از جهات موجب برای دعای بر فرج امام زمان علیه السلام چهره ی آن حضرت است. در بحار از نعماني به سند خود از ابووائل آمده که گفت: امير مؤمنان علي عليه السلام به حسين عليه السلام نگاهي افکند و فرمود: اين فرزندم سيّد است همچنان که رسول خدا صلي الله عليه و آله او را سيّد ناميد و خداوند از صُلب و نسل او مردي را خواهد آفريد که همنام پيامبر شماست، در خلقت و خوي شبيه اوست. به هنگام غفلت از ناحيه مردم و ميراندن حقّ و آشکار نمودن ستم خروج مي کند. … [۱]
با خروج او اهل و ساکنان آسمانها خوشحال ميشوند و او مردي است پيشاني فراخ و باريک بيني و … [۲]
و از طريق عامّه از رسول خدا صلي الله عليه و آله آمده که فرمود: اگر جز يک روز از دنيا نمانده باشد، خداوند مردي را برميانگيزد که نامش نام من و خلق و خويش مانند من است.
و خُلق: – چنانکه در کتابهاي لغت آمده – به معني سجيّه و صفت است. بنابراين منظور از اينکه خُلق آن حضرت مانند خُلق پيغمبر صلي الله عليه و آله است شباهت آن حضرت به پيامبر صلي الله عليه و آله در عموم صفات و خوهاي پسنديده است نه در خصوص حسن معاشرت و امثال آن. مؤيّد اين مطلب نقل مؤلف کشف الغمّه از محمد بن يوسف شامي است که در کتاب کفاية الطالب [۳] بعد از آوردن اين حديث گفته: فرمايش رسول خدا صلي الله عليه و آله که (خُلق و خويش مانند من است) از بهترين کنايهها از انتقام مهدي عليه السلام براي دين خدا از کفّار است، همانطور که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله بوده است. خداوند متعال فرمود: «وَ إِنَّکَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٌ»؛ [۴] و تو در حقيقت بر نيک خلقي عظيمي آراستهاي.
سپس افزوده: محتاج و نيازمند به درگاه خداوند متعال علي بن عيسي – که خداوند مورد گذشت قرارش دهد – گويد: اينکه گفته از بهترين کنايهها…
جاي تعجب است؛ معلوم نيست چگونه در معني خلق وامانده و آن را به انتقام منحصر نموده و حال آنکه عام است و تمام اخلاق پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله را شامل مي شود، از کرم و علم و حلم و شجاعت و … ، عجيب تر آنکه آيه را دليل بر گفتار خودش آورده است. [۵]
(مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوین)
————————————————————————-
[۱] چون ظهور اعم است از خروج با شمشير و غير آن، حضرت يکي از وجوه قيام امام عصر – عجّل اللَّه فرجه الشريف – را بيان فرمود که براي پرهيز از کشته شدن و براي حفظ نفس به ناچار هنگام ظهور با شمشير خروج مينمايد و گرنه دشمنان، آن حضرت را به قتل ميرسانند، خداوند متعال داناست. (مؤلف).
[۲] بحار الانوار ۳۹:۵۱.
[۳] کفاية الطالب: ۵۲۰.
[۴] سوره قلم، آيه ۴.
[۵] کشف الغمّة ۳: ۲۷۶ – ۲۷۵.
آخرین دیدگاهها