روزگار زرين تاريخ بشر

دوران بعد از ظهور امام زمان ، روزگار زرین تاریخ بشر است، که مصلحان و اندیشمندان جهان به پندار خویش نام های گوناگونی چون شهر خدا، مدینه ی فاضله و سرزمین اِلدورادو به آن داده اند. بشارت تحقق حتمی آن آرمان شهر در یک آیت از آیات قرآن به اجمال آمده؛ آن جا که خدای بزرگ فرموده است:

النور : ۵۵ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ

(خدا به کسانی از شما که ایمان آوردند و کار شایسته و نیک پیشه ساختند وعده می دهد که آنان را در زمین فرمانروا گرداند؛ همان گونه که مردم پیشین را حکمران ساخت و آیینی را که از گرایش به آن خشنود است (اسلام) در سراسر گیتی، گسترده و جایگزین کند و ترس و هراس ایشان را به امن و امان دگرگون سازد. اینان مرا خواهند پرستید و هیچ چیز را هم سان و هم سنگ و همانند من باور نخواهند داشت. از آن پس، هر کس کفر ورزد، پس به راستی از پلیدان بدکاران خواهد بود.)

در نوید الهی فوق، چهار رکن اصلی برای کارنامه ی قیام امام مهدی علیه السلام، بیان شده:

۱- حکومت واحد جهانی با رهبری الهی امام عصر علیه السلام و دست یاری مردم صالح و با ایمان اداره خواهد شد.

۲- نظام کامل و عالی اسلامی در سراسر گیتی جامه ی اجرا و عمل خواهد پوشید.

۳- بیم و هراس توده ی مردم به آسایش و امنیت بدل خواهد گشت.

۴- همگان خدا را خواهند پرستید و هرگونه بت پرستی ریشه کن خواهد گردید.

چکیده و عصاره ی این چهار برنامه همان جمله ی مشهوری است که بیش از هر عبارت دیگری در مورد قائم آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم بر زبان پیامبر و دودمان پاکش جاری گشته:

((يَمْلَاءُ الارْضَ‏ قِسْطَاً وَ عَدْلًا كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.))۱

((گیتی را از عدالت و دادگری پُر می سازد؛ آن گونه که از جور و ستم آکنده باشد.))

واژه های عدل و قسط، مصداق های بی شماری دارند که تمام مواد برنامه ی حضرت مهدی علیه السلام را در بر می گیرد. نویدهای چهارگانه ی قرآن از همین ردیف اند.

 

منبع : غلامحسین  ، دکتر تاجری نسب   ؛  انتظار مهدی، بذر انقلاب جهانی ؛ تهران : نشر آفاق

 

۱-مهدى موعود ( ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار) / مقدمه / ۱۴۱ / امام دوازدهم آخرين سفير الهى است ….. ص : ۱۴۰