حق امام عليه السلام پس از خدا و رسول از همه حقوق بر تمامي اهل عالم مهمتر است، نظر به مراتبي که خداي تعالي به او اختصاص داده، و او را از ساير خلايق برگزيده است، و او واسطه رسيدن هرگونه فيض به آفريدگان مي باشد، و نيز به اين مطلب راهنمايي ميکند آنچه در حق قرابت و خويشاوندي پيغمبر صلي الله عليه و آله از خويشاوندي نَسَبي مهمتر و عظيمتر مي باشد. و از امامانعليه السلام روايت آمده که: هر حقي که براي خداي تعالي هست از آنِ ما مي باشد.[۱]
و نيز حاصل روايتي چنين است که: قدر و منزلت مؤمن نزد امام عليه السلام به حسب منزلت امام نزد اوست. و شواهد این سخن بسيار است و بر اهل بصيرت پوشيده نيست، و می دانیم رعايت حق خداي تعالي با رعايت حقّ آن حضرت عليه السلام حاصل مي گردد، پس رعايت حق آن جناب مايه نزديک شدن و تقرُّب يافتن به خداي تعالي است، و سبک شمردن حق آن بزگوار مايه دوري از خداوند و مبغوض شدن نزد او مي باشد، چنانکه مولايمان حضرت سجّاد عليه السلام در دعاي ابوحمزه ثمالي ميگويد: «أَوْ لَعَلَّکَ رَأيتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأقْصَيْتَني؛»؛ يا شايد مرا ديده اي که حق تو را سبک مي شمارم که مرا دور ساختهاي! …[۲]
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ ج ۲)
—————————————————————————————————-
[۱] الکافي، ۵۳۷:۱.
[۲] اقبال، ۷۱.
آخرین دیدگاهها