حديث لوح حضرت فاطمه سلام الله علیها را بسيارى از محدثين شيعه از جمله شيخ كلينى، شيخ صدوق، شيخ مفيد و شيخ طوسى نقل كرده اند.
جابر بن عبد الله انصاری به مناسبت ولادت امام حسین علیه السلام و شادباش گویی خدمت بانوی دو سرا به منزل امیرالمؤمنین می رود و در آنجا لوح سبز رنگی را می بیند که بر آن نوشته ای وجود دارد. از آن لوح سؤال می کند. بانو فاطمه زهرا می فرماید: این لوحی است آسمانی که بر پدرم از سوی خداوند فرود آمده است و ایشان به مناسبت ولادت فرزندم حسین آن را به من هدیه فرمودند. جابر عرض می کند: ای بانوی گرامی! اجازه می دهید از آن نسخه ای بردارم. ایشان اجازه می دهند و جابر از آن نسخه ای می نویسد.
در اين حديث، نام تمام ائمّه علیهم السلام از اوّل تا آخر و نام حضرت مهدى علیه السلام آمده است.

ابى بصير از حضرت صادق علیه السلام نقل كرده كه فرمودند: پدرم به جابر بن عبد الله انصارى فرمود: من با تو كارى دارم، چه موقع براى تو آسان تر است كه در خلوت، از آن موضوع سؤال كنم.
جابر عرض كرد: هر زمان شما دوست داشته باشيد. بالاخره يكى از روزها با جابر تنها نشست و به وى فرمود:اى جابر! به من گزارش بده از آن لوحى كه در دست مادرم فاطمه سلام الله علیها بود. و جابر از لوحى خبر داد كه آن را در دست حضرت فاطمه سلام الله علیها مشاهده نموده و درخشندگى عجيبى داشته است. در آن لوح، نام هاى دوازده امام علیهم السلام همراه نام مادرانشان يادآور شده و آخرين نام، قائم آل محمد بوده است.[۱]

——————————————————————-
[۱]كمال الدين ۱: ۳۰۵ و غيبة شیخ طوسى: ۹۲ و غيبة نعمانى: ۶۲ و اختصاص شیخ مفيد: ۲۱۰.