در تعداد از دعاهاي روايت شده از امامان معصوم عليهم السلام، به دعای بعد را هر نماز امر آمده است، از جمله:
محمد تقی موسوی اصفهانی گويد: و علّامه مجلسي در بخش صلاة بحار به نقل از کتاب فلاح السائل عالم رباني سيد علي بن طاووس آورده که گفته: از مهمّات برنامههاي مستحبّي براي کسي که طول عمر ميخواهد اين که بعد از هر نماز از تعقيباتش اين باشد: که ابومحمد هارون بن موسي از ابوالحسين علي بن يعقوب عجلي کسائي از علي بن الحسن بن فضال از جعفر بن محمد بن حکيم از جميل بن درّاج روايت کرده که گفت: مردي بر حضرت ابو عبداللَّه صادق عليه السلام وارد شد و عرض کرد: اي آقاي من! سنّم بالا رفته و خويشانم مردهاند، و من ميترسم که مرگ مرا دريابد در حالي که کسي را نداشته باشم تا با او انس بگيرم و به او مراجعه نمايم. امام عليه السلام فرمود: از برادران ايماني تو کسي هست که از قرابت نسب يا سبب به تو نزديکتر است، و اُنس تو به او از اُنست با خويشانت بيشتر است، با اين حال بر تو باد دعا و اينکه پس از هر نماز بگويي: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ الصَّادِقَ الأمين عليه السلام قَالَ: إنَّکَ قُلتَ: مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيءٍ أنَا فَاعِلُهُ کَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ المُؤْمِنِ يَکْرَهُ المَوتَ وَ أنَا اَکْرَهُ مَسَائَتَهُ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل لِوَليِّکَ الفَرَجَ وَ العَافِيَةَ وَ النَّصْرَ وَ لَا تَسُؤْنِي فِي نَفْسِي وَ لَا فِي أحَدٍ مِنْ أَحِبَّتِي»؛
و اگر خواهي يک يک بستگانت را نام ببر، و يا به طور پراکنده يا همه را يک جا ياد کن. آن مرد گويد: به خدا قسم آن قدر عمر کردم تا اين که از زندگي خسته شدم. ابومحمد هارون بن موسي گويد: محمد بن الحسن بن شمون بصري اين دعا را ميخواند و صد و بيست و هشت سال با فراخي عمر کرد، تا از زندگي ملول شد و اين دعا را ترک کرد، سپس از دنيا رفت، خدايش رحمت کند. [۱]
و نيز مجلسي به نقل از دعوات راوندي و مکارم الاخلاق و مصباح شيخ طوسي، و جُنَّة الأمان، و البلد الأمين، اين عبارت را آورده: روايت شده که هر کس اين دعا را بعد از هر نماز فريضه بجاي آورد، و بر آن مواظبت نمايد، آن قدر زنده ميماند که از زندگي ملول گردد.
تتمهاي پر سود:
بدانکه سرّ مطلب در اين است که حقيقت عبادت و اصل آن و شرط قبولياش معرفت امام عليه السلام و دوستي اوست، پس لازم است که مؤمن بعد از هر نماز حقيقت ايمان خود و راستي ولايش را نسبت به مولايش ابراز دارد، و با دعا براي او و تقاضاي تعجيل فرجش از درگاه خداي عزّ و جل ارادتش را اظهار نمايد، تا نمازش با سبب قبولي مقترن گردد، از آن جمله روايتي که در تفسير فرموده خداي تعالي: «اَلْيَوْمُ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ»؛ [۲] امروز دين شما را کامل ساختم. و نيز فرموده خداي تعالي: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتي عَلي ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ»؛ [۳] اينکه کسي بگويد دريغا بر آنچه در جنب اللَّه کوتاهي ورزيدم. و تفسير آيات ديگر آمده – که جمعآوري و ضبط همه آنها دشوار يا غير ممکن است – و همين طور است در روزه و حج و عبادتهاي ديگر، لذا صلوات بر محمد و آل او عليهم السلام و دعا براي فرج مولايمان عليه السلام در روزها و شبهاي ماه رمضان وارده شده است.
حديث شريفي در تفسير «البرهان» روايت شده که در تفسير فرموده خداي تعالي: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتي عَلي ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» به سند خود از حضرت ابوجعفر باقر عليه السلام آمده که فرمود: ما جنب اللَّه هستيم، و ما برگزيده خداوند ميباشيم، و ما اختيار شده الهي هستيم، و ميراثهاي پيغمبران به ما سپرده شده، و ما اُمناي خداي – عزّ و جلّ – ميباشيم، و ماييم حجتهاي الهي و ماييم ريسمان خداوند [حبل اللَّه] و ماييم رحمت خداوند بر خلق او و ماييم کساني که خداوند به ما [آفرينش] را آغاز کرده و به ما ختم فرمايد، و ما هستيم امامان هدايت، و ماييم چراغهاي [زداينده] تاريکي، و روشن کنندگان راه هدايت، و ماييم نشانهاي که براي اهل دنيا معروف است، و ماييم پيشي گرفتگان و ماييم آخرين [اوليا] هر آنکه به ما تمسک جُست، به مقصد رسيد و هر کس از ما کناره گرفت در [طوفان بلا] غرق شد و ماييم رهبران رو سفيدان و ماييم محرم [راز] خداوند، و ما هستيم راه و صراط مستقيم به سوي خداي – عزّ و جلّ – و ماييم کساني که خداوند بر خلق خود نعمت بخشيده و ماييم شيوه (حق پرستي) و ماييم کانون نبوّت، و ما هستيم جايگاه رسالت و ماييم اصول دين و به سوي ما فرشتگان آمد و شد کنند، و ماييم چراغ براي کسي که به ما روشني جويد و ماييم راه براي هر آن کس که به ما اقتدا کند و ماييم هدايت کنندگان به بهشت، و ما هستيم گيرههاي اسلام و ماييم پُلها و ماييم گذرگاه هايي که هر کس بر شيوه ما سير کند برنده است و هر کس از ما عقب بيفتد نابود شده است، و ما هستيم رکن اعظم و ماييم کساني که رحمت به وجودمان نازل ميگردد و به سبب ما باران بر شما ميبارد و ماييم کساني که خداوند به خاطر ما عذاب را از شما برطرف ميسازد؛ پس هر کس نسبت به ما بينش يافت و ما و حقّ ما را شناخت و به امر ما ملتزم شد، پس او از ماست و به ما باز ميگردد. [۴]
سرّ ديگري نيز براي تأکيد دعا کردن در آن حال براي آن حضرت – عجّل اللَّه فرجه الشريف – به خاطر ميرسد، اينکه در روايات متعددي آمده که: هر مؤمني را پس از هر نماز واجب دعاي مستجاب شدهاي است.
اين روايات در کتاب وسائل الشيعه و کتب ديگري آمده است، پس شايسته است مؤمن کامل که مولايش را از جان و فرزندانش عزيزتر ميداند آن دعاي مستجاب را در باره او قرار دهد، و آن حضرت را بر خود مقدَّم دارد.
(رک: مکیال المکارم ؛ محمد تقی موسوی اصفهانی؛ ج۲)
———————————————————————————–
[۱] بحار الانوار، ۷:۸۶، فلاح السائل، ۱۶۷.
[۲] قرآن کريم؛ سوره مائده، آيه ۳.
[۳] قرآن کريم: سوره زمر، آيه ۵۶.
[۴] تفسير البرهان، ۸۰:۴.
آخرین دیدگاهها