از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام جمع عقول است. يکي از ويژگيهایي که خداوند به آن حضرت اختصاص داده این است که اگر دست خود را بر سر مؤمن بگذارد، خداوند عقل او را جمع و حلم او را کامل مي گرداند. بعضي از معاصرين ارجمند در معني حديث چنين گفتهاند: جمع عقل به قوّه عقليه بر مي گردد، به اينکه لشکريان عقل در او جمع شود تا امور باطني را درک کند، و کمال حلم مربوط به کمال قوّه تدبير و نظم بخشيدن به امور معاش و زندگي مادّي است.
در کمال الدين از حضرت ابوجعفر امام باقر عليه السلام روايت شده که فرمود: هرگاه قائم ما بپاخيزد خداوند دستش را بر سر بندگان قرار ميدهد، پس عقلهايشان جمع و حلم و بردباريشان کامل ميگردد. [۱]
و در کتاب خرايج به جاي جمله آخر، آمده است: «و اخلاقشان کامل گردد».
و در کافي به سند خود از حضرت ابوجعفر باقر عليه السلام منقول است که فرمود: «إِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلي رُؤُوس العبِادِ فَجُمِعَ بِها عُقُولُهُمْ وَ کَمُلَتْ بِهِ أَحْلامُهُمْ»؛ [۲] هرگاه قائم ما قيام کند، خداوند دستش را بر سر بندگان قرار دهد، پس عقلهايشان جمع و بردباريشان کامل گردد. علامه مجلسي در مرآة العقول گفته است: ضمير «دستش» يا به خدا بر مي گردد و يا به قائم عليه السلام و بنابر هر دو فرض؛ کنايه از رحمت و شفقت يا قدرت و پيروزي است، و بنابر فرض اخير، احتمال حقيقت مي رود، نه کنايه و اينکه فرمود: پس عقلهايشان جمع و… به دو وجه محتمل است:
اوّل: اينکه آن حضرت عقلهايشان را بر اقرار به حقّ جمع مي کند که ديگر هيچ اختلافي نخواهند داشت.
دوم: اينکه عقل هر کدام از آنها جمع مي شود، يعني قواي نفساني و نيروهاي حيواني تسليم عقل گردند و با آن همراهي کنند، که ديگر به خاطر پراکندگي قواي نفساني، عقل پراکنده نمي شود، بعضي اينطور گفتهاند. ولي وجه اوّل صحيحتر به نظر ميرسد و ضمير (بِها) به (يَد) بر مي گردد، و ضمير (بِهِ) به (وَضْع) مربوط است، يا به قائم عليه السلام بر مي گردد و احلام جمع حلم به معني عقل است. [۳]
پُر واضح است که ضمير در (يَدَهُ) به قائم عليه السلام بر مي گردد و دليل بر اين معني فرمايش امام صادق عليه السلام است که در حديث ديگري در کافي آمده که فرمود: اين امر به کسي مي رسد که دهان برايش مي چرخانند، پس هرگاه مشيّت و خواست الهي در او تحقّق يابد خروج مي کند، و مردم ميگويند: اين چيست که واقع شده؟ پس خداوند دستي از او بر سر رعيّتش قرار ميدهد.
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
——————————————————————————
[۱] کمال الدين ۶۷:۲.
[۲] کافي ۲۵:۱.
[۳] مرآة العقول ۸۰:۱.
آخرین دیدگاهها