وعدههاى پيامبران پيشين
كتابهاى عهديْن قديمىترين كتب آسمانىِ موجود است كه به پيامبران گذشته عليهم السلام منسوب است. متأسّفانه محتواى اين كتابها از دستبرد تحريف در امان نمانده و در دوره هاى مختلف، دستهاى آلوده با اغراض دنيوى، حقايق اين كتب را مخدوش كرده اند ؛ به ويژه در اوان آشكار شدن پيامبر آخرالزمان، برخى عالمان دنياپرست به منظور نگهداشتن رياست ظاهرى خود، بسيارى از بشارات روشنى را كه بر حضرت “محمّد”صلى الله عليه وآله وسلم و جانشينان گرامى او دلالت داشت، حذف كردند يا از صراحت انداختند. با اين همه، هنوز هم بشاراتى در همين كتابها نسبت بعثت حضرت محمد صلى الله عليه وآله وسلم و به آمدن مهدى موعود باقى مانده است.
آيين مسيحيّت:
برخى از بشارات انجيل بر وجود موعود عبارت است از:
۱- انجيل مَتّى(۱۰)، باب ۲۴:
۳۴* هر آينه به شما مىگويم: تا اين همه واقع نشود، اين طايفه نخواهد گذشت. ۳۵* آسمان و زمين زايل خواهد شد؛ ليكِن سخن من هرگز زايل نخواهد شد. ۳۶* امّا از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد؛ حتّى ملائكه ى آسمان؛ جز پدرِ من و بس … ۴۳* ليكِن اين را بدانيد كه اگر صاحب خانه مىدانست در چه پاس از شب دزد مى آيد، بيدار مىماند و نمىگذاشت كه به خانه اش نقب زند. ۴۴* لهذا شما نيز حاضر باشيد؛ زيرا در ساعتى كه گمان نبريد، پسر انسان(۱۱) مىآيد. ۴۵* پس آن غلام امين و دانا كيست كه آقايش او را بر اهل خانهى خود بگمارد تا ايشان را در وقت معيّن خوراك دهد؟ ۴۶* خوشا به حال آن غلامى كه چون آقايش آيد، او را در چنين كار مشغول يابد! ۴۷* هر آينه به شما مى گويم كه او را بر تمام ما يَمْلَك خود خواهد گماشت. ۴۸* ليكِن هرگاه آن غلام شرير با خود گويد كه: آقاى من در آمدن تأخير مى نمايد ۴۹* و شروع كند به زدن همقطاران خود و خوردن و نوشيدن با مِىْ گساران، ۵۰* هر آينه آقاى آن غلام آيد؛ در روزى كه منتظر نباشد و در ساعتى كه نداند ۵۱* و او را دو پاره كرده نصيبش را با رياكاران قرار دهد؛ در مكانى كه گريه و فشار دندان خواهد بود.
اين بيان نيز، بسيار روشن و دور از ابهام، به موعود جهان اشاره دارد كه عيسى عليه السلام از آسمان فرود مىآيد و در ركاب او خدمت مىكند. با تصريح به قطعيّت ظهور آن موعود، زمان قيام او نامعلوم است و اين همان بشارتى است كه پيغمبر اسلام و ائمّهى هدى عليهم السلام فرمودهاند كه زمان ظهور حضرت بقيّة اللَّه الاعظم عليه السلام نامعلوم است و هيچ كس، جز خداى متعال، زمان آن را نمى داند و هنگامهى برپايى آن ناگهانى است و چون حضرتش بيايد، بر سراسر گيتى و جهان هستى حكومت مىراند؛ چنان كه در بخش فوق بدان اشاره دارد: «او را بر تمام ما يَملك خود خواهد گماشت» و با جملهى «هر آينه به شما مىگويم» تأكيد مى كند كه ظهور موعود ابداً تغيير پذير نيست و حتماً واقع مىشود.
برنجيان، جلال، فرهنگ و تمدّن جهان در عصر موعود / طور تهران، ۱۳۸۲.
آخرین دیدگاهها