بشارات حضرت عیسی به موعود آخر الزمان:
تاریخچه زندگی:
عیسی مسیح یا عیسی ناصری (۲-۷ ق.م – ۲۶-۳۶ م.) . او در شهر بیت لحم از شهرهای ایالت ناصره منطقه یهودیه به دنیا آمد. وی یکی از شش پیامبر بزرگ الاهی است.
اکثر پژوهشگران متعقدند که عیسی یک یهودی از ناحیه «جلیل» در شمال فلسطین بود که از او بهعنوان یک معلم و شفابخش یاد میشد. محققین اغلب اتفاق نظر دارند که او توسّط حضرت یحیی غسل تعمید یافت و در اورشلیم تحت فرمان پنطیوس پیلاطس و به جرم آشوبگری بر علیه امپراتوری روم مورد تعقیب قرار گرفت. به نظر مسیحیان در پی این ماجرا حضرت عیسی دستگیر شد و به صلیب آویخته گشت و سه روز پس از دفن از قبر برخاست و به آسمان رفت. ولی در بیان قرآن کریم این سخنان پندارهای بی مبناست؛ بلکه یکی از اطرافیان حضرت مسیح که برخی گفته اند یهودا اسخریوطی بوده به شکل حضرت عیسی درآمد و اطرافیان پنطیوس پیلاطس او را به صلیب آویختند؛ ولی حضرت عیسی از میان یاران به لطف الاهی به آسمان بالا برده شد و وی از آن تاریخ تا کنون زنده است، ولی در آسمان می زید و در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام به زمین باز می گردد و پشت سر آن حضرت نماز می گزارد و در رکاب آن حضرت خواهد بود.
نگاه مسیحیت به حضرت عیسی بر پایه اعتقاد به الوهیت عیسی از افزوده های پلوس است و در سخنان حضرت عیسی هیچ شاهد معتبری وجود ندارد. قرآن کریم از زبان حضرت مسیح چنین نقل می کند :
وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في نَفْسي وَ لا أَعْلَمُ ما في نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (مائده :۱۱۶) و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود: «اى عيسى پسر مريم، آيا تو به مردم گفتى: من و مادرم را همچون دو خدا به جاىِ خداوند بپرستيد؟» گفت: «منزّهى تو، مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم. اگر آن را گفته بودم قطعاً آن را مىدانستى. آنچه در نفسِ من است تو مىدانى؛ و آنچه در ذات توست من نمىدانم، چرا كه تو خود، داناى رازهاى نهانى.
ولی ارباب کلیسا به دروغ غالباً عیسی را پسر خدا معرفی می کنند (که معمولاً این طور تعبیر میشود که او خدای پسر و رکن دوم تثلیث است) و برای رستگاری و آشتی با خدا به روی زمین آمده است. گروه کوچکی از مسیحیان موجودند که دیدگاههای غیر تثلیثی راجع به حضرت عیسی دارند.
در آیین اسلام، حضرت عیسی یکی از پیامبران بزرگ الاهی معرّفی میشود که انجیل را به همراه خود داشت و برای اثبات نبوّت خویش معجزاتی چون زنده کردن مردگان، خبر دادن از داخل خانه ها، درمان بیماری های صعب العلاج و … با خود داشت. همچنین مسلمانان نیز مانند مسیحیان باور دارند که عیسی از یک دختر باکره و برگزیدهٔ خداوند به نام مریم به دنیا آمده است، گرچه برخی اناجیل موجود تهمت های ناروا و زشتی را به این بانو مقدّس زده اند که روان هر خردمندی از آن تهمت ها آزرده می شود.
عیسی در نقش از موزاییک متعلق به قرن ششم میلادی. (در کلیسایی در شهرروانا در ایتالیا)
جتسیمانی:
جتسیمانی (Gethsemane) نام باغی است که در پایه کوه زیتون در شهر بیت المَقدِس قرار گرفته است. بر باور مسیحیان، باغ جتسیمانی، محلّی است که عیسی مسیح در شبی که یهودا او را به رومیها تسلیم نمود و به وی خیانت کرد، آخرین «غذای زمینی» موسوم به «شام آخر» را به همراه شاگردانش در آن صرف کرد. همچنین مریم مقدس در این باغ مدفون گشته است. این باغ از بناهای با اهمّیت مذهبی بیت المَقدِس و از زیارتگاههای مهمّ مسیحیان محسوب میشود. به باغ جتسیمانی در زبان عبری، باغ «گت شمن» میگویند.
کلیسای مهد:
کلیسای مهد (Church Of Nativity) نام یکی از مقدسترین اماکن مذهبی مسیحیان است که در بخش قدیمی شهر بیتلحم در کرانه باختری قرار گرفته است. بر باور مسیحیان، این کلیسا، زادگاه دقیق عیسی مسیح بوده است.
تصویری از ساختمان کلیسای مهد.
تصویری از داخل کلیسای مهد و مکانی که بر پایه انجیل، محل تولد عیسی مسیح بوده است
برخى از بشارات انجيلها بر وجود موعود عبارت است از:
۱- انجيل مَتّى(۱۰)، باب ۲۴:
۳۴* هر آينه به شما مىگويم: تا اين همه واقع نشود، اين طايفه نخواهد گذشت. ۳۵* آسمان و زمين زايل خواهد شد؛ ليكِن سخن من هرگز زايل نخواهد شد. ۳۶* امّا از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد؛ حتّى ملائكهى آسمان؛ جز پدرِ من و بس … ۴۳* ليكِن اين را بدانيد كه اگر صاحب خانه مىدانست در چه پاس از شب دزد مىآيد، بيدار مىماند و نمىگذاشت كه به خانهاش نقب زند. ۴۴* لهذا شما نيز حاضر باشيد؛ زيرا در ساعتى كه گمان نبريد، پسر انسان(۱۱) مىآيد. ۴۵* پس آن غلام امين و دانا كيست كه آقايش او را بر اهل خانهى خود بگمارد تا ايشان را در وقت معيّن خوراك دهد؟ ۴۶* خوشا به حال آن غلامى كه چون آقايش آيد، او را در چنين كار مشغول يابد! ۴۷* هر آينه به شما مىگويم كه او را بر تمام ما يَمْلَك خود خواهد گماشت. ۴۸* ليكِن هرگاه آن غلام شرير با خود گويد كه: آقاى من در آمدن تأخير مىنمايد ۴۹* و شروع كند به زدن همقطاران خود و خوردن و نوشيدن با مِىْ گساران، ۵۰* هر آينه آقاى آن غلام آيد؛ در روزى كه منتظر نباشد و در ساعتى كه نداند ۵۱* و او را دو پاره كرده نصيبش را با رياكاران قرار دهد؛ در مكانى كه گريه و فشار دندان خواهد بود.
اين بيان نيز، بسيار روشن و دور از ابهام، به موعود جهان اشاره دارد كه عيسى عليه السلام از آسمان فرود مىآيد و در ركاب او خدمت مىكند. با تصريح به قطعيّت ظهور آن موعود، زمان قيام او نامعلوم است و اين همان بشارتى است كه پيغمبر اسلام و ائمّهى هدى عليهم السلام فرمودهاند كه زمان ظهور حضرت بقيّة اللَّه عليه السلام نامعلوم است و هيچ كس، جز خداى متعال، زمان آن را نمىداند و هنگامهى برپايى آن ناگهانى است و چون حضرتش بيايد، بر سراسر گيتى و جهان هستى حكومت مىراند؛ چنان كه در بخش فوق بدان اشاره دارد: «او را بر تمام ما يَملك خود خواهد گماشت» و با جملهى «هر آينه به شما مىگويم» تأكيد مىكند كه ظهور موعود ابداً تغيير پذير نيست و حتماً واقع مىشود.
۲- انجيل مَرْقُس(۱۲)، باب ۱۳:
۳۰* هر آينه به شما مىگويم: تا جميع اين حوادث واقع نشود، اين فرقه نخواهند گذشت. ۳۱* آسمان و زمين زايل مىشود؛ ليكن كلمات من هرگز زايل نشود؛ ۳۲* ولى از آن روز و ساعت، غير از پدر، هيچ كس اطلاع ندارد؛ نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. ۳۳* پس بر حذر و بيدار شده دعا كنيد؛ زيرا نمىدانيد كه آن وقت كى مىشود؛ ۳۴* مثل كسى كه عازم سفر شده خانهى خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هر يكى را به شغلى خاص مقرّر نمايد و دربان را امر فرمايد كه بيدار بماند. ۳۵* پس بيدار باشيد؛ زيرا نمىدانيد كه در چه وقت صاحب خانه مىآيد؛ در شام يا نصف شب يا بانگ خروس يا صبح. ۳۶* مبادا ناگهان آمده شما را خفته يابد! ۳۷* امّا آن چه [را] به شما مىگويم به همه مىگويم: بيدار باشيد!
در اين بشارت، به سان مطالب پيشين، به ظهور موعود آخر الزمان اشاره مىشود؛ در عين حال چند نكته افزون دارد:
– امر به دعاى فرج: حضرت عيسى عليه السلام همه را به دعا براى فرج آن حضرت فرمان مىدهد.
– زمان ظهور را حتّى حضرت عيسى عليه السلام هم نمىداند.
در روايات اسلامى وارد شده است كه زمان ظهور را جز خداى متعال كسى نمىداند و امر ظهور در يك شب اصلاح مىشود.
۳- انجيل لُوقا(۱۳)، باب ۱۲:
۳۵* كمرهاى خود را بسته [و] چراغهاى خود را افروخته بداريد. ۳۶* و شما مانند كسانى باشيد كه انتظار آقاى خود را مىكشند كه چه وقت از عروسى مراجعت كند تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بىدرنگ براى او باز كنند. ۳۷* خوشا به حال آن غلامان كه آقاى ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد! هر آينه به شما مىگويم كه كمر خود را بسته، ايشان را خواهد نشانيد و پيش آمده ايشان را خدمت خواهد كرد. ۳۸* و اگر در پاس دوم يا سيوم از شب بيايد و ايشان را چنين يابد، خوشا به حال آن غلامان! ۳۹* امّا اين را بدانيد كه اگر صاحب خانه مىدانست كه دزد در چه ساعت مىآيد، بيدار مىماند و نمىگذاشت كه به خانهاش نقب زنند. ۴۰* پس شما نيز مُستعِد باشيد؛ زيرا در ساعتى كه گمان نمىبريد، پسر انسان مىآيد. ۴۱* پطرس به وى گفت: اى خداوند: آيا اين مَثَل را براى ما زدى يا به جهت همه؟ ۴۲* خداوند گفت: پس كيست آن ناظر امين و دانا كه مولاى او وى را بر ساير خدّام خود گماشته باشد تا آذوقه را در وقتش به ايشان تقسيم كند؟ ۴۳* خوشا به حال آن غلام كه آقايش چون آيد، او را در چنين كار مشغول يابد! ۴۴* هر آينه به شما مىگويم كه: او را بر همهى ما يَمْلَك خود خواهد گماشت. ۴۵* ليكِن اگر آن غلام در خاطر خود گويد: آمدن آقايم به طول مىانجامد و به زدن غلامان و كنيزان و به خوردن و نوشيدن و مِىْ گساريدن شروع كند، ۴۶* هر آينه مولاى آن غلام آيد؛ در روزى كه منتظر او نباشد و در ساعتى كه او نداند و او را دو پاره كرده نصيبش را با خيانتكاران قرار دهد. ۴۷* امّا آن غلامى كه ارادهى مولاى خويش را دانست و خود را مهيّا نساخت تا به ارادهى او عمل نمايد، تازيانهى بسيار خواهد خورد. ۴۸* امّا آن كه نادانسته كارهاى شايستهاى ضرب كند، تازيانهى كم خواهد خورد و به هر كسى كه عطا زياده شود، از وى مطالبه زيادتر گردد و نزد هر كه امانت بيشتر نهند، از او بازخواست زيادتر خواهند كرد.
اين عبارات نيز بشارت بر ظهور موعود امم است. مطلب افزون در اين جا دو گونه بودن كارگزاران آن حضرت است: برخى از دوران غيبت ايشان سوء استفاده كرده به جان و مال ديگران مىتازند و به اين گمان كه شايد آن حضرت به زودى نيايد، به كارهاى ناشايست دست مىزنند.
محيى الدّين عربى، عارف عامّى مذهبِ قرنهاى ششم و هفتم هجرى در كتاب الفتوحات المكّيّة گويد:
وَ لَوْ لَا السَّيفُ بِيَدِ الْمَهْدِيِّ لَأفْتَى الفُقَهاءُ بِقَتْلِهِ و لكِنَّ اللَّهَ يُظْهِرُهُ بِالسَّيفِ وَ الكَرَمِ.اگر شمشير به دست مهدى نبود، هر آينه فقيهان به قتل او فتوا مىدادند؛ ليكِن خدا او را با شمشير و كَرَم آشكار مىكند.
گروه ديگر به پاسدارى از مرزهاى دين مىپردازند و خود را براى دوران قيام سرور بخش آن حضرت مهيّا مىكنند و در ايّام غيبت به اهداف و آرمانهاى حضرتش جامهى عمل مىپوشانند و در اين راه مرتكب كوچكترين كوتاهى و خطا نمىشوند كه به قول انجيل لوقا، «به هر كسى كه عطا زياده شود، از وى مطالبه زيادتر گردد و نزد هر كه امانت بيشتر نهند، از او باز خواست زيادتر خواهند كرد.»
۴- باز در انجيل لوقا، باب ۲۱ گويد:
۲۲* زيرا كه همان است ايّام انتقام تا آن چه مكتوب است تمام شود. ۲۳* ليكِن واى بر آبستنان و شير دهندگان در آن ايّام! زيرا تنگىِ سخت بر روى زمين و غضب بر اين قوم حادث خواهد شد. ۲۴* و به دم شمشير خواهند افتاد و در ميان جميع امّتها به اسيرى خواهند رفت و اورشليم پايمال امّتها خواهد شد تا زمانهاى امّتها به انجام رسد. ۲۵* و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود و بر زمين تنگى و حيرت از براى امّتها روى خواهد نمود؛ به سبب شوريدن دريا و امواجش. ۲۶* و دلهاى مردم ضعف خواهد كرد؛ از خوف و انتظار آن وقايعى كه بر رُبع مسكون ظاهر مىشود؛ زيرا قوّات آسمان متزلزل خواهد شد. ۲۷* و آن گاه پسر انسان را خواهند ديد كه بر ابرى سوار شده با قوّت و جلال عظيم مىآيد. ۲۸* و چون ابتداى اين چيزها بشود، راست شده سرهاى خود را بلند كنيد؛ از آن جهت كه خلاصىِ شما نزديك است. ۲۹* و براى ايشان مَثَلى گفت كه: درخت انجير و ساير درختان را ملاحظه نماييد ۳۰* كه چون مىبينيد شكوفه مىكند، خود مىدانيد كه تابستان نزديك است ۳۱* و هم چنين شما نيز چون ببينيد كه اين امور واقع مىشود، بدانيد كه ملكوت خدا نزديك شده است. ۳۲* هر آينه به شما مىگويم: تا جميع اين امور واقع نشود، اين فرقه نخواهد گذشت. ۳۳* آسمان و زمين زايل مىشود؛ ليكِن سخنان من زايل نخواهد شد. ۳۴* پس خود را حفظ كنيد. مبادا دلهاى شما از پر خورى و مستى و انديشههاى دنيوى سنگين گردد و آن روز ناگهان بر شما آيد! ۳۵* زيرا كه مثل دامى بر جميع سَكَنهى تمام روى زمين خواهد آمد. ۳۶* پس در هر وقت، دعا كرده بيدار باشيد تا شايستهى آن شويد كه از جميع اين چيزهايى كه به وقوع خواهد پيوست، نجات يابيد و در حضور پسر انسان بايستيد.
به نقل لوقا، در اين بخش، حضرت عيسى عليه السلام ضمن گزارش از فتنهها و آشوبهاى قبل از ظهور، شكوفههاى اميد را در دل امّت خويش زنده مىكند و وعده مىدهد در آن روز رهايى او نيز به زمين فرود مىآيد و با امر به دعاى فرج، راه نجات از فتنهها را همين دعا مىشمرد؛ چنان كه در آيهى آخر اشاره مىكند: «پس در هر وقت، دعا كرده بيدار باشيد تا شايستهى آن شويد كه از جميع اين چيزهايى كه به وقوع خواهد پيوست، نجات يابيد.»
در اسلام نيز به ما دستور مىدهند:
«وَ أكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ.» «براى فرج (و گشايش)، زياد دعا كنيد كه همين (دعا كردنها) خود براى شما (آسايش و) گشايش است.»
آخرین دیدگاهها