و بر فضيلت و استحباب اهداء قرائت قرآن به امام زمان علیه السلام دلالت دارد آنچه ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني در کافي از علي بن المغيره روايت آورده که گويد: «به حضرت ابوالحسن امام کاظم ‏عليه السلام عرض کردم: پدرم از جَدّ تو راجع به ختم کردن قرآن در هر شب پرسيده بود. جدّ تو به او فرموده بود: در هر شب. به آن جناب عرضه داشته بود: در ماه رمضان [نيز]؟ جدّ تو فرموده بود: ماه رمضان [نيز]. پدرم به او عرضه داشته بود: آري، تا هر قدر که بتوانم. پس از آن پدرم قرآن را چهل بار در ماه رمضان ختم مي ‏کرد. سپس من بعد از پدرم آن را ختم مي ‏کردم، بسا که بر او مي ‏افزودم و يا کم‏تر از آن را ختم مي ‏کردم به مقدار فراغت و اشتغال و نشاط و بي‏ حالي ‏ام، پس هرگاه روز فطر شود براي رسول خدا صلي الله عليه و آله يک ختم، و براي علي ‏عليه السلام ختمي ديگر و براي فاطمه ‏عليها السلام ختمي ديگر، سپس براي ائمّه ‏عليهم السلام تا به شما رسد قرار مي‏ دهم، که از آن هنگام که در اين حال بوده ‏ام يک ختم قرآن براي شما قرار داده ‏ام. به سبب اين کار چه پاداشي برايم هست؟ امام کاظم ‏عليه السلام فرمود: پاداش تو آن است که روز قيامت با آنان ‏عليهم السلام باشي. عرض کردم: اللَّه اکبر! چنين پاداشي براي من است؟ سه مرتبه فرمود: آري». [۱]
وجه استدلال اين‏که ظاهر از سخنان امام ‏عليه السلام مترتّب شدن ثواب بر آن عمل از اين جهت است که به پيغمبر و امام هديه مي‏ شودو تقرّب به ايشان است و خصوصيتي در امامان ياد شده نبوده است، بلکه از گفته راوي چنين بر مي‏ آيد که يک ختم قرآن را براي امام کاظم ‏عليه السلام قرار مي‏ داد چون آن حضرت امام زمانش بوده است، لذا گفت: از آن هنگام که در اين حال بوده‏ام … و امام‏ عليه السلام کارش را تصديق و او را تحسين فرمود. و حاصل از ملاحظه اين حديث و دقّت در آن: استحباب هديه کردن قرائت قرآن به پيغمبر اکرم و صدّيقه کبري و هر يک از ائمه معصومين سلام اللَّه عليهم اجمعين مي ‏باشد. و مؤيّد اين است هديه کردن نماز به ايشان شواهد زیادی وجود دارد که براي کاوشگر در روايات ايشان ‏عليهم السلام ظاهر مي ‏گردد، از خداوند عز و جل خواستاريم که ما و همه مؤمنين را ان شاء اللَّه به حق محمد و آل او، براي اين کار توفيق دهد.

(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ ج ۲)
—————————————————————————————————-
[۱] سوره اعراف، يه ۱۸۰.