از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام کشف علوم برای مومنان است. اين کشف و پرده‏برداري بي ‏سابقه از علوم معارف جز در زمان ظهور نخواهد بود، در بصائر به سند خود از سعد بن طريف از اصبغ بن نباته آورده که گفت: امير المؤمنين ‏عليه السلام چنان بود که هرگاه مردي در پيشگاه حضرتش قرار مي‏گرفت به او مي‏ فرمود: فلاني، آماده سفر آخرت باش و براي خودت هرچه مي‏ خواهي مهيا کن که در فلان روز، فلان ساعت بيماري تو فرا مي‏ رسد و سبب بيماري تو چنين و چنان است، و در فلان ماه، فلان روز، فلان ساعت خواهي مُرد، سعد مي‏ گويد: اين سخن را براي امام باقر عليه السلام تعريف کردم فرمود: همين ‏طور است. عرض کردم: فدايت شوم پس چرا شما براي ما اين خبرها را نمي‏ فرماييد تا ما آماده سفر آخرت شويم؟ فرمود: اين در را عليّ بن الحسين ‏عليهما السلام بست تا زماني که قائم ما عليه السلام بپاخيزد. [۱]

و در بحار از حضرت ابي عبد اللَّه صادق ‏عليه السلام آمده که فرمود: علم بيست و هفت حرف است، تمام آنچه پيغمبران آورده‏اند دو حرف است که مردم تا به امروز جز دو حرف ندانسته‏اند و چون قائم ما بپاخيزد بيست و پنج حرف ديگر را برآورد؛ و به ضميمه آن دو حرف ديگر در ميان افراد بشر آشکار و پراکنده سازد. [۲]
در همان کتاب از حضرت ابوجعفر باقر عليه السلام در وصف امام قائم‏ عليه السلام و روش آن حضرت در زمان ظهور ضمن حديثي طولاني آمده:… سپس به کوفه باز مي‏گردد و آن سيصد و سيزده نفر را به تمام آفاق و کشورها مي‏ فرستد، دست خود را ميان شانه‏ ها و بر سينه‏ هايشان مي ‏کشد، پس در هيچ قضاوتي در نمي‏ مانند، و هيچ زميني نمي‏ ماند مگر اين‏که در آن صدا به شهادت: لا إله إلاّ اللَّه محمّد رسول اللَّه بلند شود و همان است فرموده خداوند: «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمواتِ وَ الأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»؛ [۳] (و هرکه در آسمان‏ها و زمين است خواه و ناخواه مطيع و تسليم او (خدا) است و به سوي او بازگردانده شوند.) و صاحب اين امر آن‏طور نيست که جزيه را بپذيرد مانند پيغمبر صلي الله عليه وآله که جزيه را پذيرفت و همين است منظور از فرموده خداوند: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ يَکُونَ الدِّينُ کُلُّهُ للَّه»؛ [۴] (و با آنان نبرد کنيد تا فتنه‏اي نباشد و تمام دين براي خدا گردد.) [۵]
و در حديث ديگري از آن حضرت آمده که فرمود: و در زمان او حکمت به شما داده مي‏ شود تا آن‏جا که زن در خانه‏ اش به کتاب خدا و سنّت رسول خدا صلي الله عليه و آله حکم مي ‏کند. [۶]
و در خبر ديگري از آن حضرت آمده که فرمود: هرگاه قائم ‏عليه السلام بپاخيزد در تمام اقاليم زمين، هر اقليم مردي را قرار مي ‏دهد و به او فرمايد: دستور کار تو، کف دستت مي‏ باشد، پس هرگاه چيزي بر تو وارد شود که آن را نداني و قضاوت در آن را نشناسي به کف دستت بنگر و به آنچه در آن هست عمل کن … . [۷]
و در کتاب خرايج از آن جناب از حضرت سيد الشهداء عليه السلام آمده که فرمود: سپس خداوند به شيعيان ما کرامتي مي ‏بخشد که چيزي بر آنها پوشيده نمي ‏ماند تا جايي که يک مرد از آن‏ها مي ‏خواهد بداند خاندانش چه مي‏ دانند، آنان را از آنچه مي‏ دانند خبر مي‏ دهد. [۸]
و در بحار ضمن حديثي طولاني از امير المؤمنين‏ عليه السلام آمده که فرمود: … و علم در دل‏هاي مؤمنين واقع مي‏شود، پس هيچ مؤمني به علمي که نزد برادرش هست احتياج نخواهد داشت، و تأويل اين آيه: «يُغْنِي اللَّهُ کُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ»؛ [۹] خداوند هر يک را به رحمت واسعه خويش بي ‏نياز فرمايد. آن روز است، و زمين گنجينه‏هاي خود را براي آنان بيرون مي‏آورد، و قائم‏عليه السلام مي‏فرمايد: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِيئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِي الأَيَّامِ الخالِيَةِ»؛ [۱۰] بخوريد و بياشاميد که گوارايتان باد، پاداش آنچه در روزگاران گذشته پيش فرستاده‏ايد. [۱۱]

(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
————————————————————————————–
[۱] بصائر الدرجات ۲۶۲:۶.
[۲] بحار الانوار ۳۳۶:۵۲.
[۳] سوره آل عمران، آيه ۸۳.
[۴] سوره انفال، آيه ۳۹.
[۵] بحار الانوار ۳۴۵:۵۲.
[۶] بحار الانوار ۳۵۲:۵۲.
[۷] بحار الانوار ۳۶۵:۵۲.
[۸] خرايج: ۱۳۸.
[۹] سوره نساء، آيه ۱۳۰.
[۱۰] سوره حاقّه، آيه ۲۴.
[۱۱] بحار الانوار ۸۶:۵۳.