پیش گویان در دوره های گوناگون پیش گویی هایی برای آینده جهان کرده اند که بسیاری از آنان دروغ درآمده است. آری گاه گاهی این پیش گویی ها از خبرهای غیبی پیامبران خدا وام می گیرند که وقوع آنها در جهان به اعتبار سخن پیشگویان نبوده بلکه به اعتبار سخن آسمانی پیامبران بوده است. این پیشگویان با استناد به صدق آن گونه پیشگویی ها در مقام اثبات همه ی پیش گویی های خود بر می آینده از این راه منافع زیادی را برای خود جلب می کنند اعم از فروش کتاب های خود فروش نشریات خویش جلب بیندگان زیاد برای سایت ها و برنامه های تاویزونی خود و به دنبال آن فروش تبلیغات کالای های تجاری و غیر تجاری و …
از آن جمله، پیشگویی معروف “مایا”ها است که بر اساس آن کمتر از ۱ سال به پایان جهان زمان باقی مانده است.

می گویند: «به خود زحمت خرید یک دفترچه خاطرات برای سال ۲۰۱۳ را ندهید. در روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲، دنیایی که ما می‌شناسیم به پایان خود خواهد رسید.»
به گزارش نیوساینتیست، گفته می‌شود که آرماگدون (نبرد آخرالزمان)، می‌تواند به شکل‌های متفاوتی رخ دهد: تنشی مصیبت‌ بار در فعالیت‌های خورشیدی، جا به جا شدن دو قطب مغناطیسی زمین، برخورد با یک سیاه‌ چاله، عبور سیاره مرموزی به نام “نیبیرو” از نزدیکی زمین؛ و … .
“مایا”ها تقویمی داشتند که «شمارش بلند» نامیده می‌شد و بر پایه یک بازه زمانی ۱,۸۷۲,۰۰۰ روزه بود. دوره فعلی این تقویم در آگوست سال ۳۱۱۴ پیش از میلاد آغاز شد، و قرار است در اواخر سال آینده به پایان رسد و دوره جدید آن آغاز شود.
هیچ دلیلی در دست نیست که بتوان ادّعا کرد از دید “مایا”ها، گذر از یک دوره به دوره بعدی یک رخداد آخرالزمانی محسوب می شد. حتّی اگر هم چنین تصوّری داشتند، آنها هیچ راهی برای پیش‌ بینی آینده در اختیار نداشتند.
اما گزاره هایی چون: «ما نفرین شده هستیم.»، «سیاره ما و همه چیزهای روی آن محکوم به فنا هستند.»، «یک میلیارد سال دیگر، خورشید به حدی درخشان‌ تر و گرم‌ تر می‌ شود که آب اقیانوس‌ ها بخار می شود.»، «یک میلیارد سال پس از آن، دیگر آبی بر روی زمین نمی ماند و همه آن تبخیر می شود»، و «به دنبال آن تمام شکل‌های زندگی بر روی زمین محو می‌شود، به جز برای برخی انواع جان‌ سخت که می‌توانند در اعماق زمین و در میان بازمانده‌های گل و لای زنده بمانند.»، «طول عمر محدود خورشید، نابودی سیاره سوم منظومه‌اش را تضمین می‌کند.»، «بلایای طبیعی ای وجود دارند که می‌توانند عمر درصد زیادی از بشر را در آینده‌ای بسیار نزدیک‌ به پایان برسانند همچون برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌دارها به زمین» که این پیش گویی یکی از پرطرفدارترین پیشگویی هاست.
در فرضیّه ها چنین گزاره ها وجود دارد همچون: «در گذشته، زمین بارها هدف اشیای بزرگ و سرگردان آسمانی بود. یک سنگ آسمانی با دست کم ۱۰ کیلومتر پهنا، در ۶۵ میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و علاوه بر نابودی آخرین بازمانده‌های دایناسورها، خیلی از انواع دیگر گیاهی و جانوری را نیز منقرض کرد.» می گویند: «این انقراض برای انسان‌ها حادثه خوبی محسوب می‌شد، چون فضا را برای رشد و تکامل پستانداران باز گذاشت.»، «در سال ۱۹۰۸م / ۱۲۸۷ش، یک انفجار با قدرتی در حدود هزار برابر بمب اتمی از نوعی که بر هیروشیما فرود آمد، درختان را در محدوده‌ای وسیع در نزدیکی رودخانه تونگاسکا در سیبری ریشه‌کن کرد. متهم احتمالی این مورد، بخشی از یک دنباله‌ دار یا شهاب‌ سنگ بزرگ بود که کیلومترها بالاتر از سطح زمین منفجر شده بود. اگر این اتفاق بر فراز یک شهر پر جمعیت رخ می‌داد، تاثیر آن فاجعه‌ بار بود.»، «اَبَرآتشفشان‌ها فوران کرده‌ اند و زمین‌های وسیعی را با خاکستر و گدازه پوشانده‌ اند، و پس از آن نیز زمین را به زمستان‌ های عمیق آتشفشانی برده‌اند (به دلیل ابری از خاکستر که مانع از رسیدن نور خورشید به زمین می‌شد).»، «عصرهای یخبندان آمده‌ اند و رفته‌ اند، و خیلی از اوقات، در خلال عصرهای یخبندان که زمین یک گلوله برفی شده است.»، «به نظر می‌رسید که کل زمین برای میلیون‌ها سال یخ زده باقی می‌ماند.»، «سیارک‌ ها و دنباله‌ دارهای کوچک و بزرگ باز هم با زمین برخورد خواهند کرد. آتشفشان‌ هایی بزرگ‌تر از ابر آتشفشان‌های قبلی فوران می‌ کنند. این اجتناب‌ ناپذیر است .» و …
هنگامی که ناتوانی یا عدم تمایل به درک مفاهیم پایه‌ای وجود داشته باشد، ایجاد شایعه در مورد فجایع پیش رو فراگیر می‌شود. این مسئله امسال در ارتباط با یک دنباله‌ دار کوچک بی‌ ضرر به نام “النین” رخ داد. اگر این اسم را در اینترنت جستجو کنید، می‌ توانید انواع و اقسام داستان‌ها را در مورد نحوه نزدیک شدن “النین” یا حتّی برخورد آن با زمین پیدا کنید که در آنها صحبت از مرگ و نابودی همه ی انسان‌ها در مقیاس آخرالزمانی است. این ترس، مدّت کوتاهی پس از کشف دنباله‌ دار و هنگامی شروع شد که چند نظریه‌ پرداز پر مدّعا و کم دانش، اندازه دم این دنباله‌دار (نوار درخشان و خلأ مانند از ذرات تبخیر شده به دور یک هسته سخت) را با ابعاد هسته آن اشتباه گرفتند.
این شایعه به سرعت در اینترنت پخش شد و علاقه ی معمول مجلات زرد و برنامه‌ های بحث آخر شب تلویزیون به بال و پر گرفتن این داستان کمک کرد که “النین” به بزرگی یک سیاره است و هنگامی که از نزدیکی زمین عبور کند، سبب آشفتگی خواهد شد.
در حقیقت، همان‌ گونه که اخترشناسان می‌ دانستند، “النین” با استانداردهای دنباله‌ دارها، یک جرم نسبتا کوچک محسوب می‌شود و هیچ‌ گاه هم از فاصله ۳۵ میلیون کیلومتری زمین به آن نزدیک‌ تر نخواهد شد، فاصله‌ای که ۹۰ برابر دورتر از فاصله ماه با زمین است. در این مورد به خصوص، دنباله‌ دار متلاشی شد و اکنون دیگر حتی قوی‌ ترین تلسکوپ‌ها هم نمی‌ توانند باز مانده‌ های آن را ببینند.
دانش اندک، راه را برای داستان‌های آخرالزمانی باز می‌ کند. و این حقیقت که مردم به داستان‌ های ترسناک علاقه دارند، در پردازش این داستان ها بی تأثیر نیست، به همان دلیلی که بینندگان از یک فیلم ترسناک یا علمی تخیلی لذت می‌برند. برای برخی، یک دلیل دیگر هم برای این پزیرش این داستان ها وجود دارد؛ و آن انتظار فرارسیدن روز داوری و گشایش جهانی است.
پیش گویی ۲۰۱۲م خیلی پر قدرت در میان جمعی از مردم جهان دنبال می شود. ولی هنگامی که بیدار شویم و ببینیم که زمین از محور خود جا به جا نشده، قطبین مغناطیسی زمین برعکس نشده‌ اند، سیاره ناشناخته ای از نزدیکی زمین رد نشده است و …. اگر تجربیات گذشته چراغ راه آینده ما باشند، به سرعت توضیحاتی برای دلایل نجات ما پیدا خواهند شد و پیشگویان روز داوری جدید، این روز را با مورد بعدی که هنوز زمان آن نرسیده، جایگزین خواهند کرد. همانند همیشه، این هشدارهای تکراری و تجدید شده، مخاطبان مشتاق خود را خواهند داشت. و باز هم مانند همیشه، واقعیت علمی در این میان در گوشه‌ ای به تماشا خواهد نشست و کسی گوش به آن نخواهد داد.
سنگ‌ نوشته “تورتوگوئرو” تنها مدرک یافت‌ شده از تمدّن مایا است که در آن سال ۲۰۱۲ ذکر شده است. برخی افراد با تفسیر به رأی متون باستانی “مایا”، آغاز دور جدید از تقویم مایا را با پایان جهان اشتباه گرفته‌ اند. اگر واقعا “مایا”ها آخر جهان را پیش‌ گویی کرده بودند، فقط به ذکر یک نشانه آن‌هم در سنگ‌ نوشته‌ای کوچک بسنده می‌ کردند.

(رک: WWW.IMAMALMAHDI.COM)