چکیده

مـقـاله حـاضـر بـا عـنـوان “ویژگی­های یاران خاص امام زمان علیه السلام” نوشتاری است درباره یـاران حـضـرت حضرت مـهـدی علیه السلام، مـاهـیت یاران خاص و خصوصیات آنان. از این رو، پس از ذکر مـقـدمـه­ای کـوتـاه، یاران آن حضرت، ستاد فرماندهی حکومت جهانی و ماهیت یاران خاص، مورد بحث قرار گرفته است­. پس از آن ویژگی­های آنان بررسی شده و در پایان نکاتی به صورت نتیجه ارائه گردیده است .

مقدمه

بشر هنوز تابش خورشید فروزانش را به انتظار نشسته است و دیری نمی­پاید که لحظه انتظـار به سرآید و عطر دل انگیز ظهورش، زندگی بشر را بهاری کند و سرسبزی و خرّمی و طراوت و نشاط را به انسان­ها هدیه دهد.

وقتی حضرت مهدی علیه السلام بیاید حاکمیت نظام سیاسی جهان را دگرگون می­سازد. ظلم و استکبار، کفر و شرک و نفاق را ریشه­کن می­کند. آیین پاک محمدی صلی الله علیه و آله را در جهان مستقر می­نماید و همه عالم را زیر پرچم توحید، به سعادت می­رساند. امنیت جهانی برقرار می­سازد، اقتصاد جهانی را متحول می­کند. زمینی در جهان نمی­ماند مگر این که سرسبز و خرم می­شود و خیر و برکت از همه جا می­بارد.

علم و فرهنگ مردم جهان را دگرگون می­سازد. فنّاوریِ ارتباطات به درجه­ای می­رسد که زمین زیر پای مردم درنوردیده می­شود و دربهای آسمان به رویشان باز می­گردد… .

بدیهی است که پیروزی حق بر باطل و ایجاد این همه تحولات بنیادین همه­اش با کرامت و معجزه صورت نمی­گیرد، بلکه علاوه بر رهبری و مدیریتی معصوم و برنامه­ای جامع و جهان شمول، کادر اجرایی بسیار کاردان و لایق و توانمند لازم است تا بتوان چنین تحولی در سطح جهان ایجاد کرد و به تعبیر امـام عـلی علیه السلام «اَفـْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَناجٍ». پیروزمند کسی است که یار و یاور داشته باشد.

در این مقاله، به اجمال خصال یاوران حضرت مهدی عجل الله فرجه توصیف می­گردد.

یاران حضرت مهدی علیه السلام

یاران امام زمان علیه السلام چند دسته­اند. دسته­ای از آنان، یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حضرت هستند که تعدادشان ۳۱۳ نفر است و همان­هایند که قرآن کریم در آیه ۸ سوره هود از آنان به عنوان (امت معدودۀ) یاد می­کند.

هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه حاضر می­کند و بدون حضور اینان قیام حضرت مهدی علیه السلام شروع نمی­شود.

دسته دوم از یاران آن حضرت -که پس از جمع آمدن پرچمداران و ستاد فرماندهی به یاری ایشان می­آیند – طبق روایات ۱۰ یا ۱۲ هزار نفرند. وقـتـی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام، آغاز می­شود.

حلقه سوم از یاران، مؤ منانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می­پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می­شود.

۱- ماهیت یاران خاص

یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام چه ماهیتی دارند؟ چه کسانی­اند؟ مشخصات آنان چیست؟ و… .

طبق روایات، مشخصات ظاهـری یاران خاص امام زمان علیه السلام؛ اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه­ای ثبت شده و نزد آن حضرت موجود است :

امام جواد علیه السلام به نقل از پدران بزرگوارش می­فرماید:

«همراه قائم علیه السلام صحیفه مهر شده­ای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگی­ها، شهر، زینت و کنیه­هایشان در آن نوشته شده است» .

«چون (قائم علیه اسلام) قیام کند یارانش به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت، به دور او گرد می­آیند و آنان ۳۱۳ تن هستند. «اِذا قامَ تَجْتَمِعُ اِلَيْهِ اَصْحابـُهُ عَلی عِدَّةِ اَهْلِ بَدْرٍ وَ اَصْحابِ طالُوتَ، وَ هُمْ ثَلاثَمِاءَةٍ وَ ثَلا­ثَةَ عَشَرَ رَجُلاً…»

خداوند این افراد را از دورترین شهرهای دنیا برای یاری حضرت گرد می­آورد.

در برخی روایات اسامی شهرهایشان نیز ذکر شده است. امام باقر علیه السلام می­فرماید:

«سیصد و اندی نفر، به تعداد اهل بدر (۳۱۳ نفر) در میان رکن و مقام با قائم علیه السلام بیعت می­کنند که نجبای مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آن­هاست» .

در روایتی دیگر آمده است: «پنجاه نفرشان اهل کوفه­اند و بقیه از اطراف و اکناف جهان، که یکدیگر را نمی­شناسند و بدون وعده قبلی گرد آمده­اند».

در روایات از یاران خاص حضرت با عناوین زیر یاد شده است: “رجال الهیون”، “رجال مسوّمه”، “اصحاب الالویه”، “امراء”، “وزراء”، “خیر الامّه”، “ذخر اللّه”، “نقباء”، “خواص”، “اولی قوّة”، “حکّام اللّه فی ارضه علی خلقه”، “الحکّام علی الناس” و…

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:

«او را در طالقان گنج­هایی است که از طلا و نقره نیست، بلکه اسب­هایی است بسیار زیبا و مردانی کاردان و کارساز» «وَ لَهُ بِالطّالِقانِ کُنُوزٌ لا ذَهَبَ وَ لا فِضَةِ، اِلاّ خُيُولٌ مُطَهَّمَةٌ، وَ رِجالٌ مُسَوَّمَةٌ …»

حضرت علی علیه السلام می­فرماید: «گروهی از مردان الهی دور او گرد می­آیند، دعوتش را بر پای می­دارند و یاری­اش می­کنند. آنها وزیران او هستند که سنگینی مسائل کشوری را بر عهده می­گیرند و او را در مسئولیت بزرگی که خداوند به عهده­اش گذاشته، یاری می­کنند.» «وَ لَهُ رَجالٌ اِلهُیّون یُقیمُونَ دَعْوَتَهُ وَ یَنْصُرُونَهُ، هُمْ الوُزَراءٌ لَهُ، یَتَحَمَّلُونَ اَثْقُالَ المَمْلَکَةِ عَنْهُ، وَ یُعینُونَهُ عَلی ما قَلَّدَه اللّهُ.»

امام صادق علیه السلام می­فرماید: «آنها فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع و فقیهان دین­اند.» «وَ هُمُ النُّجَباءُ وَ الْقُضاةُ وَ الْحـُکـّامُ وَ الفُقَهاءُ فِی الدّیِن ….» (منتخب الاثر، لطف اللّه صافی، ص ۴۸۵، چاپ تهران، ۱۳۷۳ ه‍)

«آنان پرچمدارانی­اند که از جانب خدا در روی زمین بر بندگان او حکومت می­کنند.» «هُمْ اَصْحابُ الاَلوِیَةِ، وَ هُمْ حُکّامُ اللّهِ فی اَرْضِهِ عَلی خَلْقِهِ».

بر اساس روایتی دیگر: «آنان بهترین امت­اند که با نیکان اهل بیت همراه هستند.» «اُولئِکَ هُمْ خِیارُ اَلاُمَّةِ مَعَ اَبْرارِ اِلعِترَةِ …».

بـر اساس بعضی روایات پنجاه تن از آن­ها را زنـان تشکیل می­دهند.

خلاصه کلام این که تدبّر در روایات یاد شده معلوم می­کند که آنان افرادی معمولی نیستند. بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده­، لایق و کاردان­، بطانه و اصحاب سرّ امام زمان علیه السلام هستند.

۲- ماموریت یاران خاص

از جمله اموری که در شناسایی هر چه بیشتر ماهیت یاران خاص امام زمان علیه السلام به ما کمک می­کند، بررسی روایاتی است که به تبیین ماموریت آنان در حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام پرداخته­اند.

برخی از این ماموریتها به قرار زیر هستند:

۲-۱. جنگ با ستمگران

اولین ماموریت یاران حضرت­، جنگی تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز قیام بزرگ آن حضرت­، در رأس همه کارهای قرار دارد. یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام در این جنگ، سربازانی شجاع و فداکار در رکاب امام زمان علیه السلام و گوش به فرمان آن حضرت هستند. وقتی حلقه یاران پس از ۳۱۳ نفر کامل شد، قیام آغاز می­شود و با ستمگران جهان در می­افتند به گونه­ای که خدا خشنود شود.

امام باقر علیه السلام می­فرماید:

«قائم آل محمد علیه السلام شباهت­هایی با پنج تن از پیامبران دارد … اما شباهت او به جدّ خود (پیامبر اکـرم صلی الله علیه و آله) قیام با شمشیر است و کشتنِ دشمنان خدا و دشمنان پیامبر، و نیز جباران و سرکشان. او با (نیروی) شمشیر و (نیروی) ترس، (کـه در دل جباران افکنده می­شود) مدد می­گـردد.»

امام جواد علیه السلام می­فرماید:

«آنگاه که عدد (مورد نظر یاران آن حضـرت یعنی) ده هـزار تن کامل شد، به اذن خدای بزرگ قیام می­کند و بی درنگ به کشتار دشمنان خدا (و دشمنان دین خدا) دست می­یازد، تا خدای بزرگ خشنود گردد.»

خداوند به دست اینان طاغوتها و جبّاران را نابود می­سازد و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلّط می­کند.

امام باقر علیه السلام می­فرماید:

«گویی که یاران قائم علیه السلام را می­بینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شده­اند و هیچ چیز نیست مگر آن که از آنان فرمان می برد.»

 ۲-۲. مبارزه با انحراف ها، تحریف ها و برداشت های نادرست از دین

دومین ماموریت یاران خاص امام زمان علیه السلام در آغـاز قیام، مبارزه کردن با انحراف­ها، تحریف­ها و برداشت­های نادرست از دین و مذهب است.»

امام صادق علیه السلام می­فرماید:

«آزاری که قائم علیه السلام به هنگام قیام خویش­، از جاهلان آخرالزمان می­بیند، به مراتب سخت­تر است از آن همه آزار که پیامبر صلی الله و آله از مردم جاهلیت دید.

راوی می­گوید: این چگونه می­شود؟

امام فرمود: پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آن­ها سنگ و صخره و چـوب و تخته­های تراشیده (بت­های چوبی) را می­پرستیدند، ولی قائم ما که قیام کند، مـردمان همه از کتاب خدا برای او دلیل می­آورند و آیه­های قرآن را تاویل و توجیه می­کنند!»

همچنین می­فرماید:

«امام قائم در جنگ خویش (با مخالفان) به دشواری­هایی بر می­خورد که پیامبر برخورد نکرد؛ زیرا پیامبر آمد و مردم بت­های سنگی و چوب­های تراشیده شده را می­پرستیدند (و گرفتار تعالیم انحرافی نبودند)، لیکن قائم (در هنگام قیام خویش) با مردمی روبه­رو می­شود که رویاروی او می­ایستند و آیه­های کتاب خدا را در برابر او به نظر خود تاویل می­کنند و در همین راستا با او به نبرد بر می­خیزند!»

ماموریت یاران خاص آن حضرت در اینجا عبارت است از آشکارسازی خطوط انحرافی و جریانات فکری منحرف، پاسخگویی منطقی و مستدل، روشنگری و تبیین درست آموزهای دینی و نیز جنگیدن با کسانی که دست از افکار و اندیشه­های نادرست خویش بر نمی­دارند و حق را نمی­پذیرند.

یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام در پرتو تعالیم امام خویش، به شناختی دست می­یابند که هیچ اشتباه و انحرافی در آن وجود ندارد. آنان راه و روش دین خدا و امام عظیم الشان خویش را بـه طـور یک­دست، یکسان و منسجم برای مردمان ناآگاه تبیین می­کنند و به طور هماهنگ به نشر تعالیـم دین می­پردازند. اینان علاوه بر توانمندی­های مدیریتی قابل توجه، در دین شناسی و مسائل مربوط به اسلام تخصص دارند و از فقیهان و اسلام­شناسان راستین هستند.

امام صادق علیه السلام می­فرماید:

«آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار می­کنند، نجیبان، قاضیان، حاکمان شرع، فقیهان و دین­شناسانی هستند که (برکت و) مسحه الهی یافته­اند؛ به گونه­ای که هیچ حکمی بر آنان اشتباه نمی­شود.»

۲-۳. عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت

ماموریت دیگر یاران خاص این است که پس از اقتدار یافتن حضرت مهدی علیه السلام، مسئولیت اداره کشورها را از جانب آن حضرت بر عهده می­گیرند و هر کدام عازم منطقه­ای می­شوند و پایه­های مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی مهدوی را بنا می­نهند و به عمران و آبادی کشورها می­پردازند و عدالت را برقرار می­سازند.

«هنگامی که قائم علیه السلام قیام کند برای هر کشوری از کشورهای جهان فرمانروایی بر می­گزیند و به او می­فرماید: دستورالعمل تو در کف دست تو است، هرگاه حادثه­ای بر تو روی دهد که حکم آن را نمی­فهمی و طرز داوری در آن را نمی­دانی، به کف دستت بنگر، هر چه در آن منعکس باشد بر اساس آن عمل کن.» «اِذا قامَ القائِمُ بَعَثَ فی اَقالیمِ الاَرْضِ، فی کُلِّ اِقلیمٍ رَجُلاً ثُمَّ یَقُولُ لَهُ: عَهْدُکَ فی کَفِّکَ، فَاِذا وَرَدَ عَلَیْکَ مالا تَفْهَمُهُ وَ لا تَعْرِفُ القَضاءَ فیهِ، فَانظُرْ اِلی کَفِّکَ وَ اعْمَل بِما فیها.»

امام صادق علیه السلام می­فرماید: «حضرت مهدی علیه السلام یارانش را در همه شهرها می­پراکند و به آنها دستور می­دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند. آن حضرت، آنان را فرمانروایان کشورهای جهان می­گرداند و به آنها فرمان می­دهد که شهرها را آباد سازند.» «یُفَرِّقُ الْمَهْدِیُّ اَصْحابَهُ فی جَمیعِ الْبُلْدانِ، وَ یَامُرُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ الاِحْسانِ، وَ یَجْعَلُهُمْ حُکّاما فِی الاَقالیمِ، وَ یَاْمُرُهُمْ بِعُمْرانِ الْمُدُنِ.»

بدون تردید تدبّر در این ماموریت­ها که در روایات تبیین شده­اند، ماهیت یاران خاص و کابینه دولت حضرت مهدی علیه السلام را روشن­تر می­سازد. معلوم می­شود که آن حضرت بهترین­ها را برای اداره جهان بر می­گزیند و ستون­های مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی را بر آن استوار می­سازد و این تعداد به تعبیر رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «وزیران مهدی خالص­ترین و برترین وزیران هستند.» «وُزَراءُ الْمَهْدِیِّ … وَ هُمْ اَخْلَصُ الوُزَراءِ وَ اَفْضَلَ الوُزَراءِ.»

و کسانی­اند که قدرت اجرایی فوق العاده­ای دارند و می­توانند مملکتی را اداره کنند.

۳- ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام

اینک با توجه به روایاتی که درباره یاران خاص آن حضرت، ماهیت و ماموریت آنان گذشت­، می­توان گمانـه زنی زد که هسته مرکزی و ستاد فرماندهی تشکیلات حکومت جهانی مهدی علیه السلام باید چگونه و دارای چه خصوصیاتـی باشند. ولی در عین حال برای بهره­گیری بیشتر از روایات معصومین علیهم السلام، روایاتی را که درباره تبیین ویژگی­های یاران خاص امام زمان علیه السلام وارد شده، دست­مایه خود قرار می­دهیم .

این ویژگیها را بر اساس روایات در سه محور کلی می­توان مورد بررسی قرار داد.

۳-۱. ویژگی­های ظاهری

در پاره­ای از روایات، ویژگی­های ظاهری یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام بیان شده است. مـانند روایاتی کـه درباره مشخصات ظاهری آنان از قبیل اسامی آنان و شهرهای آنان و غیر آن وارد شده که برخی از آنان پیش از این ذکر شد.

بعضی روایات درباره خصوصیات ظاهری آنان، روایاتی است که محدوده سنّی آنها را بیان کرده و بیشتر آنها را جوان معرفی می­کنند. به عنوان نمونه، امام باقر علیه السلام می­فرماید: «یاران قائم همه جوان­اند و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، و کم­ترین چیز در غذا نمک است.» «اَصْحابُ القائِمِ شَبابٌ لا کَهُوُلَ فیهِمْ، اِلاّ مِثْلَ الْکُحْلِ فِی الْعَیْنِ وَ المِلْحِ فِی الزّادِ، وَ اَقَلُّ الزّادِ المِلْحُ.»

بعضی دیگر از روایات به رنگ، قد و اندازه، زیبایی و لباس پرداخته می­فرماید : «… وَ الزِّیُّ واحِدٌ، وَ القَدُّ واحِدٌ، وَالجَمالُ واحِدٌ، وَ اللِّباسُ واحِدٌ… » «همه آنها یک رنگ و هم اندازه­اند، جمال و لباس­هایشان یکسان است.»

برخی دیگر از روایات نیز چنان که گذشت به جنسیت تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می­کند پنجاه نفر زن همراه آنان است .

پاره ای دیگر از روایات به قدرت بدنی آنان پرداخته، می­فرماید: «چون امر ظهور حضرت واقع شد، به هر انسان [از یاوران ایشان] نیروی چهل مرد داده می­شود.» «اَنَّه لَوْ قَدْ کانَ ذلِکَ، اُعْطِیَ الرَّجُلُ قُوَّةَ اَرْبعینَ رَجُلاً…»

یا می­فرماید: «همانا به یک نفر از آنان نیروی چهل مرد داده می­شود و دل او از قطعه فولاد سخت­تر می­شود، اگر به کوه­های آهن روی آورد آن­ها را قطعه قطعه می­کند!» «… هِیَ رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبُرُ الْحَدیدِ، لا یَشُوبُها شَکُّ، فی ذاتِ اللّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ.»

۳-۲. ویژگی­های نفسانی

روایات متعددی به تبیین ویژگی­های معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان علیه السلام پرداخته­اند. خصوصیاتی مانند علم و معرفت، ایمان و خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده­داری، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر این­ها برخی از خصلتهای معنوی و نفسانی یاران خاص حضرت مهدی هستند که در روایات به آنان اشاره شده است و ما در اینجا به ذکر بعضی از آنها بسنده می­کنیم .

۱- ایمان : در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می­تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه موارد و مسایل باز کند، عبارت است از ایمانی عمیق و استوار که هم همت را بر می­انگیزد، هم بازوان و گامها را محکم می­کند و هم دلها را استحکام می­بخشد؛ به گونه­ای که حوادث دنیا نمی­تواند هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند. دلهای کارگزاران حکومت مهدوی با چنین ایمانی استوار مستحکم است. آن حضرت، مؤمن­ترین افراد را برای حکومت جهانی­اش برگزیده است .

گاهی از این ویژگی در روایات به صراحت یاد شده و به عنوان مؤمنان حقیقی مورد ستایش ‍ قرار گرفته است. چنان که امام باقر علیه السلام می­فرماید: «بدانید که آنها مؤ منان حقیقی­اند» «اَلا هُمُ المُؤ مِنُونَ حَقّاً.»

بر این اساس یاران خاص آن حضرت از تمام اوصافی که در قرآن کریم برای “مؤ منان حقیقی” بیان شده، برخوردار خواهند بود.

گاهی از آنان به عنوان موحّدان واقعی یاد شده است که به توحید ناب دست یافته­اند. «پس آنان خدای را به حق یکتاپرستی می­پرستند.» «فَهُمُ الَّذینَ وَحَّددُوا اللّهَ حَقَّ تَوْحیدِه.»

گاهی نیز در قالب تشبیه و مانند آن از این ویژگی یاد شده است؛ مانند این گفتار امام صادق علیه السلام که می­فرماید:

«آن (گنجینه­ها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره­های آهن است، هیچ گونه تردیدی در آنها راه نـدارد، در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکم ترند.»«… هِیَ رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبُرُ الْحَدیدِ، لا یَشُوبُها شَکُّ، فی ذاتِ اللّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ.»

در برخی روایات نیز بر قوت جسمانی یاران خاص اشاره شده و در ضمن آن قوت ایمان هر کدام از آنان از پاره­های آهن محکم­تر دانسته شده است؛ مانند روایتی که می­گوید: «به هر کدام، توانایی چهل نفر داده شده و دلی مستحکم­تر از پاره­های آهن دارد.»

بدیهی است که همین قوت ایمان است که در میدان عمل، قدرت مدیریت و فرماندهی را پدید می­آورد؛ ایمان به خدا، ایمان به راه ، هدف و آرمان حاکمیت جهانی توحید و عدالت، احساس ‍ فداکاری در راه هدف و خویشتن را جزو حزب خدا و لشکر خدا دانستن؛ اینهاست که گروهی اندک را در صحنه مبارزه با کفر و استکبار جهانی پیروز می­کند. چنان که قرآن می­فرماید:  (کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثيرَةً بِاِذْنِ اللّهِ) «بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار، به اذن خدا پيروز شدند، و خداوند با شكيبايان است.» (سوره بقره: ۲۴۹)

۲- طهارت و تقوا: یک رکن مدیریت ایده آل، حفظ طهارت و تقوا، پاکیزگی در عمل و اجتناب از هرگونه اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیر اخلاقی است. مدیر خوب، مدیری است که هر کاری را بر عهده می­گیرد، آن را با رعایت اصول اخلاقی صحیح انجام دهد.

یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام به جهت برخورداری از طینتی پاک و طهارت و تقوایی ستودنی از انواع فسادی که حکومتها دچار آن می­شوند، مبرّا هستند. فساد مالی، فساد کاری، قرارهای نامشروع و ناموجه در زمینه­های مسـایل کاری، جاذبه­های دنیایی دل آنان را نـمی­لرزاند و تاثیری در آنان ندارد. آنها بر اصول خود پای­بندند و پای خود را از مسیری که برایشان ترسیم شده، ذرّه­ای کج نمی­گذارند.

امام حسن عسکری علیه السلام این ویژگی یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام را این گونه بیان می­کند:

«خداوند آن­ها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان برای پذیرش احکام دین آماده … به آیین حق گرویده و در راه اهل حق گام سپرده­انـد.» «بِرَّاءَهُمُ اللّهَ فی طَهارَةِ الْوِلادَةِ وَ نَفَاسَةِ التُّرّْبَةِ، مُقَدَّسَةٌ قـُلُوبُهُمْ مِنْ دَنَسٍ النِّفاقِ، مُهَذَّبَةٌ اَفْئِدَتُهُمْ مِنْ رِجْسِ الشِّقاقِ، لَیِّنَةٌ عَرائِکُهُمْ لِلدّینِ… یَدینُونَ بِدینِ الحَقِّ وَ اَهْلِهِ.»

امام صادق علیه السلام نیز می­فرماید:

«خداوند با دست قدرت خود بر شکم و پشت آنها، می­کشد، دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی­نماید.» «یَمْسِحُ اللّهُ بُطُونَهُمْ وَ ظُهُورَهُمْ فَلا یُشْکِلُ عَلَیْهِمْ حُکْمٌ.»

آنان با امام خود پیمان می­بندند که از محارم الهی و آلودگی­های دنیایی چشم بپوشند. بنابراین، یاران خاص آن حضرت با پاک سیرتی خود در مسیر پاکی و تقوا گام بر می­دارند. و حکومتی را رقم خواهند زد که تاریخ چون او را به خود ندیده باشد.

۳- علم و معرفـت: بدیهی است که دولت مهدی علیه السلام برای اداره حکومت جهانی­ از تمام آنچه لازمه مدیریت ایده آل اسـت، بـرخوردارند. از جمله شاخصه­های مهم در این عرصه علم و دانش است. آنـچـه در برخی روایات ذکر شد هر کدام از آنان قوت و توان چهل تن را دارد، علاوه بر توان جسمی، تـوان اداره و تدبیر امور را نیز شامل می­شود که علم و آگاهی لازمه آن است.

شاخصه علم و دانش در همه سطوح مدیریت اعم از سطوح بالا، میانی و رده­های پایین باید مورد توجه قرار گیرد و هر مدیری باید علم و آگاهی ویژه حوزه کاری و مدیریتی را بر اساس آموزه­های دینی و مکتبی داشته باشد.

یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام در حوزه مسئولیتی خویش مدیریت علمی خواهندکرد. با مدیریت غیر علمی نمی­توان جهان را اداره کرد. جالب این است که مدیریت علمی آنان بر اساس موازین کتاب و سنّت است­. چنان که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:

«ای مردم! سزاوارترین کس در امر حکومت و مدیریت، قوی­ترین آنان و آگاه­ترین آن­ها به امر خدا در آن است.» «اَیُّها النّاسُ! اِنَّ اَحَقَّ النّاسِ بِهذا الاَمْرِ اَقْواهُمْ عَلَیْهِ وَ اَعْلِمُهُمْ بِاَمْرِ اللّهِ فیهِ.»

آنان از نظر عـلمی در بالاترین درجه قرار دارند و از جام حکمت الهی و معرفت دینی به طور شایسته سیراب گشته­اند. همان حضرت مراتب فضل و کمال علمی آنان را چنین توصیف می­کند:

«پس در آن فتنه­هـا(ی آخـرالزمـان) گروهی صیقلی می­شوند مانند صیقل­یافتن شمشیر به دست آهنگر، دیده­های آنان به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گـوشهایشان جا گرفته شود. در شب جام حکمت را به آن­ها بنوشانند. بعد از آن که در بامداد هم نوشیده باشند.»

۴- معرفت الهی: یاران خاص حضرت آن علاوه بر توانمندی­های مدیریتی، از مراتب بالای معرفت الهی برخوردارند. به این ویژگی با تعبیرهای مختلفـی در روایات اشاره شده است.

امام باقر و صادق از حضرت امیر المومنین علیهم السلام در توصیف آنان می­فرمایند:

«مردانی که خدا را به حقّ شناخته­اند، آن­ها یاوران حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان هستند.«… رِجالٌ عَرَفُوا اللّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ، وَ هُمْ اَنْصارُ المَهْدِیِّ فی آخِرِ الزَّمانِ.»

از برخی روایات می­توان استفاده کرد، که آنان در اثر معرفت کامل به مراتبی رسیده اند که قدرت تصرف در عالم دارند. به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام می­فرماید:

«شیعیان او از اطـراف و اکناف جهان به سوی او می­شتابند و زمین زیر پای آنها طیّ می­شود، تا به محضر او ­رسند و بیعت نمایند.»

در روایتی دیگر می­خوانیم:

«آن­ها در شرق و غرب جهان در محراب و یا رختخواب خود هستند، بانگ امام را می­شنوند. همین یک­بار صدا به گوش همه آنها می­رسد و همگی به سوی او می­شتابند، چیزی نمی­گـذرد مگر به مقدار یک چشم به هم زدن که همگی در نزد او گرد می­آیند.»

در روایتی دیگر دارد:

«گروهی از آنها شبانه از رختخوابشان ناپدید می­شوند و صبح در مکه حاضر می­شوند و برخی از آنها آشکارا دیده می­شوند که روی ابرها راه می­روند.»

۵- معنویت: پشتوانه حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام، معنویت است. مهدی علیه السلام در مورد یاران خود روی قدرت معنوی و اراده ناشی از ایمان و انسانیت، تکیه می­کند و به آن اهمیت می دهد. از این رو، در هر موقعیتی آنان را به تعبّد و تضرع سفارش می­کند، تا هدف را فراموش و مقصـد را گم نکنند و پیروزی­های پیاپی، آنان را به غفلت و غرور دچار نسازد. همواره پیروزی را از جانب خدا ببینند و مناجات و نماز را کلید نصرت او بدانند.

امام باقر علیه السلام می­فرماید:

«چون حضرت مهدی علیه السلام بر فراز نجف برآید به یارانش خطاب می­کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می­رسانند و به درگاه خدا تضرّع می­کنند.» «حَتّی اِذا صَعَدَ النَّجَفَ قالَ لاِصحابِهِ: تَعَبَّدُوا لَیْلَتَکُمْ فَیَبیتُونَ بَیْنَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ.»

عبادت و بندگی، نماز و روزه، ذکر خدا، تلاوت قرآن، شب زنده­داری، راز و نـیاز با خدا، ارتباط دل­ها با خدای متعال، خدا را هدف قرار دادن، فریب ظواهر را نخوردن، دلبستگی پیدا نکردن به زر و زیور و زخارف دنیا و اموری دیگـر از این قبیل معرّف معنویت و بنیه معنوی یک انسان و یا مجموعه­ای از انسان­ها هستند و یاران خاص مهدی علیه السلام از همه جهات یاد شده برخوردارند.

امام جواد علیه السلام از پدران بزرگوارش عبودیت و بندگی آنان را این گونه توصیف می­کند:

«آنان سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا بسیار سخت کوش­اند.» «هم کَرّارُونَ مُجِدُّونَ فی طاعَةِ اللّه.»

امام صادق علیه السلام شب زنده­داری و تضرّع آنان به درگاه خداوند را این­گونه توصیف می­کند:

«آنان مردانی هستند که شب­ها نمی­خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش ‍ می­رسد. شب­ها را با شب زنده­داری سپری می­کنند.» «رِجالٌ لا یَنامُونَ اللَّیلَ، لَهُمْ دَوِیُّ فی صَلَواتِهِمْ کَدَوِیِّ النَّحْلِ، یَبیتُونَ قِیاما عَلی اَطْرافِهِمْ.»

از دسته روایات استفاده می­شود که یاران مهدی علیه السلام در قیام جهانی­اش، عاشوراییانی هستند که عرفان و معنویت را با حماسه درهم آمیخته­اند:

«آنان در دل شب، ناله­هایی از خشیت خدا دارند چون ناله مادران داغ پسر دیده. آن­ها شب زنده­داران در دل شب و روزه­داران در طول روز هستند. گویی روش همه آنان یکی است؛» «لَهُمْ فی اللَّیلِ اَصْواتٌ کَاَصْواتِ الثَّواکِلِ حُزْناً مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ، قُوّامٌ بِاللَّیْلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَءْبُهَمْ دَءْبُ واحِدٌ.»

۶- بصیرت: یاران مهدی علیه السلام از شمّ سیاسی فوق العاده بالا، آگاهی به زمان و مکان، تحلیل سیاسی صحیح از مسایل جهانی و در یک کلمه از بصیرت و روشن­بینی قابل توجهی برخوردارند.

برخی روایات این ویژگی آنان را به قندیل­هایی تشبیه کرده اند که دلهایشان را روشن کرده است. «کاَنّ قُلُوبَهُمُ القَنادیلُ»؛

یاران مهدی علیه السلام شـمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در کار دین داشتند، آشکار کردند. طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظ خود را شنیدند.» «… حَمَلُوا بَصائِرَهُمْ عَلی اَسْیافِهِمْ وَ دانُوِ لِرَبِّهِمْ بِاَمْرِ واعِظِهِمْ.»

«آنان به جهت چنین بصرتی از رفتن کسی وحشت نمی­کنند و از آمدن کسی به جمع خود پایکوبی نمی­کنند.» «… لا یَسْتَوحِشُونَ اِلی اَحَدٍ، وَ لا یَفْرَحُونَ بِاَحَدٍ دَخَلَ فیهِمْ.»

۷- دارای قدرت روحی و صبر و شکیب: جنگ با مستکبران عالم و درافتادن با کفر و شرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می­خواهد. باید کسانی باشند که از زیر بار مشکلات ناشی از آن خم به ابرو نیاورند.

یـاران خـاص آن حـضـرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید و سختیها دل آنان را نمی­لرزاند. «قلب­هایشان چون پاره­های آهن است.» «قُلُوبُهم کَزُبُرِ الْحَدید.» آنان هر مشکلی که می­تازند آن را رام خود می­سازند. «اگر به کوه­ها هجوم برند آن­ها را از پای در می­آورند.» «لَوْ حَمَلُوا عَلی الجِبالِ لاَذَلُّوها.»

«آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی­نهند» «قَوْمٌ لَمْ یَمُنُّوا عَلَی اللّهِ بِالصَّبْرِ…»

۸- روحیه شهادت طلبی: یاران حضرت مهدی علیه السلام شیفته لقای الهی و عاشق شهادت­اند و «آرزو می­کنند که در راه خدا کشته شوند.»«… یَتَمَنَّونَ اَنْ یُقْتَلُوا فی سِبیلِ اللّهِ.»

۳-۳. ویژگیهای عملی و رفتاری

برخی از خصوصیات عملی یـاران خاص حضرت مهدی علیه السلام را می­توان در محورهای زیر مورد بررسی قرار داد.

۱- سـادگـی و بـی پـیـرایـگـی: یـاران مـهـدی علیه السلام جلال و جـبروت و حشمت ظاهری ندارند. با دبدبه و کبکبه ظاهری و تشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته­اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می­کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤمنان ارزشمند هستند.

امیر مؤمنان علیه السلام در وصف آنها می­فرماید:

«گروهی با کافران به نبرد می­پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون­اند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته­اند.» «یُجاهِدُهُمْ فِی اللّهِ قَوْمٌ اَذِلَّةٌ عِنْدَ المُتَکَبِّرینَ، فِی الاَرْضِ مَجْهُولُونَ، وَ فِی السَّماءِ مَعْرُوفُونَ.»

ظاهر آنان نشـان نمی­دهد که جـزو اصحـاب خاص مهدی علیه السلام هستند. آنان چون سـاده و بی پیرایه­اند به چشم نمی­آیند، ولی آوازه آنان به جمع ملکوتیان رسیده است «فِی السَّماءِ مَعْرُوفُونَ».

۲- جدیّت در کار و تلاش روزانه: یاران مهدی علیه السلام برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود علیه السلام و تحقق بخشیدن به خواسته­های امام زمانشان سر از پا نمی­شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلی، بی حالی، سهل انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومی ندارد.

یاران مهدی علیه السلام «مردانی هستند که شب­ها نمی­خوابند» و یا به قدر اندک می­خوابند. «رِجالٌ لا یَنامُونَ اللَّیْلَ…» یعنی شب­ها به شب­زنده­داری می­پردازند. به فکر مردم و خدمتگزاری و چگونگی انجام وظیفه کردن برای آنان هستند. چنان که در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام به مفضّل می­فرماید:

«ای مـفـضّل! بدان، اگر حکومت در دست ما بود، جز سیاست شب (عبادت ، اقامه حدود و حقوق الهی و حراست مردم) و سیاحت روز (سیر کردن و رسیدگی به مشکلات مردم )… چیزی در کار نبود.»

یاران آن حضرت اگر جانشان را نیز در راه خدمتگزاری و التزام رکاب امام زمان علیه السلام بدهند، احساس می­کنند کاری نکرده­اند «… لَمْ یَسْتَعْظِمُوا بَذْلُ اَنْفُسِهِمْ فِی الحَقِّ.»

آنها در مبارزه نیز همواره آماده و جدّی هستند و «دست از سلاح بر نمی­دارند تا خدا راضی شود.» «لا یَکُفُّونَ سُیُوفَهُمْ حَتّی یَرْضَی اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.»

آنان راهبان شب­اند و شیران روز. در میدان کار و تلاش همانند شیری ژیان ایفای نقش ‍ می­کنند.

۳- سـاده زیـسـتی: یکی از نقاط ضعف در مدیریت و مدیران، روحیه اشرافی­گری است.

یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام زندگی ساده دارنـد. با امامشان پیمان بسته­اند که همانند او ساده زندگی کنند؛ غذای ساده بخورند؛ لباس ‍ ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولی سوار شوند؛ به مقدار کم قانع باشند.

امام صادق علیه السلام درباره ساده­زیستی حضرت مهدی علیه السلام می­فرماید:

«به خدا سوگند! او جامه درشت می­پوشد و خوراک خشک و ناگوار می­خورد.» «فَوَاللّهِ ما لِباسُهُ اِلاَّ الْغَلیظَ، وَ لا طَعامَهِ اِلا الجَشَبَ.»

امـام زمـان علیه السلام از یـاران خود تعهّد می­گیرد که همین سیره را عملی کنند و آنها نیز در این مسیر دست از پا خطا نمی­کنند.

۴- ولایتمداری: یاران آن حضرت، «امام خود را به شایستگی می­شناسند و به او اعتقاد دارند.» «اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِه». دل­های آنان از محبت حضرت مهدی علیه السلام لبریز است. این شیدایی به حدّی است کـه «برای تبرّک دست بر زین اسب امام می­کشند و تبرّک می­جـویند. آن­ها به هنگام نبرد پروانه­وار شمع وجود مهدی علیه السلام را در میان می­گیرند و از او محافظت می­کنند.» «یَتَمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الاِمامِ یُطْلُبُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ وَ یَحَفُّونَ بِهِ یَقُونَهُ بِاَنْفُسِهِمْ فِی الْحَرْبِ.»

«اطاعت خدا و اطاعت آن حضرت تمام تلاش خود را مبذول می­دارند.» «مُجِدُّونَ فی طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ.»

هر چه امام دستورشان دهد، انجام می­دهند. «در برابر فرمان امامشان از کنیز زرخرید، مطیع­ترند.» «وَ هُمْ اَطـْوَعُ مِنَ الاْمَةِ لِسَیِّدِها.»

۵- نظم و انضباط: نظم و انضباط، شرط اصلی برای توانایی هر سازمانی اسـت. ستاد فرماندهی حکومت جهانی مهدی علیه السلام از انضباطی آهنین، نظمی منطقی و روحـیـه تـشکیلاتی برخوردارند. حضرت علی علیه السلام این ویژگی آنان را این گونه ستوده است:

«گویا آنان را می­نگرم کـه هیئتی یکسان و قد و قامـت برابر دارند، جمال و برازندگی و لباس آنان نیز مثل هم است.» «کَاَنّی اَنْظُرُ اِلَیْهِمَ و الزِّیُّ واحِدٌ وَ الْقَدُّ واحِدٌ وَ الْجَمالُ واحِدٌ وَ اللِّباسُ واحِدٌ.»

۶- اتحاد و برادری: یاران خاص آن حضرت برگزیدگانی­اند که «خداوند قلوب آنها را به یکدیگر گره زده است.» «یُؤَلِّفُ اللّهُ بـَیْنَهُمْ …» «یُؤَلِّفُ اللّهُ قُلُوبَهُمْ.» روح برادری، اعتماد، همدلی و یکرنگی بر آنان حاکم است. اندیشه­هایشان متحد و یگانه، دیدگاه­هایشان همانند، دلهایشان به هم پیوسته و به هم گـره خـورده است. با هم مهربانند و خیرخواه همدیگر هستند. رابطه دوستی آن­ها چنان مستحکم است که «گویی برادران تنی و از یک پدر و مادراند.» «کَاَنَّما رَبّاهُمْ اَبٌ واحـِدٌ وَ اُمُّ واحِدَةٌ قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَةٌ بِالَمحَبَّةِ وَ النَّصیحَةِ.»

انسجام و هم دلی در میان مدیران مطلبی بسیار اساسی و مهم است و یاران حضرت مهدی علیه السلام از این نعمت به شایستگی برخوردارند و تواضع و روح برادری در میان آنان موج می زند. به یکدیگر احترام می­گذارند. خیرخواه یکدیگرند. نسبت به هم مواسات دارند. هیچ­گونه اختلاف و نزاعی میان آنان در نمی­گیرد و …

۷- سلحشوری: یاران حضرت مهدی علیه السلام در شجاعت و دلیری بی نظیرند. روحیه­ی سلحشوری دارند. «هُمْ کَرّارُونَ…»

«آنان مظهر خشم الهی­اند که در آخرالزمان برای یاری حضرت مهدی علیه السلام خواهند آمد.» «جَیْشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یْاتُونَ فی آخِرِ الزِّمانِ…» «آنان در کارزار همانند شیرانی هستند که از بیشه­های خود بیرون آمده­اند و هیچ چیز جـلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوه­ها را از جای خود بر می­کنند و از موانـع می­گذرند و خاک­ریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می­کنند.» «کلُّهُمْ لُیُوثٌ قَدْ خَرَجُوا مِنْ غاباتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزالِةِ الجِبالِ لاَزالُوها مِنْ مِواضِعِها.»

«آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند.» «هُمْ خَیْرٌ فِوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَرْضِ اَوْ مِنْ خَیْرِ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الارْضِ.»

برای درهم کوبیدن ظلم و ستم «با شعار انتقام­گیری از خون امام حسین علیه السلام به راه می­افتند. آوازه آنها جـلوتـر از خودشان حرکت می­کند و در دل دشمنان رعب می­افکند. رعب آن­ها یک ماه جلوتر از خودشان پیش می­رود و خداوند به وسیله آن­ها امام زمان علیه السلام را یاری می­کند.» «شِعارُهُمْ: یا لَثاراتِ الْحُسَیْنِ! یَسیرُ الرُّعْبَ اَمامَهُمْ مَسیرَةَ شَهْرٍ… بَهَمْ یَنْصُرُ اللّهُ اِمامَ الْحَقِّ.» (بحارالانوار ۵۲: ۳۰۸)

یـاران مهدی علیه السلام گروهی هستند که بر اساس حق همواره با دشمنان دین خدا پیکار می­کنند و پیروزی را به ارمغان می­آورند.

۸- عدالت­پیشگی و دادگری: از ماموریت­های یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام اجرای عدالت در جهان است. امام کاظم علیه السلام در تفسیر آیه شریفه (یُحْیی الاْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها) فرمود:

«نه این که خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را بر می­انگیزد تا عدالت را زنده کنند و زمین در پرتو آن عدالت زنده می­شود.»

خلاصه کلام این که آنان در شایستگی­ها و امتیازات به گونه­ای هستند که به تعبیر حضرت عـلی علیه السلام «نه از نسل­های گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها می­رسد.» «لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاَوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکُهُمُ الآخِرُونَ.»

یاران خاص مهدی علیه السلام در همه عرصه­ها نمونه­اند. آنجا که به عنوان فرمانده لشکر مهدی علیه السلام انجام وظیفه می­کنند از تمام ویژگی­های لازم در یک فرمانده لشکر برخوردارند و در قلوب مؤمنان عالم جای دارند. هنگامی که به عنوان سربازی فداکار و شجاع در رکاب امام زمانشان هستند، چون پروانه­ای بر محور شمع وجود مقتدایشان می­گردند و دلداده اویند، در برابر او تسلیم محض هستند. وقتی که به عنوان کارگزار حکومت جهانی انجام وظیفه می­­کنند، بی پیرایه­اند، زندگی آنان بسیار ساده است، بر محور عدالت حرکت می­کنند. آنجا هم که به عنوان شهروند جامعه جهانی هستند، مطیع قانون مهدوی و در احترام به آن پیشتازند.

۴- نتیجه گیری

از مجموع آنچه گذشت نتیجه گرفته می­شود:

  • حضرت مهدی علیه السلام در عرصه جهانی تحولاتی بنیادین ایجاد می­کند.

۲- کار آن حضرت همه­اش بـا کرامت و اعجاز پیش نمی­رود، بلکه خداوند یارانی را برای نصرت او ذخیره کرده و با یاری آنان کارها را پیش می­برد.

۳- یاران خاص آن حضرت، ۳۱۳ تن و به تعداد اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در جنگ بدر است.

۴- پنجاه تن از بانوان نیز افزون بر آن ۳۱۳ تن جزو یاران آن حضرتند.

۵- اینان از بهترین و زبده­ترین افراد بشر هستند و قدرت اجرایی بسیار بالایی دارند و هر کدام قدرت اداره مملکتی را دارا هستند.

۶- روایـات از آنـان به عنوان رجال الهی ، پرچمداران ، امرا، وزرا، نقبا، خواص، حاکمان الهی و مانند آن یاد کرده است و این تعبیرها ماهیت حقیقی آنان را روشن تر می­سازد.

۷- آنان بار سنگین مسئولیت کارگزاری را از جانب حضرت مهدی علیه السلام بر دوش می­کشند.

۸- آنان ماموریت­های متعددی در رکاب امام زمانشان دارند که جنگ با ستمگران عالم، مبارزه بـا انحرافات و برداشتهای نادرست از دین و تبیین درست معارف دینی، عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت در حوزه­های ماموریتی آن­ها از آن جمله است.

۹- ویژگی­های آنان در سه محور ظاهری، نفسانی و معنوی و ویژگیهای عملی و رفتاری قابل بررسی است.

۱۰- جوان بودن، توانایی بدنی، سیما و قد و اندازه واحت د از جمله ویژگی­های ظاهری آنان است.

۱۱- ایمان، طهارت و تقوا، علم و معرفت، عرفان، معنویت، بصیرت، قدرت روحی و صبر و شکیب و روحیه شهادت­طلبی از جمله ویژگیهای نفسانی آنان است.

۱۲- سادگی و بی پیراگی، جدیّت در کار و تلاش روزانه، ساده زیستی، نظم و انضباط و روحیه تشکیلاتی داشتن، اتحاد و برادری، روحیه سلحشوری و عدالت­ورزی از جمله ویژگی­های عملی و رفتاری یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام است.

۱۳- خلاصه این که آنان در همه ویژگی­هایی که برای اداره جهان لازم است بی نظیرند و به تعبیر امیر مومنان علی علیه السلام: «نه پیشینیان بر آنان سبقت گرفته­اند و نه آیندگان بدانان دست می­یازند.» «لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکُهُمُ الآخِرُونَ.»

 

منبع: با تغییرات و تلخیص از سایت https://hawzah.net