ۴۸* ليكِن هرگاه آن غلام شرير با خود گويد كه: آقاى من در آمدن تأخير مى‏نمايد ۴۹* و شروع كند به زدن هم‏قطاران خود و خوردن و نوشيدن با مِىْ گساران، ۵۰* هر آينه آقاى آن غلام آيد؛ در روزى كه منتظر نباشد و در ساعتى كه نداند ۵۱* و او را دو پاره كرده نصيبش را با رياكاران قرار دهد؛ در مكانى كه گريه و فشار دندان خواهد بود.
اين بيان نيز، بسيار روشن و دور از ابهام، به موعود جهان اشاره دارد كه عيسى‏ عليه السلام از آسمان فرود مى‏آيد و در ركاب او خدمت مى‏كند. با تصريح به قطعيّت ظهور آن موعود، زمان قيام او نامعلوم است و اين همان بشارتى است كه پيغمبر اسلام و ائمّه‏ى هدى ‏عليهم السلام فرموده‏اند كه زمان ظهور حضرت بقيّة اللَّه ‏عليه السلام نامعلوم است و هيچ كس، جز خداى متعال، زمان آن را نمى‏داند و هنگامه‏ى برپايى آن ناگهانى است و چون حضرتش بيايد، بر سراسر گيتى و جهان هستى حكومت مى‏راند؛ چنان كه در بخش فوق بدان اشاره دارد: «او را بر تمام ما يَملك خود خواهد گماشت» و با جمله‏ى «هر آينه به شما مى‏گويم» تأكيد مى‏كند كه ظهور موعود ابداً تغيير پذير نيست و حتماً واقع مى‏شود.
۲- انجيل مَرْقُس(۱۲)، باب ۱۳:
۳۰* هر آينه به شما مى‏گويم: تا جميع اين حوادث واقع نشود، اين فرقه نخواهند گذشت. ۳۱* آسمان و زمين زايل مى‏شود؛ ليكن كلمات من هرگز زايل نشود؛ ۳۲* ولى از آن روز و ساعت، غير از پدر، هيچ كس اطلاع ندارد؛ نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. ۳۳* پس بر حذر و بيدار شده دعا كنيد؛ زيرا نمى‏دانيد كه آن وقت كى مى‏شود؛ ۳۴* مثل كسى كه عازم سفر شده خانه‏ى خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هر يكى را به شغلى خاص مقرّر نمايد و دربان را امر فرمايد كه بيدار بماند. ۳۵* پس بيدار باشيد؛ زيرا نمى‏دانيد كه در چه وقت صاحب خانه مى‏آيد؛ در شام يا نصف شب يا بانگ خروس يا صبح. ۳۶* مبادا ناگهان آمده شما را خفته يابد! ۳۷* امّا آن چه [را] به شما مى‏گويم به همه مى‏گويم: بيدار باشيد!
در اين بشارت، به سان مطالب پيشين، به ظهور موعود آخر الزمان اشاره مى‏شود؛ در عين حال چند نكته افزون دارد:
– امر به دعاى فرج: حضرت عيسى‏ عليه السلام همه را به دعا براى فرج آن حضرت فرمان مى‏دهد.
– زمان ظهور را حتّى حضرت عيسى‏ عليه السلام هم نمى‏داند.
در روايات اسلامى وارد شده است كه زمان ظهور را جز خداى متعال كسى نمى‏داند و امر ظهور در يك شب اصلاح مى‏شود.
۳- انجيل لُوقا(۱۳)، باب ۱۲:
۳۵* كمرهاى خود را بسته [و] چراغ‏هاى خود را افروخته بداريد. ۳۶* و شما مانند كسانى باشيد كه انتظار آقاى خود را مى‏كشند كه چه وقت از عروسى مراجعت كند تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بى‏درنگ براى او باز كنند. ۳۷* خوشا به حال آن غلامان كه آقاى ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد! هر آينه به شما مى‏گويم كه كمر خود را بسته، ايشان را خواهد نشانيد و پيش آمده ايشان را خدمت خواهد كرد. ۳۸* و اگر در پاس دوم يا سيوم از شب بيايد و ايشان را چنين يابد، خوشا به حال آن غلامان! ۳۹* امّا اين را بدانيد كه اگر صاحب خانه مى‏دانست كه دزد در چه ساعت مى‏آيد، بيدار مى‏ماند و نمى‏گذاشت كه به خانه‏اش نقب زنند. ۴۰* پس شما نيز مُستعِد باشيد؛ زيرا در ساعتى كه گمان نمى‏بريد، پسر انسان مى‏آيد. ۴۱* پطرس به وى گفت: اى خداوند: آيا اين مَثَل را براى ما زدى يا به جهت همه؟ ۴۲* خداوند گفت: پس كيست آن ناظر امين و دانا كه مولاى او وى را بر ساير خدّام خود گماشته باشد تا آذوقه را در وقتش به ايشان تقسيم كند؟ ۴۳* خوشا به حال آن غلام كه آقايش چون آيد، او را در چنين كار مشغول يابد! ۴۴* هر آينه به شما مى‏گويم كه: او را بر همه‏ى ما يَمْلَك خود خواهد گماشت. ۴۵* ليكِن اگر آن غلام در خاطر خود گويد: آمدن آقايم به طول مى‏انجامد و به زدن غلامان و كنيزان و به خوردن و نوشيدن و مِىْ گساريدن شروع كند، ۴۶* هر آينه مولاى آن غلام آيد؛ در روزى كه منتظر او نباشد و در ساعتى كه او نداند و او را دو پاره كرده نصيبش را با خيانت‏كاران قرار دهد. ۴۷* امّا آن غلامى كه اراده‏ى مولاى خويش را دانست و خود را مهيّا نساخت تا به اراده‏ى او عمل نمايد، تازيانه‏ى بسيار خواهد خورد. ۴۸* امّا آن كه نادانسته كارهاى شايسته‏اى ضرب كند، تازيانه‏ى كم خواهد خورد و به هر كسى كه عطا زياده شود، از وى مطالبه زيادتر گردد و نزد هر كه امانت بيشتر نهند، از او بازخواست زيادتر خواهند كرد.
اين عبارات نيز بشارت بر ظهور موعود امم است. مطلب افزون در اين جا دو گونه بودن كارگزاران آن حضرت است: برخى از دوران غيبت ايشان سوء استفاده كرده به جان و مال ديگران مى‏تازند و به اين گمان كه شايد آن حضرت به زودى نيايد، به كارهاى ناشايست دست مى‏زنند.
محيى الدّين عربى، عارف عامّى مذهبِ قرن‏هاى ششم و هفتم هجرى در كتاب الفتوحات المكّيّة گويد:
وَ لَوْ لَا السَّيفُ بِيَدِ الْمَهْدِيِّ لَأفْتَى الفُقَهاءُ بِقَتْلِهِ و لكِنَّ اللَّهَ يُظْهِرُهُ بِالسَّيفِ وَ الكَرَمِ.اگر شمشير به دست مهدى نبود، هر آينه فقيهان به قتل او فتوا مى‏دادند؛ ليكِن خدا او را با شمشير و كَرَم آشكار مى‏كند.
گروه ديگر به پاسدارى از مرزهاى دين مى‏پردازند و خود را براى دوران قيام سرور بخش آن حضرت مهيّا مى‏كنند و در ايّام غيبت به اهداف و آرمان‏هاى حضرتش جامه‏ى عمل مى‏پوشانند و در اين راه مرتكب كوچك‏ترين كوتاهى و خطا نمى‏شوند كه به قول انجيل لوقا، «به هر كسى كه عطا زياده شود، از وى مطالبه زيادتر گردد و نزد هر كه امانت بيشتر نهند، از او باز خواست زيادتر خواهند كرد.»
۴- باز در انجيل لوقا، باب ۲۱ گويد:
۲۲* زيرا كه همان است ايّام انتقام تا آن چه مكتوب است تمام شود. ۲۳* ليكِن واى بر آبستنان و شير دهندگان در آن ايّام! زيرا تنگىِ سخت بر روى زمين و غضب بر اين قوم حادث خواهد شد. ۲۴* و به دم شمشير خواهند افتاد و در ميان جميع امّت‏ها به اسيرى خواهند رفت و اورشليم پايمال امّت‏ها خواهد شد تا زمان‏هاى امّت‏ها به انجام رسد. ۲۵* و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود و بر زمين تنگى و حيرت از براى امّت‏ها روى خواهد نمود؛ به سبب شوريدن دريا و امواجش. ۲۶* و دل‏هاى مردم ضعف خواهد كرد؛ از خوف و انتظار آن وقايعى كه بر رُبع مسكون ظاهر مى‏شود؛ زيرا قوّات آسمان متزلزل خواهد شد. ۲۷* و آن گاه پسر انسان را خواهند ديد كه بر ابرى سوار شده با قوّت و جلال عظيم مى‏آيد. ۲۸* و چون ابتداى اين چيزها بشود، راست شده سرهاى خود را بلند كنيد؛ از آن جهت كه خلاصىِ شما نزديك است. ۲۹* و براى ايشان مَثَلى گفت كه: درخت انجير و ساير درختان را ملاحظه نماييد ۳۰* كه چون مى‏بينيد شكوفه مى‏كند، خود مى‏دانيد كه تابستان نزديك است ۳۱* و هم چنين شما نيز چون ببينيد كه اين امور واقع مى‏شود، بدانيد كه ملكوت خدا نزديك شده است. ۳۲* هر آينه به شما مى‏گويم: تا جميع اين امور واقع نشود، اين فرقه نخواهد گذشت. ۳۳* آسمان و زمين زايل مى‏شود؛ ليكِن سخنان من زايل نخواهد شد. ۳۴* پس خود را حفظ كنيد. مبادا دل‏هاى شما از پر خورى و مستى و انديشه‏هاى دنيوى سنگين گردد و آن روز ناگهان بر شما آيد! ۳۵* زيرا كه مثل دامى بر جميع سَكَنه‏ى تمام روى زمين خواهد آمد. ۳۶* پس در هر وقت، دعا كرده بيدار باشيد تا شايسته‏ى آن شويد كه از جميع اين چيزهايى كه به وقوع خواهد پيوست، نجات يابيد و در حضور پسر انسان بايستيد.
به نقل لوقا، در اين بخش، حضرت عيسى‏ عليه السلام ضمن گزارش از فتنه‏ها و آشوب‏هاى قبل از ظهور، شكوفه‏هاى اميد را در دل امّت خويش زنده مى‏كند و وعده مى‏دهد در آن روز رهايى او نيز به زمين فرود مى‏آيد و با امر به دعاى فرج، راه نجات از فتنه‏ها را همين دعا مى‏شمرد؛ چنان كه در آيه‏ى آخر اشاره مى‏كند: «پس در هر وقت، دعا كرده بيدار باشيد تا شايسته‏ى آن شويد كه از جميع اين چيزهايى كه به وقوع خواهد پيوست، نجات يابيد.»
در اسلام نيز به ما دستور مى‏دهند:
«وَ أكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ.»  «براى فرج (و گشايش)، زياد دعا كنيد كه همين (دعا كردن‏ها) خود براى شما (آسايش و) گشايش است.»