العارف عبد الرحمن من مشايخ الصوفية صاحب كتاب “مرآة الأسرار” الذي ينقل عنه الشاه ولي الله الدهلوي والد الشاه صاحب عبد العزيز صاحب التحفة الإثنا عشرية في كتاب الإنتباه في سلاسل أولياء الله و أسانيد وارثي رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم، قال في الكتاب المذكور: «ذكر آن أفتاب دين و دولت آن هادى جميع ملت و دولت آن قائم مقام پاك أحمدى امام برحق أبو القاسم م ح م د بن الحسن المهدى رضي الله عنه وى امام دوازدهم است از ائمّه اهل بيت مادرش امّ ولد بود نرجس نام داشت ولادتش شب جمعه پانزدهم ماه رمضان سنه خمس و خمسين و مائتين و به رواية شواهد النبوة به تاريخ ثلاث و عشرين شهر رمضان سنة ثمان و خمسين در سر من رأى عرف سامرّه واقع شد و امام دوازدهم در كنيت و نام حضرت رسالت پناهى عليه السلام موافقت دارد ألقاب شريفش مهدى و حجت و قائم و منتظر و صاحب الزمان و خاتم اثني عشر، و صاحب الزمان عليه السلام در وقت وفات پدر خود امام حسن عسكرى عليه السلام پنج ساله بود كه بر مسند امامت نشست چنانچه حق تعالى حضرت يحيى بن زكريا عليهما السلام را در حالت طفوليت حكمت كرامت فرمود و عيسى بن مريم عليهما السلام را وقت صبا به مرتبه بلند رسانيد و همچنين أو را در اين صغر سن امام گردانيد و خوارق عادات او نه چندان است كه در اين مختصر گنجايش دارد ملا عبدالرحمن جامي از حكيمه خواهر امام عليّ النقي كه عمّه امام حسن عسكرى عليهما السلام باشد روايت مي كند. تا آخر آنچه گذشت.
وقال أيضاً: و حضرت شيخ محیى الدين بن عربى در باب سيصد و شصت و هشتم از كتاب فتوحات مكّى مي فرمايد كه بدانيد اي مسلمانان كه چاره نيست از خروج مهدي كه والد او حسن عسكري است ابن امام عليّ نقي ابن امام محمد تقي إلى آخره پس سعادتمندترين مردم به او أهل كوفه خواهند بود. او دعوت مي كند مردم را به سوى حق تعالى به شمشير پس هر كه ابا مي كند مي كشد او را و كسي كه منازعت مي كند با او مخذول مي شود چنانچه در اين محل تمام احوال امام مهدي عليه السلام در كتاب مذكور مفصل بيان نموده است هر كه خواهد در آنجا مطالعه نمايد. و حضرت مولانا عبدالرحمن جامى مردى صوفى كارها ديده و شافعى مذهب بوده تمام احوال و كمالات و حقيقت متولد شدن و مخفى گشتن امام م ح م د بن حسن عسكري عليهما السلام مفصّل در كتاب “شواهد النبوة” تصنيف خود به وجه أحسن از أئمّه أهل بيت عترت و أرباب سيرت روايت كرده است و صاحب كتاب مقصد اقصى مي نويسد كه حضرت شيخ سعدالدين حموى خليفه حضرت نجم الدّين در حقّ امام مهدى يك كتاب تصنيف كرده است و ديگر چيزها بسيار همراه او نموده است كه ديگر هيچ آفريده را آن أقوال و تصرّفات ممكن نيست چون او ظاهر شود ولايت مطلقه آشكارا گردد و اختلاف مذاهب و ظلم و بدخوئي برخيزد چنان كه أوصاف حميده او در احاديث نبوى وارد شده است كه مهدى در آخر زمانه آشكار گردد و تمام ربع مسكون را از جور و ظلم پاك سازد و يك مذهب پديد آيد مجملا هرگاه دجال بد كردار بيدار شده بود و زنده و مخفى هست و حضرت عيسى عليه السلام كه بوجود آمده بود و مخفى از خلق است پس اگر فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم امام محمد مهدى ابن حسن عسكرى عليهما السلام هم از نظر عوام پوشيده شد و به وقت خود مثل عيسى عليه السلام و دجّال موافق تقدير الهى آشكارا گردد جاى تعجب نيست. از أقوال چندين بزرگان و از فرموده أئمّه أهل بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم انكار نمودن از راه تعصّب چندان ضرور نيست.»
أحدث وجهات النظر