دعای بر فرج امام زمان موجب رستگاري به شفاعت پيغمبر اکرم و نايل شدن به شفاعت بزرگ می شود. دليل بر اين معني این که توسل به امام عصر – عجّل اللَّه فرجه الشريف – در حقيقت توسّل به پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله است – روايتي است که رئيس المحدّثين در خصال به سند خود از حضرت رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش از امير مؤمنان علي عليه السلام آورده که گفت: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: چهار طايفهاند در روز قيامت من شفيع آنان هستم، هرچند که با گناهان اهل زمين بر من وارد شوند: کمک کننده به خاندانم، و برآورنده حوائج آنها هنگامي که به او ناچار شوند، و دوست دارنده آنها به دل و زبانش، و دفاع کننده از آنها با دست خودش. [۱]
و علامه حلي رحمه الله از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله مرسلاً آورده که فرمود: من براي چهار گروه شفاعت مي کنم هرچند که با گناهان اهل دنيا بيايند: مردي که ذرّيه ام را ياري کرده باشد، و مردي که مال خودش را هنگام سختي به ذرّيه ام بذل نمايد، و مردي که ذرّيه مرا با زبان و دل دوست بدارد، و مردي که در نيازهاي ذرّيه ام اهتمام ورزد هنگامي که رانده و فراري شوند. [۲]
و در بحار به سند خود از حضرت رضا عليه السلام از پدران طاهرينش از امير المؤمنين عليه السلام آورده که پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: چهار تن را من روز قيامت شفاعت کنم: آنکه ذرّيه ام را گرامي بدارد، و آنکه حوائج آنان را برآورده سازد، و کسي که در هنگام اضطرارشان به او در انجام امورشان اهتمام ورزد، و آنکه با قلب و زبان، آنان را دوست بدارد. [۳]
ميگويم: مخفي نماند که سه عنوان از اينها بر دعا براي تعجيل فرج مولي صاحب الامر – عجّل اللَّه فرجه الشريف – صدق مي کند، زيرا که نوعي از ياري کردن، و محبّت زباني، و برآوردن حاجت است.
و از اموري که بر اين مقصود دلالت مي کند از علامه حلّي در توصيه هايش به فرزندش آمده که امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه روز قيامت آواز دهنده اي ندا مي کند: اي خلايق! ساکت و آرام باشيد که محمد صلي الله عليه و آله با شما سخن مي گويد، پس همه خلايق ساکت و آرام مي شوند، و پيغمبر صلي الله عليه و آله بپاخيزد و فرمايد: اي گروه خلايق! هرکه را نزد من احسان يا منّت يا نيکي هست برخيزد تا او را پاداش دهيم. مي گويند: پدران و مادرانمان قربانت، کدام احسان يا منّت يا نيکي، بلکه همه احسانها و منّت ها و نيکيها براي خدا و رسول او صلي الله عليه و آله است بر تمام خلايق. مي فرمايد: آري، هرآنکه يکي از خاندان مرا پناه داده، يا به آنها نيکي کرده يا از برهنگي پوشانده يا گرسنه شان را سير نموده، برخيزد تا او را پاداش دهم.
آنگاه عدّهاي که از اين کارها انجام دادهاند برمي خيزند، پس از سوي خداوند ندا مي رسد: اي محمد؛ اي حبيب من! پاداش آنها را به عهده خودت قرار دادم، هرجاي بهشت که بخواهي آنها را منزل ده، پس آنها را در وسيله منزل مي دهد به طوري که از محمد و آهل بيت او – صلوات اللَّه عليهم اجمعين – در پرده نخواهند بود. [۴]
ميگويم: بدون ترديد دعاي خير از اقسام نيکي است، پس بر اثر آن، دعا کننده استحقاق شفاعت رسول اکرم صلي الله عليه و آله را روز محشر خواهد يافت، و اين حديث نيز بر فزوني ثواب به شفاعت دلالت دارد همچنان که در رفع عقاب ثابت است. و از دلايل ديگر نيز روايتي است که صدوق در امالي خود از امام باقر عليه السلام از پدرانش از رسول خدا صلي الله عليه و آله آورده که فرمود: هرکس مي خواهد به من توسل جويد و نزد من حقّي داشته باشد که به آن براي او روز قيامت شفاعت کنم، بايد با خاندانم پيوند متّصلي داشته باشد، و آنان را خرسند نمايد. [۵]
ميگويم: شکي در اين نيست که اهل بيت عليهم السلام همگي با دعا کردن براي تعجيل فرج حضرت حجّت بن الحسن عليه السلام خرسند مي شوند، بلکه ممکن است از اقسام پيوند با آنان نيز باشد. (دقت کنيد)
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
————————————————————————–
[۱] الخصال ۱۹۶:۱.
[۲] المنتهي ۵۴۴:۱.
[۳] بحار الانوار ۴۹:۸.
[۴] المنتهي ۵۴۴:۱.
[۵] امالي صدوق: ۳۱۰، المجلس الستّون – چاپ بيروت -.
آخرین دیدگاهها