از آثار دعای بر فرج امام زمان علیه السلام درخشندگي نور او در قيامت است. بيان اين مطلب به دو وجه تقرير مي ‏شود:

يکم:
اين‏که مؤمن روز قيامت نورش درخشان مي ‏گردد. و دعا براي مولايمان صاحب الزمان ‏عليه السلام سبب ثبوت ايمان و کمال آن است، و دليل از آيات قرآن، فرموده خداي تعالي است: «يَوْمَ يَقُولُ المُنافِقُونَ وَ المُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ»؛ [۱] روزي که مردان و زنان منافق به کساني که ايمان آورده‏ اند گويند: مهلت دهيد تا از نورتان برگيريم.
و از اخبار، روايات بسياري بر اين امر دلالت دارد. از جمله: در بحار از مولايمان حضرت جعفر بن محمد صادق ‏عليه السلام آمده که فرمود: براي مردم به مقدار ايمانشان در قيامت نور تقسيم مي‏ گردد، و به منافق هم تقسيم مي‏ شود پس نور او بر ابهام پاي چپش خواهد بود، نورش خاموش مي ‏شود و [به مؤمنين] مي ‏گويد: به جاي خود باشيد تا از نورتان بهره گيرم. گفته شود: بازگرديد پشت سر و نوري درخواست کنيد. يعني از همانجا که نور تقسيم شده. پس وقتي بر مي ‏گردند بين آنان حجابي قرار داده مي ‏شود. [۲]
و نيز از امام صادق از پدرش از جدّش ‏عليهم السلام آمده که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: يا علي! تو و شيعيانت از قبرهايتان بيرون مي ‏آييد در حالي که صورت ‏هايتان همچون ماه شب چهارده مي‏ درخشد، و سختي‏ها از شما دور شده و محنت‏ها برطرف گرديده، زير عرش سايه مي ‏گيريد. مردم مي‏ترسند ولي شما ترسي نداريد، و مردم اندوهگين هستند امّا شما اندوهي نداريد، ودر حالي که مردم پاي حساب هستند برايتان مائده ‏اي گسترده مي ‏شود. [۳]

دوم:
آنچه از حديثي که در اصول کافي روايت شده استفاده مي‏شود، در باب حقّ المؤمن علي أخيه، به سند خود از عيسي بن ابي منصور است که گفت: من و ابن ابي يعفور و عبد اللَّه بن طلحه در خدمت حضرت ابي عبد اللَّه صادق ‏عليه السلام بوديم، آن حضرت بي ‏مقدّمه فرمود: اي پسر ابي يعفور! رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: شش خصلت است که هرکس در او باشد در پيشگاه خداوند و در سمت راست او خواهد بود. ابن ابي يعفور عرضه داشت: فدايت شوم آن‏ها چيست؟ فرمود: مرد مسلمان دوست بدارد براي برادرش آنچه را که براي عزيزترين خاندانش دوست مي ‏دارد، و اکراه دارد براي برادرش آنچه را که براي عزيزترين خاندانش خوش ندارد، و در دوستي با او صميميت داشته باشد.
ابن ابي يعفور گريه کرد و گفت: چگونه با او صميميت کند؟ امام صادق ‏عليه السلام فرمود: هرگاه به آن مرتبه برسد همه آنچه در دل دارد به او مي‏ گويد، پس اگر خوشحال باشد او هم مسرور مي ‏گردد، و هرگاه اندوهگين باشد او نيز محزون مي ‏شود و اگر بتواند ناراحتي‏ هايش را برطرف مي ‏سازد، و گرنه براي او به درگاه خداوند دعا کند.
سپس امام صادق‏ عليه السلام فرمود: سه چيز از آن شما و سه چيز از آن ماست، و آن شناختن فضيلت ما و گام برداشتن در پي ما و انتظار داشتن عاقبت ما مي‏باشد. پس هرکس چنين باشد در پيشگاه خداي – عزّ و جلّ – خواهد بود، و کساني که درجه‏شان پايين ‏تر از ايشان است از نور اينان پرتو گيرند. امّا کساني که در جانب راست خداوند هستند، اگر کساني که درجه‏شان پايين ‏تر از آن‏هاست ايشان را ببينند، خوشي زندگي بر آن‏ها تلخ و ناگوار مي‏شود به جهت فضيلتي که براي آن‏ها مي ‏بينند. ابن ابي يعفور گفت: با آن‏که در جانب راست خدايند چگونه نمي ‏بينند؟ فرمود: اي پسر ابي يعفور! آن‏ها به نور الهي پوشيده شده‏ اند. آيا اين حديث را نشنيده ‏اي که رسول خدا صلي الله عليه و آله مي‏ فرمود: براي خدا مخلوقي است در جانب راست عرش، در پيشگاه خداوند و جانب راست او صورتشان از برف سفيدتر و از خورشيد فروزان تابناک ‏تر است. کسي سؤال مي‏ کند: اين‏ها کيانند؟ گفته مي‏ شود: اين‏ها کساني هستند که در جلال خداوند با يکديگر دوستي کرده ‏اند. [۴]
مي ‏گويم: وجه استشهاد اين‏ که: امام صادق‏ عليه السلام فرمود: پس هرکس چنين باشد – يعني خصلت‏ هاي سه‏ گانه‏ اي را که متعلق به امامان‏ عليهم السلام است داشته باشد – در پيشگاه خداوند – عزّ و جلّ – خواهد بود، و کساني که درجه ‏شان پايين ‏تر از ايشان است از نور اينان پرتو گيرند. و مخفي نيست که دعا کننده در حقّ مولايش صاحب الزمان‏ عليه السلام که فرج و ظهورش نزديک شود، مصداق اين سه عنوان است، زيرا که دعا در حقّ آن حضرت‏ عليه السلام نشانه معرفت او و پدران گراميش مي ‏باشد، و علامت پيروي از آن‏ها در اين امر ارزنده و دليل انتظار عاقبت امر ايشان و انتظار دولت ايشان است.
و از توهّمات غريبي که براي يکي از اعلام [۵] واقع شده اين‏که: در بيان فرموده امام‏ عليه السلام که: هرکس چنين باشد … ، گفته: يعني تمام خصلت‏هاي شش ‏گانه در او باشد.
و حال آن‏که توجه داريد که معنايي که ما ذکر کرديم ظاهر است، به خصوص با دقت در فرموده حضرت که: و امّا کساني که در جانب راست خداوند هستند … ، و اين‏که پيش از آن فرموده: سه چيز از آنِ ما است. تمام اين‏ها توضيح مي ‏دهد که اين ثواب بر خصلت‏ هاي سه ‏گانه مترتب مي ‏باشد، و در جانب راست خداوند بودن ثواب بيشتري است براي کسي که تمام صفات شش‏ گانه را دارا باشد.
و احتمال دارد که منظور از: در پيشگاه خداوند و در جانب راست او بودن، نهايت درجه قرب معنوي باشد، هم‏چنان‏که نزديک‏ ترين افراد نزد سلطان در پيشگاه وي و در سمت راست اوست. و احتمال هم مي ‏رود که منظور در جانب راست عرش خداوند باشد، مؤيد اين احتمال شاهد آوردن آن حضرت است فرموده رسول خدا صلي الله عليه و آله را.

(رک: مکیال المکارم؛ محمدتقی موسوی اصفهانی؛ مترجم: مهدی حائری قزوینی)
——————————————————————–
[۱] سوره حديد، آيه ۱۳.
[۲] بحار الانوار ۱۸۱:۷.
[۳] بحار الانوار ۱۴۲:۷.
[۴] کافي ۱۷۲:۲.
[۵] او مرحوم علاّمه مجلسي است که در مرآة العقول چنين مطلبي گفته. (مؤلف)