از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام نفع آن حضرت است. منافع وجود مبارک آن جناب بر چند گونه است:
قسم اوّل: منافع آن حضرت چه غايب باشد و چه ظاهر، و آن بر دو نوع است:
نوع اوّل: تمام خلايق در آن شريک هستند مانند: زندگي و بقاي در جهان و … که همه اش از برکات و فيوضات وجود شريف آن حضرت است لذا در توقيع شريف فرمود: و امّا وجه بهره وري از من در زمان غيبتم مانند استفاده از خورشيد است هنگامي که ابر از ديدهها پنهانش سازد. و من براي اهل زمين امان هستم، همچنان که ستارگان مايه ايمني اهل آسمان هستند … . [۱]
نوع دوم: افاضات علمي و عنايات ربّاني که به مؤمنين اختصاص دارد، مانند: واضح نمودن وقت نمازهاي يوميه و مانند آن است، چنانکه در وسائل به سند خود از حضرت ابوعبد اللَّه صادق عليه السلام روايت شده که فرمود: هيچ روز ابري نيست که وقت زوال بر مردم مخفي باشد مگر اينکه امام عليه السلام خورشيد را نهيب زند تا آشکار گردد، پس بر اهل هر آبادي کسي که به وقت اهتمام داشته باشد و آنکه ضايع نمايد احتجاج کند. [۲]
قسم دوم: منافع زمان غيبت آن حضرت عليه السلام: آن هم بر دو نوع است:
نوع اوّل: مخصوص به مؤمنين است و آن بسيار است، از جمله: ثوابهاي بسياري است که بر انتظار زمان ظهور آن جناب مترتّب است و نيز آنچه از ثوابها بر صبر و شکيبايي آنان در عصر غيبت مترتّب است و باز دو برابر شدن ثواب کارهاي نيک آنها در چنين زماني چنانکه در کتاب اصول کافي و غير آن از عمّار ساباطي روايت شده که گفت: به حضرت ابوعبد اللَّه صادق عليه السلام گفتم: کدام بهتر است عبادت مخفيانه با امام از شما خاندان که در دولت باطل پنهان باشد يا عبادت در زمان ظهور حق و دولت امام ظاهر از شما؟ فرمود: اي عمّار! صدقه در سرّ به خدا سوگند بهتر است از صدقه علني، همينطور است به خدا عبادت شما با امامتان که در زمان دولت باطل مخفي باشد، و ترسيدن شما از دشمنان در دولت باطل و هنگام متارکه، بهتر است از کسي که خداوند – جلّ ذکره – را در ظهور امام حق آشکار در دولت حق عبادت نمايد، و عبادت در حال ترس در دولت باطل مانند عبادت و امنيّت در دولت حق نيست. و بدانيد که هر يک از شما امروزه نماز واجب خودش را جماعت بخواند در حالي که از دشمن مخفي باشد و با تمام شرايط در وقتش آن را ادا نمايد، خداوند – عزّ و جلّ – ثواب پنجاه نماز فريضه با جماعت براي او مي نويسد، و هر آنکه از شما نماز واجبي را فرادي و مخفيانه از دشمن در وقتش با تمام شرايط بخواند، خداوند – عزّ و جلّ – براي او ثواب بيست و پنج نماز فرادي مي نويسد، و هر يک از شما نماز نافلهاش را در وقتش با شرايط بجاي آورد، خداوند براي او ثواب ده نماز نافله مي نويسد، و هر کدام از شما حسنه اي انجام دهد خداوند براي او بيست حسنه مي نويسد، و خداوند- عزّ و جلّ – حسنات مؤمن از شما را مي افزايد اگر اعمالش را نيکو گرداند و به تقيّه، دين و امام و خودش را مواظبت کند و زبانش را حفظ نمايد، چندين برابر مي افزايد، خداوند – عزّ و جلّ – کريم است … . [۳]
و از جمله: ثوابهاي زياد و اجرهاي عظيمي است که بر بعضي از اعمال مخصوص به زمان آن حضرت – صلوات اللَّه عليه – مترتّب است.
نوع دوم: مخصوص کافرين و منافقين است، و آن مهلت دادن و تأخير عذاب آنهاست، چنانکه در تفسير علي بن ابراهيم قمي رحمه الله درباره آيه شريفه: «فَمَهِّلِ الکافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً»؛ [۴] (پس کافران را مهلت ده مهلت اندکي.) فرمود: در وقت برانگيخته شدن قائم، انتقام مرا از جبّارها و طاغوتها، از قريش و بني اميّه و ساير مردم خواهد گرفت. [۵]
قسم سوم: منافع زمان ظهور او: و آن بر دو نوع است:
نوع اوّل: شامل خلايق و موجودات مي شود مثل انتشار نور، و ظهور عدل، و امنيت راههاي بلاد، و ظهور برکات زمين، و صلح و آشتي درندگان و چارپايان، و آزار نرساندن هيچ نيشداري به کسي، و برکات فراوان، و منافع بيکران ديگر … چنانکه در بحار در وصف حضرت قائم عليه السلام از امير المؤمنين عليه السلام نقل شده است که فرمود: و آسمان بارانش، و درختان ميوهها، و زمين گياهان را بر مي آورند، و براي اهل آن زينت مي کند، و درندگان ايمن شوند تا جايي که مانند چارپايانشان در اطراف زمين چرا مي کنند … . [۶]
نوع دوم: مخصوص مؤمنين است، و آن بر دو گونه است:
گونه اوّل: براي زندگان آنها، و آن انتفاع و بهرهوري از شرف حضور آن حضرت و استفاده از نور آن جناب و فراگرفتن از علوم آن بزرگوار و برطرف شدن بيماريها و گرفتاريها و بلاها از بدن هاي ايشان است. چنانکه در بحار و غير آن از امام صادق عليه السلام آمده که فرمود:
هرگاه قائم عليه السلام بپاخيزد، خداوند از هر مؤمن ناگواريها را دور مي سازد و نيرويش را به او بازگرداند. [۷]
و از آن منافع، زياد شدن نيروي آنهاست و طولاني شدن عمرشان، و مشاهده کردن نحوه انتقام حضرت قائم عليه السلام از دشمنانشان، و منافع فراوان ديگر … .
گونه دوم: براي مردگان ايشان، از جمله: خوشحالي و فرح ظهور آن حضرت به قبرهايشان داخل مي شود چنانکه در کتاب المحجّة از امام صادق عليه السلام آمده که در ذيل آيه شريفه: «وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ المُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ»؛ [۸] (و در آن روز مؤمنان به ياري خداوند خشنود مي شوند.) امام فرمود: در قبرهايشان به ظهور قائم عليه السلام. [۹]
و از جمله منافع زمان ظهور آن حضرت براي اموات مؤمنين، زنده شدن آنهاست بعد از مرگشان. چنانکه در بحار از امام صادق عليه السلام روايت شده که فرمود: و چون هنگام قيامش فرا رسد در ماه جمادي الثانيه و ده روز از رجب باراني بر مردم خواهد باريد که خلايق نظير آن را نديده باشند، پس خداوند به وسيله آن، گوشتها و بدنهاي مؤمنين را در قبورشان مي روياند، و گويي آنها را مي نگرم که از سوي «جهينه» مي آيند در حالي که موهاي خود را از خاک تميز ميکنند … . [۱۰]
و هر کس براي فرج آن حضرت دعا کند در زمان ظهور زنده ميشود تا به خدمت آن جناب شرفياب گردد، ان شاء اللَّه تعالي.
(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
———————————————————————————
[۱] بحار الانوار: ۱۸۱:۵۳.
[۲] وسائل الشيعه، ۷۹:۳.
[۳] کافي: ۳۳۳:۱.
[۴] سوره طارق، آيه ۱۷.
[۵] تفسير القمي: ۴۱۶:۲.
[۶] بحار الانوار: ۸۵:۵۳.
[۷] بحار الانوار: ۵۲.
[۸] سوره روم، آيه ۴.
[۹] المحجّة: ۱۷۲.
[۱۰] بحار الانوار: ۳۳۷:۵۲.
آخرین دیدگاهها