از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام عطا و بخشش آن حضرت است. در بحار و غاية المرام از طريق عامّه از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله روايت شده که فرمود: هنگام جداييهاي زمانه و آشکار شدن فتنه ها و آشوبها، مردي خواهد بود که بخشش هايش گواراست. [۱]
ميگويم: اينکه بخششهاي آن حضرت گوارا خواهد بود، به خاطر آن است که مؤمنين قبل از ظهورش در تنگنا و فشار واقع ميشوند و به انواع سختي ها و مصيبت ها دچار مي گردند، چنانکه در تفسير آيه: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الخَوْفِ وَ الجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الأَمْوالِ و الأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ»؛ [۲] (و البته شما را به چيزهايي از [قبيل] ترس و گرسنگي و کمبود اموال و جانها و آفات زراعتها مي آزماييم.) از امام صادق عليه السلام آمده که اينها براي مؤمنين پيش از قيام قائم عليه السلام [۳] است.
و در حديث ابراهيم کرخي که در کتاب کمال الدين از حضرت صادق عليه السلام روايت شده در وصف حضرت قائم عليه السلام آمده که فرمود: اي ابراهيم! اوست که گرفتاري شيعيان را پس از سختي شديد و بلاي طولاني و ترس و جزع، فرج بخشد. [۴]
و در تفسير آيه «حمعسق» [۵] از حضرت ابوجعفر باقر عليه السلام آمده که فرمود: (حم) حتمي بودن و (ع) عذاب و (س) سنون؛ سال خشکي و قحطي است مانند قحط سالي زمان يوسف و (ق) قذف و پرتابها و مسخ است که در آخر الزمان واقع ميشود. [۶]
مخفي مباد که: فرج و گشايش امر بعد از شدّت، و بخشش پس از فشار و مشقّت، گواراتر است از غير آن، از همين روي در اوّل آن حديث، حضرت عليه السلام اشاره فرمود به اين بيان که: هنگام جدايي هاي زمانه و آشکار شدن فتنه ها و آشوب ها … و احتمال هم دارد که از اين جهت بخششهاي آن حضرت – عجّل اللَّه فرجه الشريف – گوارا باشد که توأم با منّت نيست. چنانکه شيوه بسياري از مردم است که اگر چيزي به کسي بدهند کم ميدهند و منّت زيادي ميگذارند. و يا از اين جهت که آن حضرت کريمترين مردم و برترين آنهاست در شأن و عظمت. و ترديدي نيست که عطا و بخشش کريم گواراتر از غير اوست و يا از جهت کثرت بخشش آن جناب است، که از طريق عامّه از رسول خدا صلي الله عليه و آله در وصف قائم عليه السلام آمده: در آخر الزمان خليفه اي خواهد بود که مال را بيشماره ميدهد. [۷]
و در حديث ديگري از آن حضرت است که: و مال در آن زمان و روزگار بسيار است. مردي ميگويد: اي مهدي! به من بده. پس مي فرمايد: برگير. [۸]
اين دو روايت را در غاية المرام آورده است.
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
———————————————————————————-
[۱] بحار الانوار: ۸۲:۵۱.
[۲] سوره بقره، آيه ۱۵۵.
[۳] البرهان: ۱۶۷:۱.
[۴] کمال الدين: ۳۳۵:۲.
[۵] سوره شوري، آيه ۱.
[۶] المحجّة: ۱۹۰.
[۷] بحار الانوار: ۱۰۵:۵۱.
[۸] غاية المرام: ۷۰۲.
آخرین دیدگاهها