سوال می کنند: در قرآن کلیت نماز بیان شده است، ولی اسمی از امامت حتی به صورت کلی برده نشده است، آیا می شود یک منبعی از قرآن برای حقانیت امامت بیاورید؟

پاسخ اجمالی
آیات بسیاری از قرآن به مسئله امامت پرداخته است. علّامه حلّی (ره) در کتاب الفین و علامه مجلسی در بحار الانوار، این آیات را به صورت مبسوط بیان کرده اند. نمونه هایی از این آیات به شرح زیر است: آیه تبلیغ؛ آیه ولایت؛ آیه اولی الامر؛ آیه صادقین.

پاسخ تفصیلی
قرآن کتاب قانون الاهى، انسان سازى‏، کتاب ارشاد و هدایت الاهی است که دارای برنامه معارف و تعلیم و تربییت اعتقادى و اخلاقى و عملى است‏.
قرآن نوعاً به ویژه در احکام به بیان کلیات اکتفا نموده است و جزئیات آن را بر عهده پیامبر (ص) و جانشینان او، یعنی مفسران واقعی آن قرآن قرار داده است؛ نظیر احکام نماز، تعداد رکعات نماز، آداب نماز ، احکام طهارت، احکام روزه، زکات، حج و …. موضوع نان امامان نیز از همین قبیل است.

آیات بسیاری از قرآن کریم؛ مانند آیه تبلیغ، مائده آیه ۶۷؛ آیه ولایت، مائده ۵۵؛ آیه اولی الامر، نساء ۵۹؛ آیه صادقین، توبه ۱۱۹ شأن نزولشان مسئله امامت است.

گفتنی است علّامه حلّی (ره) کتابی به نام الفین [۱] تألیف نموده است که در آن هزار دلیل برای امامت علی (ع) و هزار دلیل برای رد شبهات، مطرح کرده است که از این میان در قسمت اقامه ادلّه برای امامت آن حضرت، آیات قرآن سهم به سزایی دارد که می توانید به آن مراجعه نمایید.

همچنین ترجمه جلد هفتم بحار الانوار بخش هشتم در بخش امامت “آیاتی که در باره ائمه (ع) نازل شده است” آیات قرآن مربوط به امامت را آورده است. [۲]
نیز در پاسخ این پرسش حضرت رضا علیه السلام فرمودند: اگر نام امامان در قرآن برده می شد، خدای ناکرده مخالفان اهل البیت _ که در طول تاریخ کم نبوده اند _ ممکن بود به تحریف کتاب خدا بپردازند همچنان که یهود در صفات و مشخصات پیغمبر آخر الزمان در آستانه بعثت آن بزرگوار چنین کاری را کردند.

————————————————————————————————————–
[۱] حلى، حسن بن یوسف، الألفین، دار الهجرة، قم، ۱۴۰۹ هـ ق.

[۲] علامه مجلسی، بحار الانوار، (بخش امامت- ترجمه جلد هفتم)، خسروى، موسى، ناشر اسلامیه‏.

(رک . http://shiastudies.net/)