از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام ایمان ایشان به خداست. شايسته است که مؤمن براي مؤمنين دعا کند که هم کيش و هم عقيده او هستند، و اين مطلب به حکم عقل و شرع ثابت است. پس دعا کردن براي آن بزرگوار که سالار مؤمنين است بر ما لازم ميباشد. چنان که در کافي حديث مسندي از حضرت ابوعبد اللَّه صادق عليه السلام آمده است که فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: هيچ مؤمني براي مرد يا زن مؤمني دعا نکند مگر آنکه خداوند متعال آنچه که او براي آنها خواسته است، مانند آن را به سوي او برگرداند، از طرف هر مرد يا زن مؤمني که از اوّل روزگار تا روز قيامت آمده يا خواهد آمد. و بسا باشد که روز قيامت بنده مؤمني را دستور دهند تا به آتش افکنده شود و او را مي کشند تا به دوزخ ببرند، ولي مؤمنين و مؤمنات عرضه ميدارند: پروردگارا! اين همان شخصي است که براي ما دعا ميکرد شفاعت ما را درباره او بپذير. پس خداوند شفاعت آنها را درباره او قبول ميفرمايد و او نجات مييابد. [۱] .
در همان کتاب از عيسي بن ابي منصور روايت است که گفت: من و ابن ابي يعفور و عبداللَّه بن طلحه خدمت امام ابوعبداللَّه صادق عليه السلام بوديم که آن حضرت خود آغاز سخن کرد و چنين فرمود: اي پسر ابي يعفور! رسول خدا صلي الله عليه وآله فرموده: شش خصلت است که در هر که باشد در پيشگاه خداوند و طرف راست (عرش) او خواهد بود. ابن ابي يعفور عرضه داشت: فدايت شوم، آنها چيست؟ فرمود: فرد مسلمان براي برادر ديني خود بخواهد آنچه براي عزيزترين خاندانش ميخواهد، و بد بدارد آنچه براي عزيزترين خاندانش بد ميدارد، و با پاکي و خلوص با او دوستي کند. ابن ابي يعفور گريست و گفت: به چه صورتي با او به پاکي و خلوص دوستي کند؟ فرمود: اي پسر ابي يعفور! اگر در دل او اينقدر منزلت داشته باشد که خوبي و بدي را براي او بسان عزيزترين کسان خود بخواهد، انگيزهاي خواهد شد تا در غم و شادي او شريک باشد که در خوشحالي او شاد و در اندوهش اندوهگين ميشود و اگر چيزي که مايه فرج و گشايش کار او است در اختيار داشته باشد، حاجت او را برميآورد و گرنه برايش دعا ميکند.
سپس امام صادق عليه السلام فرمود: سه تا مربوط به شما است [همانها که گذشت] و سه تا مربوط به ما است. اينکه فضيلت ما را بشناسيد و دنبال ما گام برداريد و منتظر عاقبت امر و برنامه [حکومت] ما باشيد، که هر کس چنين بود، در پيشگاه خداوند – عزّو جلّ – خواهد بود و کساني که در مراتب پايينتر هستند از نور ايشان استفاده ميکنند. اما کساني که در طرف راست [عرش] الهي هستند اگر کساني که در درجه پايينتر هستند، آنها را بنگرند زندگي برايشان تلخ و ناگوار ميشود، زيرا بر درجه آنها غبطه ميخورند.
ابن ابي يعفور پرسيد: چگونه است که نميشود آنها را ديد با اينکه در طرف راست [عرش] خداوند هستند؟ فرمود: اي ابن ابي يعفور! چون که آنها در حجابي از نور الهي هستند [چشمها از ديدنشان عاجز است] مگر اين حديث به تو نرسيده است که رسول خدا صلي الله عليه و آله بارها ميفرمود: به راستي که خداوند را در سمت راست عرش در پيشگاه الهي در جناح راست او مخلوقاتي است که چهرهشان از برف سفيدتر و از آفتاب هنگام ظهر تابانتر است. ميپرسند که اينان چه کساني هستند؟ جواب ميرسد: اينها افرادي هستند که در حلال خدا با يکديگر دوستي ورزيدهاند. [۲] .
(رک : مکیال المکارم؛ محمد تقی موسوی اصفهانی، ترجمه مهدی حائری قزوینی)
——————————————————————————-
پی نوشتها:
[۱] اصول کافي ۵۰۷:۲.
[۲] اصول کافي ۱۷۲:۲.
آخرین دیدگاهها