معرفت امام زمان(ع) در مناجات های رضوی

یکی از دغدغه های فکری و اعتقادی که با توجّه به شرایط سیاسی زندگی امام رضا برای جامعه ی شیعی بوجود آمده بود (با توجّه به معارف به میراث مانده ی اهل بیت(ع) در مورد قیام امام مهدی(عج) و منجی موعود )، توهّم این مسئله بود که با حضور امام رضا(ع) در مقام ولایت عهدی، قیام موعود نزدیک است و یا حتّی عدّه ای تصوّر می کردند که قائم موعود جهانی خود امام رضا(ع) است. به همین خاطر امام برای از بین بردن توهّمات این چنینی، تمام خصوصیات و ویژگی های منجی موعود را در مواضع مختلف بطور روشن بیان کردند و حتی در بعضی از دعاها و مناجات ها از خداوند خواستند که او را از یاران و مدافعان حریم امام زمان(عج) قرار دهد.

به نام خداوند بخشاینده ی بخشایشگر

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَکَ وَ خَلِیفَتَکَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِیَاءَکَ وَ رُسُلَکَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِکَتِکَ وَ أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ وَ اسْلُکْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً یَعْبُدُکَ لَا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلَى وَلِیِّکَ سُلْطَاناً وَ أْذَنْ لَهُ فِی جِهَادِ عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

عصر حکومت بنی عبّاس ومخصوصاً دوران خلافت هارون و مأمون عصر قدرت و شکوفایی حکومت مسلمانان از اسپانیا و شمال آفریقا تا مرز چین بود، و عصر نهضت ترجمه و رشد علوم و فنون گوناگون و حضور دانشمندان مختلف از سراسر دنیا و سربرآوردن فرقه های گوناگون عقیدتی و فکری. و در عین حال ، عصر فشار و ظلم حاکمیت عبّاسی بر انسان های بیدار و به ویژه اهل بیت پیامبر(ع)، در حدّی بسیار بدتر و فجیع تر از عصر بنی امیّه.

در چنین شرایطی سیاست عبّاسی به ظاهر حکم می کند که امام علیّ بن موسی الرضا(ع) با اکراه و اجبار ولیعهد حاکمی شود که خود برای به دست آوردن حکومتش برادر و خاندانش را نابود کرد ( با اینکه بنی عبّاس امام رضا(ع) را رهبر و پیشوای معنوی همه ی مخالفین خود می دانستند، وشاید خواستند به این وسیله تمام قدرت مخالفین را تحت کنترل حاکمیّت خویش درآورند).

امام هشتم در زمان امامت و پیشوایی خویش و مخصوصاً یکسال و نیم زمان ولایتعهدی اش با جریانات مختلف فکری و فرهنگی مواجه شد و از فرصت بدست آمده، فراوان برای رشد فرهنگ اهل بیت(ع) و معارف رضوی بهره برد.

یکی از دغدغه های فکری و اعتقادی که با توجّه به شرایط سیاسی زندگی امام رضا برای جامعه ی شیعی بوجود آمده بود (با توجّه به معارف به میراث مانده ی اهل بیت(ع) در مورد قیام امام مهدی(عج) و منجی موعود )، توهّم این مسئله بود که با حضور امام رضا(ع) در مقام ولایتعهدی، قیام موعود نزدیک است و یا حتّی عدّه ای تصوّر می کردند که قائم موعود جهانی خود امام رضا(ع) است.

به همین خاطر امام برای از بین بردن توهّمات این چنینی، تمام خصوصیات و ویژگی های منجی موعود را در مواضع مختلف بطور روشن بیان کردند و حتی در بعضی از دعاها و مناجات ها از خداوند خواستند که او را از یاران و مدافعان حریم امام زمان(عج) قرار دهد.

از جمله دعاهای حضرت که خاصّ امام زمان(عج) بیان شده، یکی دعای قنوت نماز جمعه و دوّمی هم دعای روز جمعه در مورد امام زمان(ع) است که این دو دعا در کتاب های «جمال الأسبوع سیّد بن طاووس، ربیع الأنام عبد الحسین طالعی و مفاتیح الجنان شیخ عبّاس قمّی» ذکر شده است.

در این مقاله ی کوتاه خلاصه ای از صفات و ویژگی های امام عصر(عج) بصورت فهرستوار از مضمون این دعا ها ذکر می شود.

اما قبل از ذکر صفات، توجّه به این نکته لازم است که در این معرّفی، امام(ع)، توجّه جامعه ی شیعی را به سه نکته ی مهمّ جلب کرده اند:

۱) تا شرایط و آمادگی کافی و لازم برای جامعه نباشد، و دنیا آماده ی یک تحوّل معنوی و آسمانی نشود، ظهوری اتّفاق نخواهد افتاد، و وظیفه ی شیعه آمادگی و آماده سازی جهانی برای ظهور است.

۲) امام موعود دارای این مشخّصات ممتاز الهی و انسانی است، تا جامعه با جهل و نادانی خود به دنبال هر انسان فریبکار به عنوان منجی حرکت نکند، و تا استعمارگران نتوانند مدّعیان دروغین را به مردم تحمیل نمایند.

۳) و کسانی که مدّعی اجرای عدالت جهانی و صلح و آرامش برای دنیا هستند، رسوا شوند، و مردم از همه ی آن ها ناامید گردند و رو به سوی انسانی معصوم و الهی برای نجات جهان بیاورند.

اما خصوصیّات و ویژگی های امام زمان(عج) در این دو دعا:

۱) امام زمان بنده ی مخلص خداوند، ولیّ خدا، حجّت بر حقّ او در میان مخلوقات و خلیفه ی او، تحت حمایت و حفاظت خداوند، پناهجوی به سوی پروردگار و در جوار قوّت و عزّت خداوند و در کنف حمایت و امنیّت اوست.

۲) امام مهدی مؤیّد به روح القدس، در پوشش زره ی محکم الهی، احاطه شده توسّط فرشتگان الهی به اذن خداوند و یاری شده از جانب او به همراه سپاه پیروز خداوند است.

۳) زبان گویای خداوند و سخنگو و ناطق به حکمت او، چشم نظاره گر پروردگار در بین بندگان، و شاهد او در هستی به اذن خدا، و مخزن ودایع و امانت های الهی است.

۴) او امام معصوم، بنده ی مخلص خداوند، برکنار از گناهان، و برگزیده ی غیب الهی، و سالم از هر عیب و پلیدی و سالم از هر ناپاکی است. گناهی مرتکب نشده، اطاعت حق را ضایع نکرده، حرمت شکنی ننموده، امر واجبی را تبدیل نکرده و شریعتی را تغییر نداده است.

۵) او هدایتگر هدایت شده، پاک و باتقوا و دارای صفات پسندیده و تزکیه شده است. او منتظر و مترقّب فرمان الهی برای اجرای عدالت و ایجاد امنیّت برای جهان هستی است.

۶) خداوند بعد از قرن ها غیبت، خوف او را به امن و امان تبدیل می کند. زمان فرا رسیدن وعده ی الهی، خداوند به او اجازه ی جهاد خواهد داد. عدل به وسیله ی او آشکار می شود، با ترس در دل دشمنان یاری می گردد، سنّت های رسولان و عزّت مؤمنان توسّط او رشد می یابند، او حافظ اسرار و دین الهی و سنّت رسول خدا(ص) و ائمّه ی اطهار(ع) است.

۷) هیچ دشمن خدایی بر او غلبه نخواهد یافت، ظلم به وسیله ی او می میرد، دشمنانش نابود می شوند، پایه ها و اساس کفر و جبّاران تاریخ در هم کوبیده می شوند. سران ضلالت و گمراهی، بدعت گزاران و نابود کنندگان سنّت های الهی و تقویت کنندگان باطل در هم شکسته می شوند، و در حکومت او ذلیل و خوار می گردند .

۸) تفرقه و پریشانی را از بین می برد، رخنه های دین و جامعه را مسدود می کند. تجدید دین الهی در آن چه محو شده، و بازسازی آن چه از دین تبدیل شده به دست اوست. او مبلّغ دینی است که در آن بدعت نباشد و کژی و انحراف در آن وارد نشده باشد. به وسیله ی او تاریکی های ستم به روشنایی عدل تبدیل، و آتش کفر خاموش می شود.

 

به پای سروها زنجیر تا کی؟

به دخمه، ضجّه ی دلگیر تا کی ؟

به مسلخ غرق خون صد ها کبوتر

هلا یا منتقم ، تأخیر تا کی ؟

 

 

اللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَخَلِيفَتِكَ وَحُجَّتِكَ عَلى خَلْقِكَ وَلِسانِكَ المُعَبِّرِ عَنْكَ وَالنَّاطِقِ بِحِكْمَتِكَ وَعَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَشاهِدِكَ عَلى عِبادِكَ الجَحْجاحِ المُجاهِدِ العائِذِ بِكَ العابِدِ عِنْدَكَ، وَأَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ ماخَلَقْتَ وَبَرَأْتَ وَأَنْشَأْتَ وَصَوَّرْتَ، وَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ وَعَنْ يَمِينِهِ وَعَنْ شِمالِهِ وَمِنْ فَوْقِهِ وَمِنْ تَحْتِهِ بِحِفْظِكَ الَّذِي لايَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَاحْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَآبأَهُ وَأَئِمَّتَكَ وَدَعائِمَ دِينِكَ، وَاجْعَلْهُ فِي وَدِيعَتِكَ الَّتِي لاتَضِيعُ وَفي جِوارِكَ الَّذِي لايُخْفَرُ وَفِي مَنْعِكَ وَعِزِّكَ الَّذِي لايُقْهَرُ وَآمِنْهُ بِأَمانِكَ الوَثِيقِ الَّذِي لايُخْذَلُ مَنْ آمَنْتَهُ بِهِ، وَاجْعَلْهُ فِي كَنَفِكَ الَّذِي لايُرامُ مَنْ كانَ فِيهِ وَانْصُرْهُ بِنَصْرِكَ العَزِيزِ وَأَيِّدْهُ بِجُنْدِكَ الغالِبِ وَقُوِّهِ بِقُوَّتِكَ وَارْدِفْهُ بِمَلائِكَتِكَ وَوالِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَأَلْبِسْهُ دِرْعَكَ الحَصِينَةَ وَحُفَّهُ بِالمَلائِكَةِ حَفّاً.

اللّهُمَّ اشْعَبْ بِهِ الصَّدْعَ وَارْتُقْ بِهِ الفَتْقَ وَأَمِتْ بِهِ الجَوْرَ وَأَظْهِرْ بِهِ العَدْلَ وَزَيِّنْ بِطُولِ بَقائِهِ الاَرْضَ، وَأَيِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَانْصُرْهُ بِالرُّعْبُ وَقَوِّ ناصِرِيهِ وَاخْذُلْ خاذِلِيهِ وَدَمْدِمْ مَنْ نَصَبَ لَهُ وَدَمِّرْ مَنْ غَشَّهُ، وَاقْتُلْ بِهِ جَبابِرَةَ الكُفْرِ وَعُمُدَهُ وَدَعائِمَهُ وَاقْصِمْ بِهُ رُؤُوسَ الضَّلالَةِ وَشارِعَةَ البِدَعِ وَمُمِيتَةَ السُّنَّةِ وَمُقَوِّيَةَ الباطِلِ، وَذَلِّلْ بِهِ الجَبّارِينَ وَأَبِرْ بِهِ الكافِرِينَ وَجَمِيعَ المُلْحِدِينَ فِي مَشارِقِ الاَرْضِ وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها وَسَهْلِها وَجَبَلِها حَتّى لاتَدَعَ مِنْهُمْ دَيَّاراً وَلاتُبْقِي لَهُمْ آثاراً، اللّهُمَّ طَهِّرْ مِنْهُمْ بِلادَكَ وَاشْفِ مِنْهُمْ عِبادَكَ، وَأَعِزَّ بِهِ المُؤْمِنِينَ وَأَحْيِ بِهِ سُنَنَ المُرْسَلِينَ وَدارِسَ حُكْمِ النَّبِيِّينَ، وَجَدِّدْ بِهِ ماامْتَحى مِنْ دِينِكَ وَبُدِّلَ مِنْ حُكْمِكَ، حَتّى تُعِيدَ دِينَكَ بِهِ وَعَلى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً مَحْضاً صَحِيحاً لاعِوَجَ فِيهِ وَلابِدْعَةَ مَعَهُ، وَحَتّى تُنِيرَ بِعَدْلِهِ ظُلْمَ الجَوْرِ وَتُطْفِيَ بِهِ نِيرانَ الكُفْرِ وَتُوَضِّحَ بِهِ مَعاقِدَ الحَقِّ وَمَجْهُولَ العَدْلِ ؛ فَإِنَّهُ عَبْدُكَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ وَاصْطَفَيْتَهُ عَلى غَيْبِكَ وَعَصَمْتَهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَبَرَّأْتَهُ مِنَ العُيُوبِ وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَسَلَّمْتَهُ مِنَ الدَّنَسِ، اللّهُمَّ فَإِنّا نَشْهَدُ لَهُ يَوْمَ القِيامَةِ وَيَوْمَ حُلُولِ الطَّامَّةِ أَنَّهُ لَمْ يُذْنِبْ ذَنْباً وَلا أَتى حَوْباً وَلَمْ يَرْتَكِبْ مَعْصِيَةً وَلَمْ يَضَيِّعْ لَكَ طاعَةً وَلَمْ يَهْتِكَ لَكَ حُرْمَةً وَلَمْ يُبَدِّلْ لَكَ فَرِيضَةً وَلَمْ يُغَيِّرْ لَكَ شَرِيعَةً، وَأَنَّهُ الهادِي المُهْتَدِي الطَّاهِرُ التَّقِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، اللّهُمَّ أعْطِهِ فِي نَفْسِهِ وَأَهْلِهِ وَوَلَدِهِ وَذرِّيَّتِهِ وَاُمَّتِهِ وَجَمِيعِ رَعِيَّتِهِ ماتُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ وَتَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ وَتَجْمَعُ لَهُ مُلْكَ المُمْلَكاتِ كُلِّها قَرِيبِها وَبَعِيدِها وَعَزِيزِها وَذَلِيلِها حَتّى تُجْرِيَ حُكْمَهُ عَلى كُلِّ حُكْمٍ وَيَغْلِبَ بِحَقِّهِ كُلَّ باطِلٍ، اللّهُمَّ اسْلُكْ بِنا عَلى يَدَيْهِ مِنْهاجَ الهُدى وَالمَحَجَّةَ العُظْمى وَالطَّرِيقَةَ الوُسْطى الَّتِي يَرْجِعُ إِلَيْها الغالِي وَيَلْحَقُ بِها التَّالِي، وَقَوِّنا عَلى طاعَتِهِ وَثَبِّتْنا عَلى مُشايَعَتِهِ وَامْنُنْ عَلَيْنا بِمُتابَعَتِهِ وَاجْعَلنا فِي حِزْبِهِ القَوَّامِينَ بِأَمْرِهِ الصَّابِرِينَ مَعَهُ الطَّالِبِينَ رِضاكَ بِمُناصَحَتِهِ حَتّى تَحْشُرَنا يَوْمَ القِيامَةِ فِي أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ وَمُقَوِّيَةِ سُلْطانِهِ، اللّهُمَّ وَاجْعَلْ ذلِكَ لَنا خالِصاً مِنْ كُلِّ شَكٍّ وَشُبْهَةٍ وَرِياءٍ وَسُمْعَةٍ حَتّى لانَعْتَمِدَ بِهِ غَيْرَكَ وَلانَطْلُبَ بِهِ إِلاّ وَجْهَكَ وَحَتّى تُحِلَّنا مَحَلَّهُ وَتَجْعَلَنا فِي الجَنَّةِ مَعَهُ، وَأَعِذْنا مِنْ السَّامةِ وَالكَسَلِ وَالفَتْرَةِ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَتُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ وَلاتَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا فَإِنَّ اسْتِبْدالَكَ بِنا غَيْرَنا عَلَيْكَ يَسِيرٌ وَهُوَ عَلَيْنا كَثِيرٌ.

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى وِلاةِ عَهْدِهِ الأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ وَبَلِّغْهُمْ آمالَهُمْ وَزِدْ فِي آجالِهِمْ وَأَعِزَّ نَصْرَهُمْ وَتَمِّمْ لَهُمْ ماأَسْنَدْتَ إِلَيْهِمْ مِنْ أَمْرِكَ لَهُمْ وَثَبِّتْ دَعاِئَمُهْم، وَاجْعَلْنا لَهُمْ أَعْوانا وَعَلى دِينِكَ أَنْصاراً فَإِنَّهُمْ مَعادِنُ كَلِماتِكَ وَخُزَّانُ عِلْمِكَ وَأَرْكانُ تَوْحِيدِكَ وَدَعائِمُ دِينِكَ وَوُلاةُ أَمْرِكَ وَخالِصَتُكَ مِنْ عِبادِكَ وَصَفْوَتُكَ مِنْ خَلْقِكَ وَأَوْلِياؤُكَ وَسَلائِلُ أَوْلِيائِكَ وَصَفْوَةُ أَوْلادِ نَبِيِّكَ وَالسَّلامُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ

 

بر گرفته از سایت :  http://www.zorareh.com