خانواده محوری ، استراتژی راهبردی سبک زندگی مهدوی

یکی از مشخصات خانواده های الهی، ولائی و امام زمانی بهره گیری حداکثری و چند منظوره از خانه و محیط آن می باشد؛ این دیدگاه بر اساس آموزه ها و سفارش های اهل بیت (ع) و جزء سیره مبارکه ایشان می باشد.
خانواده های مهدوی باید از خانه به عنوان کانون های چند منظوره و چند کاره بهره گیری نمایند، یعنی علاوه بر استراحت و خواب و خوراک و تأمین آرامش و آسایش در خانه می توان بهره های دیگری هم گرفت که مهمترین آن تبدیل خانه به پایگاه علم و علم آموزی مکتب تربیتی اهل بیت (ع) و محل رفت و آمد محبان اهل بیت (ع) است. در اینجا به چند نمونه از کارکردهای معنوی خانه اشاره می کنیم:

 

  1. تبدیل خانه به کانون های ولایت و دین آشنائی

 

* قال الصادق (ع):

(أبلِغ مَوالیَنَا السَّلامَ و أوصِهِم بِتقوَی الله… و أن یَتَلاقَوا فیِ بیوتِهِم ولیَتَفاوَضُوا عِلمَ الدِّین فانَّ ذلک حیاهٌ لأمرنا ، رَحمَ الله عبداً أحیَا امرَنَا.) (۱)
«سلام ما را به دوستان و موالی ما برسان و آنها را به تقوی الهی سفارش فرما… و اینکه در خانه هایتان با یکدیگر ملاقت کنید و با یکدیگر راجع به علوم دینی مذاکره و گفتگو کنید، چرا که با این کار، أمر ما اهل بیت زنده و پویا می شود، خداوند بنده ای که أمر ما اهل بیت را احیا کند، رحمت فرماید.»

 

  1. تبدیل خانه ها به کانون دیدار بین محبین اهلبیت با هدف احیاء امر ایشان

 

* قال الباقر(ع):

(تَزاوروا فِی بیُوتِکم فانَّ ذلک حَیاهٌ لأمرِنا، رَحمَ الله عبداً أحیَا أمرَنَا.) (۲)
«یکدیگر را در خانه هایتان زیارت کنید، چراکه در این ملاقات و زیارت أمر ما اهل بیت، زنده و پویا می شود، خداوند بنده ای که أمر ما اهل بیت را احیا کند رحمت فرماید.»

 

  1. پایگاه هجرت به سوی خدا(۳)

 

خانه های ایمانی می توانند پایگاهی برای پرواز به سوی خدا و مهاجرت الی الله باشد، همچنانکه نبی مکرم اسلام (ص) در شب معراج از خانه خود به سوی آسمان ها حرکت کردند و نیز حضرت زهرا (س) از خانه ی خویش با عروج الی الله به مقام شهادت نائل آمدند.
(وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِه مُهاجراً إلی الله و رَسُوله…) (۴)

«هر کس به عنوان مهاجرت به سوی خدا و رسولش، از خانه خود بیرون رود…»

 

  1. خانه ها محل تعلیم و تربیت و مذاکرات علمی

 

* قال لقمان لابنه: (أی بُنیَّ صاحبِ العلماِ و جالِسهُم و زُرهُم فی بیوتهم لَعلَّکَ أن تَشبِهَهُم فَتَکُون َ مِنهُم.) (۵)
«لقمان به فرزندش گفت: فرزندم با علماء همراه باش و با آنان نشست و برخاست کن و آنان را در خانه هایشان زیارت کن چرا که شاید با این عملت شبیه آنان شوی و در نتیجه از آنان گردی.»

 

  1. مرکز بهداشت و نظافت

 

* قال الکاظم (ع):

(ملکٌ یُنَادِی فی السَّماء: اللهمّ بارِکٌ عَلَی الخَلاّلین و المُتَخَلِّلین وَهُمُ الَّذین فی بُیُوتِهِمُ الخَلُّ وَالَّذین یَتَخَلَّلون.) (۶)
«فرشته ای در آسمان ندا می دهد: « خداوندا! خلالان و متخللان را برکت ده» و. آنان کسانی هستند که در خانه هایشان سرکه «خلّ» هست و کسانی که خلال می کنند.»

 

  1. خانه کانون آرامش زا و سکینه

 

(واللهُ جَعَلَ لَکُم مِن بُیوتِکم سَکَناً.) (۷)
«و خدا برای شما از خانه هایتان محل سکونت (و آرامش) قرار داد.»

 

  1. تبدیل خانه به مسجد

 

حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) در خانه محراب عبادت و اتاقی برای عبادت داشتند و نماز شب و عبادات خود را در آن به انجام می رساندند، هر چند ارتباط ایشان با مسجد نیز قوی و مستمر بود. سایرین نیز علاوه بر شرکت در مساجد برای عبادت جمعی می توانند در خانه محرابی برای عبادت داشته باشند. امام صادق (ع) به مِسمَع فرمودند:
«إنّی اُحِبُّ لَکَ أن تَتَّخِذَ فی دارکَ مسجداً فی بَعضِ بیوتِکَ…) (۸)
«من دوست دارم یکی از اتاق های منزلت را مسجد قرار دهی.»
البته به فرموده ی روایات شایسته است نمازهای واجب در مساجد و نمازهای نافله در خانه اقامه گردد، اما زنان نیز می توانند در صورت عدم وجود شرایط حضور در مسجد، خانه ی خویش را مسجد قرار دهند و همان ثواب حضور در مسجد برای ایشان لحاظ می گردد.
* قال رسول الله (ص):

(صَلاهُ المَرأَهِ وَحدَها فیِ بیتها کَفضلِ صَلاتِها فِی الجمع خَمساً و عشرینَ درجه.) (۹)
«نماز فرادای زن در خانه اش همانند فضیلت نماز جماعت اوست که بیست و پنج درجه و ثواب دارد.»
همچنین روایت شده که:
* (أنَّ خَیرَ مساجِدِ النِّساءِ البُیُوت…) (۱۰)
«بهترین مسجد زنان، خانه هایشان است.»

 

  1. خانه آموزشگاه علمی قرآن و حکمت آموزی

 

قرآن می فرماید: (و اذکُرنَ ما یُتلی فی بیوتِکُنَّ مِن آیاتِ الله و الحِکمَه.) (۱۱)
«آنچه که از آیات الهی و حکمت و دانش در خانه های شما خوانده شود را یاد کنید.»

  1. ۱. مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۲۹۹.
    بحار الانوار، ج ۲، ص ۱۴۴.
    ۳. همچنان که پیامبر بزرگوار از خانه به معراج رفتند.
    ۴. نساء/ ۱۰۰.
    ۵. بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۰۵.
    ۶. وسایل الشیعه، ج ۲۴، ص ۴۲۲.
    ۷. نحل/ ۸۰.
    ۸. میزان الحکمه، ح ۸۲۹۸.
    ۹. وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۳۷.
    ۱۰. همان (البته به فتوای مراجع، امروزه حضور زنان در مساجد رجحان دارد.)
    ۱۱. احزاب / ۵۳.

منبع: نیلی پور، مهدی؛ خانواده مهدوی، اصفهان: مرغ سلیمان، چاپ سوم