از آثار دعای بر فرج امام زمان علیه السلام حضور فرشتگان است. آن مجلسي که در آن براي حضرت قائم عليه السلام دعا شود، جايگاهي براي حضور فرشتگان می گردد، و همچنين است تمام مجالس دعا، فرشتگان اهل ان مجالس را در دعا ياري مي دهند.
دليل بر اين معني چند روايت است، از جمله: در بحار از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله روايت شده است که فرمود: اگر به بوستانهاي بهشت گذرتان افتاد در آنها به گردش و تنعم بپردازيد. عرض کردند: ای رسول خدا! بوستانهاي بهشت چيست؟ فرمود: حلقه هاي ذکر، که خداوند را کاروان هايي از فرشتگان است که در پي حلقه هاي ذکر مي گردند. پس هنگامي که به آنها برسند پيرامونشان را مي گيرند. [۱]
ميگويم: از اين حديث شريف چند نکته استفاده مي شود:
اول:
اينکه مجالس ذکر از بوستان هاي بهشتي است، و اين يا از باب نامگذاري سبب به نام مسبّب است، به جهت اينکه نشستن در آن مجالس سبب دخول در بهشت مي باشد، و يا از اين جهت که آن مجالس در حقيقت بهشت است، يعني: منظور از بهشت دارالقرب و جايگاه ابرار و نيکان باشد. مؤيد اين احتمال علّت آوردن آن حضرت است، اينکه: خداوند را کاروان هايي از فرشتگان است که در پي حلقه هاي ذکر مي گردند … .
و به عبارت ديگر، بهشت محل الطاف خداوند و منزلگاه کرامت اوست. پس اگر بندهاي اهل کرامت باشد، هم در دنيا و هم در برزخ و هم در قيامت و بعد از آن در بهشت خواهد بود.
و نيز مؤيّد اين معني است آنچه در روايت آمده: قبر يا يکي از بوستان هاي بهشت است و يا گودالي از گودال هاي جهنّم. زيرا که مخفي نيست قبر که در زمين واقع است غير از آن بهشت موعود مي باشد که در آسمان واقع است – چنانکه در اخبار وارد شده -.
و ممکن است منظور از بهشت همان بهشت موعود، و تعبير از حلقههاي ذکر به بهشت، از باب استعاره باشد، و وجه شباهت همان باشد که گفته شد يعني: سراي نزديکي به حق، و منزلگاه نيکان بودن. و اللَّه العالم.
دوم:
از اموري که از خبر شريف استفاده مي شود، استحباب جمع شدن و گرد هم آيي مؤمنين براي ذکر و دعا مي باشد، و شاهد بر اين مطلب چند روايت است از جمله:
در اصول کافي به سند خود از حضرت ابي عبد اللَّه صادق عليه السلام آمده که فرمود: هيچ سه نفر به بالا از مؤمنين جمع نشوند مگر اينکه به مثل آنها از فرشتگان حاضر گردند. پس اگر دعاي خير کنند، آمين گويند، و اگر از شرّي به خدا پناه ببرند، فرشتگان از خداوند مي خواهند که آن شرّ را از آنان دور نمايد و اگر حاجتي بخواهند، به درگاه الهي شفاعت کنند و قضاي آن را تقاضا نمايند … . [۲]
و نيز از آن حضرت است که فرمود: هيچگاه چهار نفر با هم در يک امر مجتمع نشوند که به درگاه خدا دعا کنند مگر اينکه با اجابت آن دعا متفرّق گردند. [۳]
همچنين از امام صادق عليه السلام است که فرمود: هرگاه پدرم را چيزي اندوهگين مي کرد، زنان و کودکان را جمع مي نمود، سپس دعا مي کرد و آنها آمين مي گفتند. [۴]
ميگويم: روايت اوّل – از اين سه روايت – از جمله دلايل اين است که مجلس دعا محل حاضر شدن ملا ئکه است.
سوم:
از اموري که از حديث شريف استفاده مي شود اينکه: شرکت کردن و حضور در مجلس ذکر و دعا مستحب است هرچند که به آن اشتغال نورزد. شاهد بر اين مطلب روايتي است که در بحار به نقل از عوالي اللئالي آمده که: عدّهاي از مشايخ به طريق صحيحي از حضرت رضا عليه السلام روايت کرده اند که فرمود: هنگامي که اهل مجالس ذکر و علم به منزل هايشان باز مي گردند، خداي – عزّ و جلّ – به فرشتگانش مي فرمايد: ثواب آنچه از کارهاي اينان ديديد بنويسيد. پس براي هر کدام ثواب عملش را مي نويسند، و بعضي از افراد را که با آنها حاضر بوده اند رها مي کنند، پس خداوند – عزّ و جلّ – مي فرمايد: چرا فلاني را ننوشتيد مگر با ايشان نبود و در جمعشان حضور نداشت؟ مي گويند: پروردگارا! او با آنها شرکت نداشت و کلمه اي هم سخن نگفت. خداوند جليل جلّ جلاله مي فرمايد: مگر همنشين آنها نبود؟ عرضه مي دارند: چرا پروردگارا! پس ميفرمايد: او را با آنها بنويسيد، آنان قومي هستند که همنشينان به سبب ايشان بدبخت نشو، پس او را با آنها مي نويسند، و خداوند تعالي مي فرمايد: براي او ثوابي مثل ثواب يکي از آنها بنگاريد. [۵]
علامه مجلسي گفته: اينکه حضرت فرمود: «لا يَشْقي بِهِ جَلِيسُهُمْ»؛ همنشينشان بدبخت نشود. يعني به برکت آنها همنشين ايشان نوميد نمي شود که منتهي به بدبختي وي گردد، يا اينکه مصاحبت آنان در همنشين مؤثر است، پس به سبب آن شايسته ثواب و سعادت شده است.
و نيز در بحار به نقل از عيون اخبار الرضا به سند خود از حضرت رضا عليه السلام آورده که فرمود: هر کس در مجلسي که امر ما در آن احيا مي شود بنشيند، روزي که دلها مي ميرد دل او نخواهد مُرد. [۶]
ميگويم: و نظير اين مصاحبت با زائران قبر مولاي شهيدمان حضرت ابي عبد اللَّه الحسين عليه السلام و بودن با آنها و نيز ورود به جمع ايشان مي باشد.
چهارم:
از جمله اموري که از حديث شريف استفاده ميشود اينکه: نشستن در مجالس ذکر مايه صفاي دل مي باشد، بدين جهت است که فرشتگان با اهل آن مجالس انس مي گيرند. خداوند ما را موفق بدارد و در دنيا و آخرت از آنان قرار دهد.
تذکّر: منظور از حلقههاي ذکر، مجالسي است که اهل ايمان در آنها جمع مي شوند تا قرآن بخوانند، يا براي مولي صاحب الزمان عليه السلام دعا کنند، يا نامهاي خداي تعالي و صفات او را ياد نمايند، يا از پيغمبر و امامان عليهم السلام ياد آورند – که در خبر آمده: ذکر آنها ذکر اللَّه است – و يا مصائب آنان، يا ساير شؤوني که متعلق به ايشان است، بازگو شود.
و نيز از جمله مجالس ذکر: ساير مجالس دعا، و مجلس مذاکره و مباحثه علم شرعي و درس گرفتن آن مي باشد، البته به طور خالصانه و دور از هرگونه ريا و شهرت طلبي و جدال و مراء.
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
————————————————————
[۱] بحار الانوار: ۲۰۵:۱.
[۲] کافي: ۱۸۷:۲.
[۳] کافي: ۴۸۷:۲.
[۴] کافي: ۴۸۷:۲.
[۵] بحار الانوار: ۲۰۲:۱؛ و عوالي اللئالي: ۶۸:۴.
[۶] بحار الانوار: ۲۰۰:۱.
آخرین دیدگاهها