دعا براي تعجيل ظهور حضرت صاحب الزمان – عجّل اللَّه فرجه الشريف – تمسّک به ثقلين است دو گوهر گرانبهايي که پيغمبر اکرم‏ صلي الله عليه وآله در امّت خويش ترک گفت.

رسول خدا صلي الله عليه و آله تمسّک به ثقلين را امر فرموده، و اين را خاصّه و عامّه از آن حضرت روايت کرده ‏اند، و اين روايات در کتاب غاية المرام ذکر شده است. [۱] (و در همین سایت نیز وجود دارد) و از جمله آمده: از امير المؤمنين علي‏ عليه السلام درباره معني فرموده رسول خدا صلي الله عليه و آله: «إِنِّي مُخَلِّفٌ فِيکُمُ الثِّقْلَيْنِ کِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي»؛ من در ميان شما ثقلين – دو شي‏ء نفيس – را ترک مي‏ گويم، کتاب خدا و عترتم را. سؤال شد که: عترت پيامبر کيانند؟ امير مؤمنان ‏عليه السلام فرمود: من و حسن و حسين و امامان نه‏ گانه از فرزندان حسين، نهمين آن‏ها مهدي و قائم ايشان است. از کتاب خداوند جدا نشوند و آن نيز از ايشان جدا نشود تا اين‏که بر کنار حوض (کوثر) بر رسول خدا صلي الله عليه و آله بازگردند.
مي‏گويم: وجه استشهاد به اين حديث اين‏که: تمسّک به عترت با متابعت از ايشان حاصل مي ‏گردد، و چون دعا کردن براي تعجيل فرج مولايمان صاحب الزمان متابعت با زبان از ايشان است و از اعتقاد به آنان و ثابت بودن بر آن سرچشمه مي ‏گيرد، دعا کننده از مصاديق اين عنوان خواهد بود.

(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
————————————————–
[۱] غاية المرام: ۲۱۸.