در عصر غیبت اهتمام به ياري امام زمان بر دوستان آن حضرت لازم است.
زيرا که هر کس آن حضرت را ياري نمايد در حقيقت خداي عزّ و جلّ را ياري نموده،
خداي تعالي فرموده است: «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»؛ [۱] و به تحقيق که خداوند ياري مي کند کسي که او را ياري نمايد، همانا خداوند در منتهاي قدرت و توانايي است.
و نيز خداي عز و جل فرموده: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»؛ [۲] اگر خداوند را ياري کنيد، او شما را ياري ميکند و گامهايتان را ثابت و استوار مي سازد.
بدون ترديد خداي متعال هيچ گونه نيازي و احتياجي به ياري کسي ندارد، زيرا که بی نیازی کامل است، و همه ی مخلوقات نيازمند به اويند، چنانکه خداوند – تعالي شأنه – فرموده: «أَنْتُمُ الفُقَرآءُ إِلَي اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الغَنِيُّ الحَمِيدُ»؛ [۳] شما همه به خداوند محتاج و فقيريد و خداوند خود غَنِي و ستوده صفات است.
بنابراين منظور از ياري کردن خداوند – چنانکه مفسّران گفته اند و اخبار بر آن دلالت دارند – عبارت است از ياري کردن دين خدا، و ياري کردن پيغمبر و ائمّه اطهار و اولياي بزرگوار عليهم السلام،
به عبارت ديگر، هر آنکه در ياري کردنش رضاي خداي تعالي هست، ياريِ او در حقيقت ياري کردن خداوند مي باشد.
و منظور از ياري نمودن حضرت صاحب الزمان عليه السلام، اقدام کردن و همکاري نمودن در هر کاري است که شخص بداند مورد نظر و خواست آن بزرگوار است،
لذا چگونگي ياري کردن بر حسب زمانها و احوال و مکانها متفاوت مي شود، ياري کردن در زمان حضورش به گونه خاصي انجام مي گردد، و در زمان غيبتش نحوه ديگري دارد،
پس گاهي ياري به وسيله تقيّه انجام مي شود، گاهي با دعوت به اوست، گاهي با جهاد کردن در رکاب او، گاهي هم به دعا کردن براي تعجيل فَرَج و ظهورش، گاهي با ذکر فضايل و صفات و دلايل و معجزات و نشانههاي آن جناب، گاهي با ياري کردن دوستان و محبّانش، و گاهي با تأليف و نشر کتابها انجام مي گردد … و گونه هاي ديگر ياري کردن نیز وجود دارد.
در بيان چگونگي ياري کردن خداوند است نسبت به بندگانش باید گفت: خداوند آن را جزاي نصرت و ياري آنها به اولياي خداي تعالي و دين و رسولان خود قرار داده است.
ممکن است منظور از اين نصرت آن است که خداي تعالي بنده اش را در آساني و سختي، و گرفتاري و راحتي ياري فرمايد، به اينکه بنده را از اموري که او را از رحمتش دور مي سازد محفوظ بدارد، از قبيل شرارت و تبختُر و سرکشي و طغيان و صفات هلاک کننده ديگر که هنگام رفاه و خوشي بر بندگان عارض مي شود، و مانند: بي تابي و جزع و کسالت و خودباختگي و امثال اينها که در موقع بلا و گرفتاري در بندگان پديد مي آيد.
امّا پيروزي بر دشمنان در اين دنياي فاني، تابع مصالح و حکمتهاي الهي است، و به حسب زمينه ها و زمانها متفاوت مي گردد، پس گاهي دوستانش در دنيا غالب مي شوند، و گاهي مغلوب مي گردند، به خاطر حکمتها و علّتهاي خاصي، که بعضي از آنها در اخباري که از امامان معصوم عليهم السلام روايت شده بيان گرديده اند.
نیز خداوند فرموده است: «وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»؛ و گامهايتان را استوار مي سازد.
ممکن است استواري گامها در آخرت بر صراط باشد، چنانکه ظاهر عطف به وسيله حروف، آن است که معطوف عليه غير از معطوف مي باشد.
احتمال ضعيفي هم هست که عطف تفسيري براي اوّلي باشد، که معني آن استوار کردن گامها در دنيا و حفظ آنها در موارد لغزشها باشد، که از افتادن به گرداب گناه و خلاف کاري محفوظ بمانند.
توجّه:
در وجود مقدس حضرت ولي عصر – صلوات اللَّه عليه – اموري جمع گرديده که هر کدام از آنها موجب اهتمام ورزيدن در نصرت و ياري آن جناب است، زيرا که ياري نمودن او ياري کردن مظلوم، و نصرت غريب، و ياري عالم، و کمک به ذي القربي، و نصرت وليّ نعمت، و ياري نمودن واسطه نعمت، و نصرت کسي که خداوند او را ياري مي کند و نصرت کريم و شريف و طريد و خونخواه و مهجور و… مي باشد.
عقل بهترين گواه بر اين مطلب است.
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ ج ۲)
———————————————————————————————-
[۱] سوره حج، آيه ۴۰.
[۲] سوره محمد صلي الله عليه وآله، آيه ۷.
[۳] سوره فاطر، آيه ۱۵.
آخرین دیدگاهها