قران کریم می فرماید :
“يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ”
“اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد ! چون براى نماز جمعه ندا داده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد!و بدانيد اين براى شما بهتر است.” سوره جمعه آیه ۹

یکی از اسامی مبارک امام عصر علیه السلام جمعه است و چون در روایات امیرالمومنین علیه السلام باطن صلاه است و امروز امام زمان علیه السلام وارث تمام و کمال امیرمومنان می باشد ،چه شیرین است که بگوییم مقصود از “نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ” ، فراخواندن مومنان به امام عصر علیه السلام است.

🔸جمعه اختصاصات زیادی دارد.

◽️بنابر احادیث‌، برخی وقایع‌ تاریخی مهمی در روز جمعه رخ‌ داده‌ است‌ یا خواهد داد، از جمله‌؛ خلقت‌ حضرت‌ آدم‌ و حوا علیهماالسلام‌، هبوط‌ حضرت‌ آدم‌ به‌ زمین‌ ، پذیرفته‌ شدن‌ توبه ی آدم‌ و وفات‌ او، خاموش‌ شدن‌ آتش‌ نمرود بر حضرت‌ ابراهیم‌ علیه السلام، فرستاده‌ شدن‌ قربانی برای حضرت‌ ابراهیم‌، برداشته‌ شدن‌ بلا از حضرت‌ ایوب‌ علیه السلام، ولادت‌ پیامبر اکرم‌ و حضرت‌ علی و حضرت‌ فاطمه‌ و حضرت‌ مهدی علیهم‌السلام‌ ، واقعه غدیر خم‌ ، ازدواج‌ حضرت‌ علی و حضرت‌ زهرا و …..

◽️در احادیث‌، روز جمعه‌ ؛سید ایام‌، افضل‌ ایام‌، روز عید، روز اَزْهر، روز شاهد، روز عتیق‌ (رهایی از آتش‌ دوزخ‌)، روز خدا، روز حجّت‌، (امام‌ زمان‌ عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشريف‌) روز مولود (به‌ سبب‌ ولادت‌ پیامبر اکرم‌) و روز عبادت‌ نامیده شده است.

◽️ویژگی‌های متعددی در روایات برای روز جمعه‌ ذکر شده‌ است‌؛ از جمله‌ آن‌ که‌ اگر کسی در روز جمعه‌ فوت‌ کند، از عذاب‌ قبر در امان‌ می‌ماند. در این‌ روز عذاب‌ از اهل‌ برزخ‌ برداشته‌ و درهای جهنم‌ گشوده‌ می‌شود، خیر و کرامت‌ برای بهشتیان‌ فزونی می‌یابد،ارواح‌ مؤمنان‌ بازماندگانشان‌ را زیارت‌ می‌کنند، فرشتگان‌ با پیامبر اکرم‌ و اهل‌ بیت‌ علیهم‌السلام‌ تجدید عهد می‌کنند و ثواب‌ کارهای نیک‌ دو برابر می‌شود.

◽️برادران یوسف که خدمت پدر رسیدند و گفتند :
َبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ .یوسف ۹۷
اى پدر! براى گناهانمان (از خداوند) طلبِ آمرزش كن كه براستى ما خطاكار بوديم.
حضرت یعقوی علیه السلام پاسخ داد : سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. یوسف ۹۸
بزودى از پروردگارم براى شما طلب آمرزش مى‌كنم، براستى كه او، خود آمرزنده وبسيار مهربان است.
در حقیقت ،یعقوب در انتظار فرا رسیدن شب جمعه بود، زیرا دعا در این شب زودتر مستجاب می‎شود.

◽️مرحوم سید بن طاووس در وصیت هایشان به فرزندش می فرماید : فرزندم محمد ! آیه ی یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا ….. را خطاب به امام زمان علیه السلام بخوان !

◽️روایات بسیاری پیرامون فضیلت شب و روز جمعه وجود دارد .ازامام محمد باقر علیه السلام روایت شده است:
“خداوند فرشته ای را قرار داده تا هر شب جمعه از اول شب تا آخر شب از جانب خداوند ندا دهد که آیا بنده ی مومنی هست که پیش از طلوع صبح برای آخرت و دنیای خود مرا بخواند تا من دعای او را مستجاب کنم ؟ آیا بنده مومنی هست که پیش از طلوع صبح از گناه خود توبه کند پس من توبه ی او را قبول کنم ؟ آیا بنده مومنی هست که من روزی او را تنگ کرده باشم از من سوال کند که روزی او را زیاد گردانم؟ آیا بنده مومن بیماری هست که از من سوال کند پیش از طلوع صبح که او را شفا دهم تا او را عافیت کرامت کنم؟ …آیا بنده مومن مظلومی هست که از من سوال کند پیش از صبح برای دفع ستم ظالم تا من از برای او انتقام کشم؟”

 

🔸جمعه و امام زمان علیه السلام

درهای رحمت الاهی در روز جمعه باز می شود و وزش بادهای بهشتی و غفران الاهی به سوی دنیا وزیدن می گیرد و این موضوع باعث قداست و روحانیت جمعه می شود. وقتی جمعه تمام می شود و غروب جمعه فرا می رسد؛ دل اهل ایمان می گیرد، چون درهای رحمت الاهی بسته می گردد.

◽️از مهم‌ترین اعمال مؤمنان در روز جمعه، توجه به حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و انتظار فرج آن بزرگوار است. در این روز، زیارت آن حضرت و دعا برای تعجیل فرج ایشان وارد شده است. زیرا امید ظهور آن حضرت در روز جمعه بیش از سایر روزها است.بحار الانوار، ج۹۹، ص۲۱۵

◽️از اعمال روز جمعه که تعلق به حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف دارد، خواندن دعای ندبه و گریستن در فراق ایشان است و نیز خواندن زیارت روز جمعه که در مفاتیح الجنان نقل شده است ؛السلام علیک یا حجه الله فی ارضه ،السلام علیک یا عین الله فی خلقه ،السلام علیک یا نور الله الذی به یهتدی المهتدون…

◽️در کتاب “نجم الثاقب” آمده است ؛ اوقاتی که به حضرت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف اختصاص دارد، هشت زمان است؛”اول شب قدر؛ دوم روز جمعه، سوم روز عاشورا، چهارم از وقت زرد شدن آفتاب ‏تا غروب آن در هر روز، پنجم عصر دوشنبه، ششم عصر پنجشنبه، هفتم شب و روز نیمه شعبان، هشتم روز نوروز.”

◽️طبرسی در کتاب نجم الثاقب می نویسد: “روز جمعه که از چند جهت اختصاص و تعلق دارد به امام عصر علیه السلام، یکی آن که ولادت با سعادت آن جناب در آن روز اتفاق افتاده است و دیگر آن که ظهور موفور السرور آن حضرت در آن روز خواهد بود و انتظار فرج در آن روز بیشتر از روزهای دیگر است . در زیارت مختصه آن جناب در روز جمعه می خوانیم : یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله علیک و علی آل بیتک ،هذا یوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمومنین علی یدک … . جمعه روز حضرت صاحب الزمان و بنام آن حضرت است و همان روزی است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود.”

◽️از صادق آل محمّد علیه السلام روایت شده كه فرمود: “خداى سبحان از بین روزها روز جمعه‏ را انتخاب كرد، از بین شب ها شب قدر را اختیار نمود، از بین ماه ها ماه رمضان را انتخاب فرمود، از بین پیمبران مرا برگزید، از من على را اختیار كرد و از على حسنین را برگزید و از آن دو بزرگوار نه امام را اختیار كرد كه نهمین آنان قائم آنها است، قائم است كه ظاهر و باطن آنان خواهد بود.”إثبات الوصیه، صفحه ۴۹۶

◽️خواندن صلوات ضراب اصفهانی در عصر جمعه سفارش شده است. سید بن طاووس می گوید: “ذکر صلواتی بر پیامبر و آل او (در عصر جمعه) که از مولای مان حضرت مهدی ارواحنا فداه روایت شده به قدری اهمیت دارد که اگر تعقیب نماز عصر را به خاطر عذری ترک کردی ، آن را ترک مکن !صحیفه مهدیه، صفحه ۲۵۹