به خصوص در شب‏هاي ماه رمضان باید دعای بر امام زمان علیه السلام نمود؛ زيرا که اين ماه بهار دعا کردن است و اين دعا هم بهترين دعاها مي ‏باشد، از همين روي از خود آن حضرت – که خداوند فرجش را برساند – امر و اهتمام به دعاي افتتاح در شب‏هاي اين ماه رسيده است، بنابراين از خواندن آن غافل مشو که جدّاً دعايي است نفيس، و جامع مطالب دنيا و آخرت مي‏باشد.

و نيز مؤيّد اين مطلب است، آن ‏که رئيس محدّثين، شيخ بزرگوار صدوق‏ رحمه الله در کتاب «فضائل شهر رمضان» به سند خود از حضرت امام رضا عليه السلام آورده که درباره خوبي ‏هاي ماه رمضان فرمود: کارهاي نيک در ماه رمضان پذيرفته شود و بدي‏ها آمرزيده گردد، هر کس در ماه رمضان يک آيه از کتاب خداي – عزّ و جلّ – بخواند، چنان است که کسي در ماه‏هاي ديگر ختم قرآن کند، و هر که در اين ماه به روي برادر مؤمنش بخندد، روز قيامت او را ملاقات ننمايد جز اين‏که در روي او خنده آورد و وي را به بهشت مژده دهد، و هر کس در اين ماه مؤمني را ياري کند، خداي تعالي او را در، درگذشتن از صراط ياري نمايد، روزي که پاها در آن خواهد لغزيد، و هر آن‏که در اين ماه خشم خود را فرو گيرد، خداوند روز قيامت خشم خود را از او بازدارد، و هر که در اين ماه ستمديده‏ اي را ياري نمايد، خداوند او را بر هر کسي که در دنيا با وي دشمني ورزد ياري فرمايد و روز قيامت هنگام سنجش اعمال و حساب نيز ياري‏ اش کند.
ماه رمضان؛ ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت و ماه توبه و بازگشت [به درگاه خداوند] است، و هر کس در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهي آمرزيده خواهد شد! پس، از خداوند بخواهيد که روزه را از شما بپذيرد و آن را آخرين بار شما قرار ندهد، و اين‏که شما را در اين ماه براي فرمان ‏برداري ‏اش توفيق بخشد و از نافرماني ‏اش محفوظ بدارد، که او بهترين سؤال شدگان است. [۱]
دعای براي تعجيل فرج و گشايش امر مولايمان حضرت حجت – عجّل اللَّه فرجه الشريف – از اقسام ياري و کمک مي‏ باشد، که در اين جهت شريف، ياري کردن مؤمن تأکيد شده، اين‏که در اين ماه مبارک به آن عمل گردد، و بدون شک ياري کردن امام‏ عليه السلام بهترين و تمام ‏ترين اصناف ياري کردن است.
و گواه بر آنچه ذکر شد از اهتمام به آن در ماه رمضان، دعايي است که در کتاب «اقبال» و «زاد المعاد» از امام چهارم سيد العابدين و فرزندش ابوجعفر باقر عليهما السلام روايت آمده که اوّلش چنين است: «اَللَّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ…» و در آن آمده: «أَسْأَلُکَ أَنْ تَنْصُرَ خَلِيفَةَ مُحَمَّدٍ وَ وصِيَّ مُحَمَّدٍ وَ القآئِمَ بِالقِسْطِ مِنْ أَوْصِيآءِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَعْطِفْ عَلَيْهِمْ نَصْرَکَ…»؛ خدايا! اين ماه رمضان است… از تو مي ‏خواهم که جانشين محمد و وصيّ محمد و قيام کننده به عدالت از اوصياء محمد – که درودهايت بر او و ايشان باد – را ياري نمايي، ياري ‏ات را بر آنان معطوف بدار.
و نيز شاهد بر آن است روايتي که ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني ‏قدس سره در کتاب «الصوم فروع کافي» از محمد بن عيسي به سند خود از امامان ‏عليهم السلام آورده که فرمودند: اين دعا را شب بيست و سوم ماه رمضان در حال سجده و برخاستن و نشستن و در هر حال تکرار مي‏کني، و نيز هر قدر که مي ‏تواني و هرگاه که به يادت آمد در دوران زندگي‏ات، پس از حمد خداي تبارک و تعالي و درود بر پيغمبر صلي الله عليه وآله بگو: «اَللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ فُلانِ بْنَ فُلانٍ فِي هذِهِ السّاعَةِ وَ فِي کُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ ناصِراً وَ دَلِيلاً وَ قآئِداً وَ عَيْناً حَتّي تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً»؛ [۲] خداوندا! براي وليّ خودت فلان فرزند فلان [۳] در اين ساعت و هر ساعت سرپرست و نگهدار و ياور و راهنما و پيشوا و مددکار باش، تا اين‏که او را در زمين خويش (فرمانرواي) مطاع گرداني و در آن دوران بهره‏مند سازي.
اين حديث شريف دلالت دارد بر اين‏که دعا براي آن امر بزرگ (زودتر شدن ظهور) در شب بيست و سوم ماه رمضان مهم‏ تر و مؤکّدتر است از وقت‏ها و زمان‏هاي ديگر، همچنان که در ماه رمضان از ساير ماه‏ ها تأکيد بيشتري دارد، به جهت اين‏که جهات استجابت و روي آوردن به درگاه خداوند و پاداش در آن شب جمع است، و نيز فرشتگان و روح در آن شب فرود مي‏آيند و درهاي فتح و رحمت آن‏ قدر گشوده مي ‏شود که در شب‏هاي ديگر گشوده نشوند، بلکه از صريح بعضي از روايات به دست مي ‏آيد که آن شب، همان شب قدر است که از هزار ماه بهتر مي ‏باشد، چنان‏که ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني ‏قدس سره در کتاب «اصول کافي، باب النوادر، کتاب فضل القرآن» به سند خود از حضرت امام صادق‏ عليه السلام از پيغمبر صلي الله عليه و آله آورده که فرمود: قرآن در بيست و سوم ماه رمضان فرود آمد. [۴] اين حديث به ضميمه اين‏که خداي – عزّ و جلّ – فرمود: «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ القَدْرِ»؛ [۵] ما (قرآن) را در شب قدر فرو فرستاديم. دلالت دارد بر اين‏که شب قدر، همان شب بيست و سوم ماه رمضان است، و اين براي اهل بينش واضح است.
و محقق نوري ‏رحمه الله در کتاب «النجم الثاقب» دعاي مزبور را به گونه مبسوطي از کتاب «المضمار» تأليف سيّد علماي بزرگوار – آن‏که شايسته است عموم اهل بينش به او اقتدا کنند – سيد علي بن طاووس‏ رحمه الله نقل کرده است، دعا چنين است: «اَللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ القآئِمِ بِأَمْرِکَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ المَهْدِيِّ عَلَيْهِ وَ عَلي آبآئِهِ أَفْضَلَ الصَّلاةِ وَ السَّلامِ فِي هذِهِ السّاعَةِ وَ فِي کُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قآئِداً وَ ناصِراً وَ دَلِيلاً وَ مَؤَيِّداً (مُرِيداً) حَتّي تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طُولاً وَ عَرْضاً وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِنَ الأَئِمَّةِ الوارِثِينَ. اَللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ اجْعَلِ النَّصْرَ مِنْکَ لَهُ وَ عَلي يَدِهِ وَ اجْعَلِ النَّصْرَ لَهُ وَ الفَتْحَ عَلي وَجْهِهِ وَ لا تُوَجِّهِ الأَمْرَ إِلي غَيْرِهِ. اَللَّهُمَّ اظْهِرْ بِهِ دِينَکَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّکَ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتّي لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الخَلْقِ. اَللَّهُمَّ إِنِّي أَرْغَبُ إِلَيْکَ فِي دَوْلَةٍ کَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلي طاعَتِکَ وَ القادَةِ إِلي سَبِيلِکَ وَ آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ وَ اجْمَعْ لَنا خَيْرَ الدّارَيْنِ وَ اقْضِ عَنّا جَمِيعَ ما تُحِبُّ فِيهِما، وَ اجْعَلْ لَنا فِي ذلکَ الخِيَرةِ بِرَحْمَتِکَ وَ مَنِّکَ فِي عافِيَةٍ آمِينَ رَبَّ العالَمِينَ وَ زِدْنا مِنْ فَضْلِکَ وَ يَدِکَ المَلَاءَ، فَإِنَّ مُعْطٍ يَنْقُصُ مِنْ مُلْکِه وَ عَطآؤُکَ يَزِيدُ فِي مُلْکِکَ»؛ خداوندا! براي وليّ قائم به امرت حجت بن الحسن مهدي – که بر او و بر پدرانش بهترين درود و سلام باد – در اين ساعت و در همه ساعت‏ها سرپرست و نگهبان و پيشوا و ياور و راهنما و تأييد کننده (يا خواهان) باش تا اين‏که بر سراسر زمينت فرمانرواي مطاعش سازي و از کران تا کران گيتي برخوردارش نمايي و او و فرزندانش را از امامانِ وارث قرار دهي. خدايا! او را ياري نموده، به وسيله او پيروزي را براي [دين] خويش تحقّق بخش و نصرت خود را براي او و به دست او فراهم آور و ياري را به او اختصاص دِه و فتح و پيروزي را به روي او بگشاي و امر (حکومت) را به غير او متوجه مساز. خداوندا! دينت و سنّت پيغمبرت – که درود و سلامت بر او و خاندانش باد – را به او آشکار کن، تا چيزي از حق را از بيم احدي از خلق مخفي ندارد. خدايا! من به درگاه تو زاري مي ‏کنم به جهت دولتي گرامي، که اسلام و اهل آن را به آن عزت دهي و نفاق و اهل آن را خوار گرداني، و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به سوي طاعتت قرار داده و در شمار راهنمايان به راهت منظور داري و در دنيا حسنه‏ اي و در آخرت حسنه ‏اي به ما عنايت فرماي و ما را از عذاب آتش نگهدار و خير دنيا و آخرت را براي ما فراهم ساز و تمام آنچه در آن‏ها دوست داري براي ما قرار ده و اختيار آن را برايمان محفوظ بدار به رحمت و منّت خودت و با عافيت اجابت فرماي، اي پروردگار عالميان! و از فضل و نعمتت بر ما بيفزاي [و پيمانه‏مان را] پر کن، که هر بخشنده‏اي از دارايي ‏اش کاسته مي‏شود، ولي عطاي تو در ملکت مي ‏افزايد.

(رک: مکیال المکارم ؛ محمد تقی موسوی اصفهانی؛ ج۲)
—————————————————————————————–
[۱] بحارالانوار، ۳۴۱:۹۶.
[۲] الکافي، ۱۶۲:۴.
[۳] در هر زماني شيعيان نام امام عصر و نام پدرش را مي ‏گفتند و در زمان ما بايد گفت: حجت بن الحسن – عليه و علي آبائه السلام -. (مترجم)
[۴] اصول کافي، ۶۲۹:۲.
[۵] سوره قدر، آيه ۱.